Nekromanti Eons metaplott

Genesis

Ni dés ni maître
Björn Wärmedal;n105509 said:
Visst, det blev inte jättetydligt förrän Legender & Hemligheter, men å andra sidan är det en metaplot som pajar alla kampanjer som är tänkta att pågå från "nutid" och längre än ett halvår framåt.
Är inte det ett argument för att göra det tydligt från början? Kan tänka mig att det kan kännas tufft om man spelat en lång kampanj och gillar att hålla sig i linje med den officiella spelvärlden, för att sedan plötsligt inse att världen borde gått under för åratal sedan och man har hela tiden spelat i en alternativ tidslinje. Om det sedan kommer en kampanj som baseras på apokalypsen och man vill lira den är det ju jobbigt om man måste ändra det till att "apokalypsen var lite försenad" eller "den sker vart 10 004:e år".

hakanlo

Hero
Efterkonstruktion av spelnamn eller inte. Funnits med från början i chattkonversaionter eller inte. Som jag ser det så "finns" inte metaplotten om den inte är kommunicerad. Schrödingers metaplott, liksom.

Jag förstår absolut att man kan göra designvalet att låta metaplotten bubbla upp så sakteliga för den inbitne läsaren att pyssla ihop. Men jag har inte läst en massa Eon 1-3-saker utan nyligen fått hem min crowdfundade Eon4. Men för de inbitna är metaplotten redan ute. Ledtrådsgrejen är gjord.

Det känns nära till hands att anta att designvalet är att Eon4 inte ska fokusera på metaplotten, utan på intrigerande i Jargien. Det är väl ett helt ok designval som man kan göra som spelskapare. Tydligare fokus på "vad gör man" och så vidare. Men ändå, jag tycker produkten blir koolare om det finns (definition av "finns" enligt ovan) en stor apokalyptisk metaplott man kan spinna på.

Sidokommentar om spelpaketsboken. Alternativet till att göra den tillgänglig för alla vore nog att diverse pdf:er får fötter.

Lukas

Mannen i Gult
Men alltså hur har Eon skapare tänk, Så metaplotten är viktig enligt en av författarna, och den har inte beskrivits ordentligt sedan 1997(?), samtidigt som ni lägger in subtila referenser till den i den NYA versionen av spelet, där ni INTE ALLS beskrivit plotten.
För mig som vanlig dödlig låter det extremt uteslutande för nya spelare, och något som direkt förolämpar dem.

Det låter ju lite som man bara får halva spelet om man inte är en inbiten fan. Jag tycker lite att EON skaparna borde ha valt om metaplotten skulle vara viktig i 4e eller inte. Just nu känns det som ni låssas att ni har har en kaka medans ni äter den.

Pilzefrau

hon/henne
Detalj: den beskrevs ordentligt i Legender & Hemligheter, 2001. Det Ymir menade var att de första vaga ledtrådarna han kände till var från Mundana, 1997. Men fyra år gör inte så stor skillnad.

Big Marco

Läskig
Jag kan ge mina två kopparmynt angående att metaplotten inte är dominerande i tidigare Eon-utgåvor. Anledningen är därför att vi på Neogames velade. Trist men sant. Vi kunde inte bestämma oss om vi ville ha ett simulationistiskt "sandbox"-rollspel med gladfantasy-fokus, eller om vi skulle köra på ett epic-doom-story-for-all! Så vi landade i att foka på simulation och gladfantasy men ändå strössla med metaplott här och var, för att "senare" släppa en mastig Mörker-kampanj. Sedan sålde vi Neogames AB och en Mörkerkampanj har ännu inte gjorts.

Så Mörkret får väl ses just nu en möjlig plot-device, men inte som en "obligatorisk".

Angående Spelpaketsboken så har vi sagt så här - just denna utgåva av den fysiska boken är backer-exklusivt. Däremot är inte innehållet i boken exklusivt, utan kommer att presenteras för alla Eon-fans, i olika former.

