Nekromanti EONskada

marcuslinder

Veteran
För de använder eller är intresserade av datorprogrammen för att beräkna skador i EON och hålla reda på slps kan jag meddela att de har fått sig några ansiktslyft på senaste.

Programmen hittar du på:
http://www.filosofica.net/rollspel/eonsuite/

De senaste uppdateringarna (klippt från sidan)
17 Maj 2003

EONskada kom i en ny version idag. Det borde göra det till version 1.2 antar jag. Vad som är nytt är en funktion och ett gränssnitt för att spara skadeinställningar så att du slipper trycka i dem om och om igen för samma persons skada. Som exempel kan vi ta sjöbusen Amns knytnävsslag. Antagligen använder du det rätt ofta då Amn är en oregerlig rackare som allt för ofta hamnar i slagsmål. Istället för att kryssa i "kross, Ob3t6+1, målpunkter, högt" varje gång han ska slå - kanske flera gånger varje runda så väljer du bara Amns knytnäve från listan så ställs allt in automatiskt så som du har sparat det.

För att spara en grupp inställningar trycker du på Ctrl+S efter att du har ställt in dem i programmet. Som exempel finns inställningen "marcus". EONskadas skadekodsfiler har filändelsen ".ml2" och lagras som alla andra filer i katalogen "sparat".

Det är möjligt att ni kan behöva de här filerna i EONskadas katalog i och med uppdateringen. (Skriv över).

10 Maj 2003

Idag har jag vidareutvecklat EON-SLPformulär ganska rejält med ett något förändrat gränssnitt som borde underlätta filhanteringen betydligt. Jag föreslår att ni laddar ner den senaste versionen av EONsuite och testar!

Tack till Fusk m.fl. som påpekade att det behövdes!

7 Maj 2003

EONskada är nu släppt i version 1.1. Jag fick flera bra förslag från Fusk om förbättringar i programmets gränssnitt och från Avatarex har jag fått bra regelfeedback. Den senaste versionen kan laddas ner här.

För att överföra skadan från EONskada till EON-SLPformulär behöver man inte längre trycka ctrl+c i EONskada. Det räcker nu att få fram en skada och sedan trycka F1-F4 i EON-SLPformulär. (Tack Fusk för idén!)

Skadeintervall är numera en standarddel av EONskada. Riktigt stora monster kanske bara får en extraskada för var 20nde skadeverkan - nu kan programmet emulera även det!

EONtärning är nu släppt i version 1.1. Den enda skillnaden är att det numera finns en knapp för att rensa fältet med resultaten.

Man får nu upp "Creds" om man trycker F2 i EONskada. Jag har dessutom lagt in ett hemligt meddelande som man kan hitta om man trycker in rätt tvåknappskombination! :gremsmile:

5 Maj 2003

Nu är projektarbetet avslutat och jag kan fortsätta med de här programmet på ett mycket mera avslappnat vis hoppas jag. :gremsmile:

Avatarex och Fusk från forumet poppade upp på min ICQ idag och pratade om Skadeintervall - en arkan regel som återfinns på sidan 167 i EON 1-grundboken. Tydligen har Neogames skippat den regeln i EON2..? Hur som helst så övertalade de mig att implementera funktionen i EONskada.

Sagt och gjort - här finner du en version av programmet som innehåller funktionen Skadeintervall. Programmet innehåller även en beta av skadesystemet i krigarens väg (som man kan (av-)aktivera godtyckligt) som inte alls funkar så särskilt bra - så ifall någon vet vad jag gör för fel så SÄG TILL MIG FÖR GUDS SKULL! :-/

Surukai

Warrior
Mm..

Extraskadan "Tappar andan" finns inte beskriven.

Eon-tärningen och SLP-formuläret kräver äldre .DLL-fil som inte finns bifogad.

Däremot är det snabbt fixat, kopiera cc3260mt.dll till cc3250mt.dll och lägg i EONsuite-katalogen. Då fungerar det fint.

OBS! Kopiera INTE den omdöpta filen till SYSTEM32 eftersom den inte är rätt fil egentligen och kan däremed orsaka allvarliga problem med andra program som använder den filen.

En fråga: vad är dina husregler om perfekt och fummel? Mer exakt?
Och eontärningen, skullle det inte gå att göra den till en bredare variant med endast en kolum (fler slag hamnar under varandra och inte bredvid som nu, slår man lite för höga tal så syns inte perfekt och fummel och dessutom blir tabellen snabbt rörig och man måste rensa hela tiden)

Har man en tyst bärbar dator när man sitter som SL så är nästan liknande program ett måste IMO eftersom striderna annars är rejäla tärningsnötare. Jag kanse inte minns exakt men det är någonstans över 100 tärningar som skall rulla över bordet varje stridsrunda om 5 individer deltar i striden (i snitt, beror mycket på ob-omslag och extra manövrar samt massa andra faktorer)

marcuslinder

Veteran
Tack för kommenterarerna!

