Evil Peter
Hero
Re: Var läggs tiden, egentligen?
Det är heller inte rullandet vid bakgrundsslagen som tar längst tid för oss utan funderingarna om hur det passar in i den karaktär och bakgrund man tänkt ut. Vi tvingar alltså inte på folk vadsomhelst utan man får slå tills man fått något som inte förstör. Vi har ibland tillåtit att välja vissa bakgrundsslag men det har inte gått snabbare.
Slå grundegenskaper och räkna ut härledda värden tar inte heller speciellt lång tid för oss. Däremot tar det längre tid att sätta ut grundegenskaperna, vilka i sig jag inte har något problem med trots att man räknar ut andra värden utifrån dem. De används trots allt i spelet, åtminstone när vi spelat. Karaktärsdrag sätter vi ut själva då det känns dumt att läga sin rollpersons mentalitet i tärningarnas händer, sådant vill iaf jag fundera på själv.
Den enda stora tidsspararen jag kan komma på med ett program är om det väljer bakgrundsresultat och färdigheter samt värden åt en, men det vore å andra sidan totalt värdelöst i mitt tycke. Så olika är det definitivt. Chansen att jag skulle klara av att göra en karaktär på under en kvart är lika med noll.
Det visar tydligt att vad som tar tid är olika för olika grupper. Ingen i vår grupp har problem med att räkna snabbt i huvudet, det som tar tid med t ex färdigheterna är att sitta och fundera på vilka färdigheter som är lämpliga till personen och vilka värden som känns mest rätt (uträkningen av kostnaden tar i princip ingen tid alls). Bara det har tagit längre tid än en kvart i varenda fall hittills för oss.Det är viss skillnad att lägga ner tid på sin rollperson, och att lägga ner tid på sin rollpersons värden. En hel del av rollpersonsskaparprocessen består av att ta fram värden som används för att beräkna andra värden, men inte så mycket om skapande, diskuterande och tänkande.
Ett bra tecken på hur mycket av Eons arbete som är mekaniskt är de rollpersonsskaparprogramprojekt som fanns en gång i tiden. De minskade tiden att bygga rollpersoner till under en kvart, bara genom att ta bort det mekaniska räknandet och rullandet.
Det är inte på det mekaniska räknandet och rullandet som jag vill lägga min rollpersonsskapartid, utan på skapandet, diskuterandet och tänkandet.
Det är heller inte rullandet vid bakgrundsslagen som tar längst tid för oss utan funderingarna om hur det passar in i den karaktär och bakgrund man tänkt ut. Vi tvingar alltså inte på folk vadsomhelst utan man får slå tills man fått något som inte förstör. Vi har ibland tillåtit att välja vissa bakgrundsslag men det har inte gått snabbare.
Slå grundegenskaper och räkna ut härledda värden tar inte heller speciellt lång tid för oss. Däremot tar det längre tid att sätta ut grundegenskaperna, vilka i sig jag inte har något problem med trots att man räknar ut andra värden utifrån dem. De används trots allt i spelet, åtminstone när vi spelat. Karaktärsdrag sätter vi ut själva då det känns dumt att läga sin rollpersons mentalitet i tärningarnas händer, sådant vill iaf jag fundera på själv.
Den enda stora tidsspararen jag kan komma på med ett program är om det väljer bakgrundsresultat och färdigheter samt värden åt en, men det vore å andra sidan totalt värdelöst i mitt tycke. Så olika är det definitivt. Chansen att jag skulle klara av att göra en karaktär på under en kvart är lika med noll.