2,5 timmar e ju ingenting att göra karaktär på tycker jag... Karaktären ska ju vara den person du spelar, så jag tycker det är värt tiden det tar...
Sett spel som tar långt mycket mer tid än Eon, dessutom tycker jag inte det är ett problem att det tar 2-4 timmar att skapa en karaktär i Eon. Det gäller bara att planera och vara förberedd på det... När mina spelare gjorde karaktärer gjorde jag dom med dom i princip en och en, helt olika dagar.
Det gör så man kan diskutera tabellslag och passa in dem i RPs bakgrund... Funka fint tycker jag...
Men det e klart, gillar man det inte går det ju att modifiera...
Kör man ett poängbaserat attributsystem så kan spelaren själv välja vad RP ska ha, går lite snabbare... Skippa familjens huvudnäring, låt alla spelare få samma antal yrkesfärdighets respektive övriga färdighetspoäng, se till så alla valt yrke så de inte behöver tänka när de kommer till yrket. Sedan låter du spelarna höja sina färdigheter hemma typ... Så kan de fundera i lugn och ro...
Har man samma färdighetspoäng, attributsumma och så behöver du ju bara vara med på familjetabell och bakgrundstabell, plus tala om vad som är yrkesfärdigheter (och alla andra yrkesspecifika saker) för RP...