Extraskadan "Tappar andan" finns inte beskriven.

Vad menar du? Finns inte var någonstans?

Eon-tärningen och SLP-formuläret kräver äldre .DLL-fil som inte finns bifogad.

Fixat! Jag bifogade den korrekta versionen av filen som numera endast krävs för EONtärning (och inom en snar framtid inte kommer behövas alls.)

En fråga: vad är dina husregler om perfekt och fummel? Mer exakt?

Jag tror de kommer fram som en kommenter om man håller musen däröver.

Vi brukar i vilket fall köra så här:
Om antalet sexor är fler än hälften av antalet tärningar är det funmmel. Om antalet ettor är fler än hälften av antalet tärningar är det perfekt. Jag är medveten om att det är lite underligt att det är lättare att få perfekt med 5 än med 4 tärningar, men hellre det än att det ska vara så lätt att fumla. IMHO.

Och eontärningen, skullle det inte gå att göra den till en bredare variant med endast en kolum (fler slag hamnar under varandra och inte bredvid som nu, slår man lite för höga tal så syns inte perfekt och fummel och dessutom blir tabellen snabbt rörig och man måste rensa hela tiden)

Du menar att programmet ska gå uppifrån och ner istället för som nu från vänster till höger? Det är naturligtvis enkelt att fixa, men utveckla gärna mer så att jag är säker på att jag förstår vad du menar. Kan hålla med om att EONtärning är lite svåravläst ibland.

Jag kan även meddela att jag fixade till EON-SLPformulär något så att man numera får upp standard öppna/sparadialogrutor när man skapar eller laddar karaktärer och grupper.

Helmgast
Vafalls?

Bättre att köra med att det krävs tre sexor för fummel, och alla ettor utom en för att slå perfekt. Dina regler 'hackar' mellan Ob3T6-Ob4T6-Ob5T6.

Men hur kör du om man uppfyller en av premisserna för fummel/perfekt (tärningskombon) men inte den andra (tärningsresultatet)? Det har ju diskuterats att det ska ändras till Eon III.

marcuslinder

Veteran
Re: Vafalls?

Bättre att köra med att det krävs tre sexor för fummel, och alla ettor utom en för att slå perfekt. Dina regler 'hackar' mellan Ob3T6-Ob4T6-Ob5T6.
Jag vill påpeka att det inte är "mina" regler utan regler som har växt fram allt eftersom i den spelargrupp jag spelar med. Rent principiellt köper jag din poäng, men du vet - det handlar om traditioner med! :gremsmile:

Men hur kör du om man uppfyller en av premisserna för fummel/perfekt (tärningskombon) men inte den andra (tärningsresultatet)? Det har ju diskuterats att det ska ändras till Eon III.
Vi kör som vanligt (tror jag). Dvs. man måste få negativ effekt < (-3) för att fumla och positiv för att slå perfekt - även om vi (iaf jag) inte brukar vara så noga på perfekt slag-regeln då man har väldigt lågt FV (< 10). I annat fall blir slagat bara misslyckat / lyckat.

Ethrin Thel

Veteran
Hej!

Jag har en liten fråga//möjlig "felrapport" till SLP-programmet:
Som jag har fattat det kan man inte dö av hög blodförlust, enbart, utan man måste tillfogas trauma för att ett dödsslag ska slås. I SLP-programmet är just detta fel: fyller du bara i hög blödningstakt och trycker fram ett par rundor så kan det hända att det står att din karaktär är död. Svårigheten för chock- och dödsslag är helt rätt, samt att man kan svimma av. Så har jag fattat reglerna iallafall.

Tack för de bra programmen. De underlättar grymt mycket! :gremsmile:

marcuslinder

Veteran
Som jag har fattat det kan man inte dö av hög blodförlust, enbart, utan man måste tillfogas trauma för att ett dödsslag ska slås. I SLP-programmet är just detta fel: fyller du bara i hög blödningstakt och trycker fram ett par rundor så kan det hända att det står att din karaktär är död. Svårigheten för chock- och dödsslag är helt rätt, samt att man kan svimma av. Så har jag fattat reglerna iallafall.
Jag har konsulterat både regelboken och Avatarex och du har naturligtvis absolut helt rätt! Dödsslag för blodförlust ska med andra ord bort ur programmet!

Tack för kommenterarna! Kul att du gillar det :gremsmile:
Jag återkommer när det är fixat!