Så länge inte denna meta-plot igentligen är lagt "nästa år... då smäller det" (som det sades att meta plotten faktiskt var)... utan om man lägger det lite längre in i framtiden... 5 år kan vara en bra nog mängd... men hellre 10 år... så har jag inga problem med en sådan här grej. Då har man en tillräckligt lång tid framåt där man har massor av tid att kunna lägga in sinna egna äventyr mm, om man vill följa tidslinjen och metaplotten i världen, utan att man plötsligt stöter i taket av ett doom-and-gloom-and death-to-all scenariot långt innan man vill det.
Sen visserligen så kan man ju helt klart totalt ignorera metaploten, och det är nog mest det som min SL gjorde (om han kände till meta-plotten). Så det är ju inte så att man är låst till det bara för att spelskapare kanske beskrev ett sådant här scenario för världen i sitt RPG. Så jag är lite kluven. Åt ena sidan så kandet vara roligt och användbart att sådant här beskrivs i en grundbok, åt andra sidan så kan drt möjligen bli roligare om man iställer inte kände till det (pga att det var skrivit i grundboken) utan istället får reda på det i rollspels sammanhang när man spelar (för att det släpptes som en modul som SL sa "Off limits för alla utom mig!".
Och när det gäller Game of Thrones... redan innan jag hadde sätt någonting alls än (mer än läst oerhört rudimentära grejer om bokserien, som jag inte läst än) så var jag rätt säker på att jag skulle gilla serien. Så redan efter första avsnitten, och antagligen redan långt innan avsnittet var slut, så var jag totalt krokad på serien. Jag ser den som en av, om inte den bästa, tv-serien just nu... och jag lägger den helt klart bland de bästa tv-serierna någonsin.
Min lista på "bästa tv-serier någonsin" är visserligen oerhört stor, men GoT hamnar bland toppen där. För när det gäller Fantasy tv-serier så är den helt klart någonting som jag har saknat bland Fantasy tv-serier... en "riktig" fantasy tv-serie. De flesta som vi har fått genom årens lopp har varit för... ja... för "Hercules" över dem.
Som jag ser det så behöver vi en serie som GoT för att förhoppningsvis öppna upp slussarna lite mer för att få flera bra fantasy tv-serier. Och slussarna verkar ha öppnats lite grann redan sedan GoT kom ut... för snart (Januari 2016) kommer vi få en tv-serie baserad på Terry Brooks Shannara bok-serie. Det är visserligen MTV som ligger bakom serien, med utefter vad jag sätt av den än så länge (en trailer och lite annat) så ser den lovande ut... författaren själv är tydligen nöjd med vad de har gjort med hans story också... så vi får se.