Eriol
Veteran
Håller fortfarande (efter ca. 5 månader) på med samma spel och har kommit riktigt lång å är nöjd med allt än så länge. Nu tänkte jag börja skissa lite på reglerna och är osäker. Stridssystemet är just nu helt okej, ioförsig skulle reglerna kunnan vara (tillochmed) svårare än EONs att lära sig men sedan är det lätt, det är att det kanske tar lite tid med en strid. Men det viktiga är skadessystemet som jag inte riktigt kommit på något riktigt bra... och jag har märkt att jag tagit / fått mycket inspiration från EON (som självklart även är mitt favorit rollspel). Jag kör oxå med hugg/kross/stick och alla som gluttat på EON skadesystem mer än en gång känner igen det i mitt och det är ett väldigt bra system, det är bara det att det skulle vara roligare att komma på något mer "eget"...
Det som finns i mitt skadesystem är:
Vävnadsskador baseras på attributet fysik. Det finns små kolumner liknande KP som man sedan kryssar i och här är jag inte riktigt säker på om man ska slå mot tålighet eller om man dör när det tar slut.
Smärta baseras på fys och villja.. Här kryssar man i och slår mot tålighet (som i EON).
B(lods)P(oäng) = Fysik och Styrka. Kryssa i, när rutorna är fulla = död!, typ en tredjedel kvar = svimmar.
Tålighet = Fys+Vil. Det man slår mot om man svimmar, kanske även dör.
Och genom skadesystemet får man ju olika mycket vävnadsskador, smärta och liknande. Jag vet inte riktigt vad det här inlägget är menat för men troligen mest för att rensa hjärnan, men de som fattar lite av inlägget skulle gärna få svara om de kommer på nåt.
Mitt system när man slår mot färdigheter tänkte jag oxå "sno" från EON med Ob, men drakars d20 har oxå paserat i mitt huvud men inget av dem är något som jag verkligen vill ha. Kommer nog göra så att i skador med vapen och sånt kör man med Ob (är det okej att "låna" det från NeoGames eller är det typ copyright på det?) men slå mot färdigheter kom jag på nåt nyss. Man slår med 3D10:or. För lättare saker får man +lite, svårare saker -lite (äsch! för likt d20). Men i alla fall kanske skulle funka. På två stycken 1:or lyckas man naturligtvis perfekt och sedan tittar man på typ tabel för vad den sista tänringen visar, på en etta får man automatiskt höja färdigheten och göra trippel super skada (eller nåt) och på en fyra får man vällja vart man ska träffa och på en tia kanske man bara träffar automatiskt utan att göra extra skada.. På två tior fumlar man ju då och beroende på den sista tärningen tittar man på en annan tabell, på en etta där fumlar man inte så hårt men på en tia bryter man armen (eller nåt)... Äsch! inge bra det heller... Men jag kör nog med 3D10:or så länge... Snälla hjälp mig!
Världen i sig är nog olik de mesta fantasy världar där varken alver, dvärgar eller orcher finns med... även om vissa skulle villja kalla de smala och fysiskt klen varelserna som går under arbets namnet Gildas (keltiska och betyder den som tjänar gud) för alver eller den håriga och starka hund liknande rasen Vorer för orcher så tycker inte jag att någon av dom är lika någon av dom andra.... Är ioförsig fortfarande inte nöjd med världs kartan.. kanske började i fel ände då jag först rita upp alla raser och liknande saker och sedan hur världen skulle se ut geografiskt...
Det som finns i mitt skadesystem är:
Vävnadsskador baseras på attributet fysik. Det finns små kolumner liknande KP som man sedan kryssar i och här är jag inte riktigt säker på om man ska slå mot tålighet eller om man dör när det tar slut.
Smärta baseras på fys och villja.. Här kryssar man i och slår mot tålighet (som i EON).
B(lods)P(oäng) = Fysik och Styrka. Kryssa i, när rutorna är fulla = död!, typ en tredjedel kvar = svimmar.
Tålighet = Fys+Vil. Det man slår mot om man svimmar, kanske även dör.
Och genom skadesystemet får man ju olika mycket vävnadsskador, smärta och liknande. Jag vet inte riktigt vad det här inlägget är menat för men troligen mest för att rensa hjärnan, men de som fattar lite av inlägget skulle gärna få svara om de kommer på nåt.
Mitt system när man slår mot färdigheter tänkte jag oxå "sno" från EON med Ob, men drakars d20 har oxå paserat i mitt huvud men inget av dem är något som jag verkligen vill ha. Kommer nog göra så att i skador med vapen och sånt kör man med Ob (är det okej att "låna" det från NeoGames eller är det typ copyright på det?) men slå mot färdigheter kom jag på nåt nyss. Man slår med 3D10:or. För lättare saker får man +lite, svårare saker -lite (äsch! för likt d20). Men i alla fall kanske skulle funka. På två stycken 1:or lyckas man naturligtvis perfekt och sedan tittar man på typ tabel för vad den sista tänringen visar, på en etta får man automatiskt höja färdigheten och göra trippel super skada (eller nåt) och på en fyra får man vällja vart man ska träffa och på en tia kanske man bara träffar automatiskt utan att göra extra skada.. På två tior fumlar man ju då och beroende på den sista tärningen tittar man på en annan tabell, på en etta där fumlar man inte så hårt men på en tia bryter man armen (eller nåt)... Äsch! inge bra det heller... Men jag kör nog med 3D10:or så länge... Snälla hjälp mig!
Världen i sig är nog olik de mesta fantasy världar där varken alver, dvärgar eller orcher finns med... även om vissa skulle villja kalla de smala och fysiskt klen varelserna som går under arbets namnet Gildas (keltiska och betyder den som tjänar gud) för alver eller den håriga och starka hund liknande rasen Vorer för orcher så tycker inte jag att någon av dom är lika någon av dom andra.... Är ioförsig fortfarande inte nöjd med världs kartan.. kanske började i fel ände då jag först rita upp alla raser och liknande saker och sedan hur världen skulle se ut geografiskt...