Vi inser nu den spricka detta upplägg har skapat och vi kommer i framtiden inte bygga en crowdfuning-kampanj på liknande sätt, med den typen av exklusivitet.

krank

Går ondskans ärenden
Big Marco;n105531 said:
Sedan sålde vi Neogames AB och en Mörkerkampanj har ännu inte gjorts.
Trist! Nå, jag får hoppas att den kommer. Om den gör det så kan jag nästan lova att jag köper. Jag är alltid intresserad av metaplottunga kampanjer och köper gärna sådana även till spel jag inte äger eller spelar i övrigt... =)

krank

Går ondskans ärenden
Lukas;n105528 said:
Men alltså hur har Eon skapare tänk, Så metaplotten är viktig enligt en av författarna, och den har inte beskrivits ordentligt sedan 1997(?), samtidigt som ni lägger in subtila referenser till den i den NYA versionen av spelet, där ni INTE ALLS beskrivit plotten.
För mig som vanlig dödlig låter det extremt uteslutande för nya spelare
Ja, jag undrar fortfarande varför nya grundboken inte har åtminstone en kort sammanfattning, om den nu inte har det (vilket den, att döma av kommentarer här, inte har). Som sagt, det gick ju att ge en kort sammanfattning på typ ett stycke på ett offentligt rollspelsforum, så varför inte 1-2 sidor som sammanfattar det viktigaste (t.ex. "förlägg inte din kampanj det här året om du inte vill ha en apokalyps inom ett halvår eller skapa en alternativ värld där mörkret kommer var 10004:e år")?

EDIT: Det här kan ju dessutom fixat lätt i efterhand genom att man skriver en sådan 1-2 sidors PDF, lösenordsskyddar den så att folk måste kolla på en viss sida eller nåt i grundboken om man vill skapa en liten barriär, och släpper på sin hemsida...

Mundo

Myrmidon
krank;n105474 said:
EDIT: Jag ska formulera mig lite bättre:

1) Hur kommer det sig att beslutet tagits att dölja metaplotten för spelledare? Finns det inte risk att spelledare hittar på egen metaplott (som sedan krockar med senare utgivet material) eller att metaplottsugna spelledare väljer ett annat spel? Jag har inte läst nya Eon, men om det inte finns 1-2 sidor som översiktligt förklarar metaplotten (det gick bevisligen att göra på ett kort stycke här ovan), varför inte?

2) Hur kommer det sig att man valt att göra "Spelpaketsboken" helt exklusiv för backers? Jag förstår varför man nu känner att man måste hålla löftet man gav under crowdfundern, men varför i hela friden lovade man något så konstigt? Paketet verkar ju, vad jag förstått av Ymir, vara sprängfyllt med användbart stoff om precis allting. Det verkar underligt att undanhålla detta från senkomna Eonspelare. Kan ni inte skicka ut typ en enkät till era backers, "skulle du vara OK med att vi om ett år släpper spelpaketsboken även till ickebackers"? Jag har svårt att tänka mig att någon med vett i skallen är så egoistisk att de inte svarar "jaförfan, självklart".
Krank pls... Game of Thrones...

krank

Går ondskans ärenden
Mundo;n105551 said:
Krank pls... Game of Thrones...
Jag ser inte riktigt relevansen här, men...

Vi kan göra en deal: Ge mig ett minimum antal avsnitt av GoT jag borde se innan jag "fattar grejen", så lovar jag att tvinga mig igenom så många avsnitt av interpersonellt krafs. Och nej, "se alla avsnitt" räknas inte som ett vettigt minimum. Mitt vanliga minimum innan jag ger upp om en serie är fem avsnitt (om det inte är en riktigt, riktigt dålig serie). Så en rimlig siffra mellan 5 och 10, till exempel. För fler än 10 avsnitt ser jag definitivt inte av en fantasyserie om det inte finns något riktigt spektakulärt bra med den. (Och nej, interpersonellt tjafs kan aldrig vara tillräckligt spektakulärt, oavsett hur mycket incest och mord som ingår i tjafset).

Arfert

Facit
Metapotten i GoT fattar man efter ett avsnitt, eller några kapitel av första boken. Den i eon är ju en smula mer dold, om man säger så... ;)

Genesis

Ni dés ni maître
Jag gillar ju det interpersonella tjafset, men tycker att GoT har för mycket effektsökeri. Hela serien känns som om den var gjord av Marilyn Manson, liksom. "Kolla va' edgy vi är!". Jag lyckades dock orka mig igenom fyra säsonger, mest för att jag såg den dubbad till portugisiska, så jag kunde intala mig att jag i alla fall fick språkträning.

