Re: På tal om ObT6...
För det första är det ju det här med Ob. Det blir en viss nyans i spelsystemet (Även ultraproffs KAN misslyckas),
En nyans som finns i de flesta system, inklusive DoD med dess automatiska misslyckanden.
och T6:an är nog den bästa tärningen i ett Ob-system. Sexan kommer upp lite lagom ofta sådär..
Kanske litet en smaksak men det är bland annat frekvensen av sexor som gör det hela så långsamt. Varje "scanna efter sexor, plocka nya tärningar, slå"-cykel tar en massa tid.
Det är även MYCKET lätt att modifiera chansen att lyckas(+Ob1T6, -Ob2T6...) även om modifikationen blir lite "blockig"
Jag upplever inte +Ob1T6 som enklare än t.ex -3 i DoD... men det är kanske individuellt...
Sedan kan det ju vara användbart att Ob3T6 oftast faller på 9-12 och sällan på 3-5 eller 16-18.
Detta kan man dock uppnå utan hela den långsamma Ob mekaniken.
Ytterligare problem med mekaniken är att den gör något så viktigt som motståndsslag rätt jobbigt.