On Topic, så vore det intressant att höra lite från Helmgast om metaplotten i Eon 4. Det verkar som att den återigen finns med, men inte nämns i grundboken, vilket känns som att man gör om vad de flesta här verkar anse vara ett misstag från tidigare versioner? Fräckt att få det stora avslöjandet efter att det hintats, men ett rollspel är väl ändå till för att spelas och inte läsas?

Ond bråd död

Swashbuckler
Björn Wärmedal;n105509 said:
Är det bara jag som tycker att metaplotten varit ganska tydlig? Jag vill minnas att det funnits hintar i varenda "hemligheter"-kapitel i varenda modul som haft ett sånt. Visst, det blev inte jättetydligt förrän Legender & Hemligheter, men å andra sidan är det en metaplot som pajar alla kampanjer som är tänkta att pågå från "nutid" och längre än ett halvår framåt. Jag såg det alltid som en feature att det var fokuserat till en modul, som spelare dessutom inte var avsedda att läsa.

Efter att den modulen kommit var det ett otroligt nöje för mig att pussla ihop alla ledtråda som släppts innan,minns jag.
Jag har inte sett metaplotten innan, men jag har inte L&H heller. Vilka hintar är det du sett innan?

Mundo

Myrmidon
krank;n105552 said:
Jag ser inte riktigt relevansen här, men...

Vi kan göra en deal: Ge mig ett minimum antal avsnitt av GoT jag borde se innan jag "fattar grejen", så lovar jag att tvinga mig igenom så många avsnitt av interpersonellt krafs. Och nej, "se alla avsnitt" räknas inte som ett vettigt minimum. Mitt vanliga minimum innan jag ger upp om en serie är fem avsnitt (om det inte är en riktigt, riktigt dålig serie). Så en rimlig siffra mellan 5 och 10, till exempel. För fler än 10 avsnitt ser jag definitivt inte av en fantasyserie om det inte finns något riktigt spektakulärt bra med den. (Och nej, interpersonellt tjafs kan aldrig vara tillräckligt spektakulärt, oavsett hur mycket incest och mord som ingår i tjafset).
Tio avsnitt är säsong 1. Jag blev hookad som fan efter bara två avsnitt själv, men visst, se du tio :3

krank

Går ondskans ärenden
Mundo;n105574 said:
Tio avsnitt är säsong 1.
Det var därför jag skrev upp till tio avsnitt, ja. Jag är ute efter en point of no return; typ "om du inte gillar serien efter X antal avsnitt så har du åtminstone försökt och kunnat göra ett välgrundat konstaterande om att serien inte är något för sig". Kort sagt, minimum antal avsnitt jag måste se innan du slutar tjata =)

EDIT: Om nån moderator/admin vill bryta ut det här Game of Whatever-spåret så gör det mig inget alls...

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Arfert;n105609 said:
GoT-OT: Gillar man inte serien efter avsnitt nio så är det nog kört. ;)
Första säsongen är en ypperlig insatts. Gillar man inte serien efter det så finns det inte så mycket mer att göra eftersom man som Krank påpekar knappast kan förväntas pina sig genom fem säsonger á 10 avsnitt á 50 minuter "eftersom det blir bättre sen".

En säsong vore en mycket värdig insatts om man inte gillar serien redan från början.

Rhodryn

Hero
Så länge inte denna meta-plot igentligen är lagt "nästa år... då smäller det" (som det sades att meta plotten faktiskt var)... utan om man lägger det lite längre in i framtiden... 5 år kan vara en bra nog mängd... men hellre 10 år... så har jag inga problem med en sådan här grej. Då har man en tillräckligt lång tid framåt där man har massor av tid att kunna lägga in sinna egna äventyr mm, om man vill följa tidslinjen och metaplotten i världen, utan att man plötsligt stöter i taket av ett doom-and-gloom-and death-to-all scenariot långt innan man vill det.

Sen visserligen så kan man ju helt klart totalt ignorera metaploten, och det är nog mest det som min SL gjorde (om han kände till meta-plotten). Så det är ju inte så att man är låst till det bara för att spelskapare kanske beskrev ett sådant här scenario för världen i sitt RPG. Så jag är lite kluven. Åt ena sidan så kandet vara roligt och användbart att sådant här beskrivs i en grundbok, åt andra sidan så kan drt möjligen bli roligare om man iställer inte kände till det (pga att det var skrivit i grundboken) utan istället får reda på det i rollspels sammanhang när man spelar (för att det släpptes som en modul som SL sa "Off limits för alla utom mig!".

Och när det gäller Game of Thrones... redan innan jag hadde sätt någonting alls än (mer än läst oerhört rudimentära grejer om bokserien, som jag inte läst än) så var jag rätt säker på att jag skulle gilla serien. Så redan efter första avsnitten, och antagligen redan långt innan avsnittet var slut, så var jag totalt krokad på serien. Jag ser den som en av, om inte den bästa, tv-serien just nu... och jag lägger den helt klart bland de bästa tv-serierna någonsin.

Min lista på "bästa tv-serier någonsin" är visserligen oerhört stor, men GoT hamnar bland toppen där. För när det gäller Fantasy tv-serier så är den helt klart någonting som jag har saknat bland Fantasy tv-serier... en "riktig" fantasy tv-serie. De flesta som vi har fått genom årens lopp har varit för... ja... för "Hercules" över dem.

Som jag ser det så behöver vi en serie som GoT för att förhoppningsvis öppna upp slussarna lite mer för att få flera bra fantasy tv-serier. Och slussarna verkar ha öppnats lite grann redan sedan GoT kom ut... för snart (Januari 2016) kommer vi få en tv-serie baserad på Terry Brooks Shannara bok-serie. Det är visserligen MTV som ligger bakom serien, med utefter vad jag sätt av den än så länge (en trailer och lite annat) så ser den lovande ut... författaren själv är tydligen nöjd med vad de har gjort med hans story också... så vi får se. :)

krank

Går ondskans ärenden
Rhodryn;n105702 said:
Åt ena sidan så kandet vara roligt och användbart att sådant här beskrivs i en grundbok, åt andra sidan så kan drt möjligen bli roligare om man iställer inte kände till det (pga att det var skrivit i grundboken) utan istället får reda på det i rollspels sammanhang när man spelar (för att det släpptes som en modul som SL sa "Off limits för alla utom mig!".
Fast... På vilket sätt skiljer det sig från att ha en del av grundboken tydligt märkt "off limits för alla utom SL"?

Minimoni

Homelander
Krank: har du sett HBO Rome? Gillade du den så tror jag att du gillar GoT. Jag personligen tycker dock säsongerna har blivit aningen sämre hela tiden med den senaste som ett lågvatten-märke. Gillar fortfarande böckerna som satan, alla kapitel där jag slipper Dayneris då hennes kapitel är runkigt tråkiga.

Sorry för jätte OT men jag var tvungen att få det ur mig.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
krank;n105704 said:
Fast... På vilket sätt skiljer det sig från att ha en del av grundboken tydligt märkt "off limits för alla utom SL"?
Well, eftersom jag gillar att spela med regler, och huvudsakligen spelar i grupper med likasinnade, så vill jag gärna köpa regelboken om jag verkligen gillar spelet och om den inte är bissart dyr. Men att köpa en bok som innehåller delar jag inte "får" läsa är rätt surt. Jag sitter där med en bok där vissa delar är tabu.

Plus att jag ofta läser rollspelsböcker genom att slöbläddra lite fram och tillbaka tills något fångar mitt öga. Då är det lätt att missa att det stod "ENDAST FÖR SL" på en sida, i synnerhet om jag råkade bläddra bakifrån.

Slutligen, flera av mina vänner, folk jag ärligt talat inte skulle byta bort i rollspelssammanhang mot någon annan, är "en smula disträ" ibland. De skulle utan problem kunna sitta och läsa, och läsa sig rakt igenom ett dedikerat SL-kapitel av bara farten. Alltså helt utan avsikt att fuska eller något sådant, utan bara för att ibland tar det ett tag för informationen de läst att faktiskt sjunka in så långt att den får någon betydelse. Vid det laget kan de ha läst en bit.

Så skillnaden med att ha det i en separat bok jämfört med att ha det i en del av grundboken är att det blir lättare att separera material spelarna inte ska läsa från det dom kan, får och kanske rent av borde läsa.