Pom
Swashbuckler
Vad har folk för erfarenheter av episkt (lvl 20+) D&D-ande i 3.0/3.5? Något särskilt som brukar skita sig eller någonting särskilt som brukar gå oväntat bra? Något särskilt som är korkat eller finfint i Epic Level Handbook?
Jo det har vi också gjort. De av mina kampanjer som har episka rollpersoner har alla sina rötter i 1st ed AD&D, även om en del av rollpersonerna är "födda" i 3.5.Vi har talat om att försöka konvertera ett par gamla ADnD-karaktärer osm är över level 20, men hittils så har vi inte kommit överens om hur konverteringen ska gå till.
När Vampire spelleds i min närhet är det av en SL som pga bittra erfarenheter noga tillser att apmäktigheten stannar på silkesapnivå. Jag är alldeles för fantasyinsnöad för att gilla MSH, men speltekniskt passar det ju bra.Dessutom, ska jag spela apmäktiga rollpersoner så kan jag alltid spela Vampire eller Marvel Superheroes.
Jo, jag har också Conversion Manual av Skip i bokhyllan.Vi tittade en del på WotCs riktlinjer
Är det att rollpersonerna börjar bli för mäktiga eller att man börjar tröttna på en och samma kampanj som stör mest?Jag har nog inte riktigt fattat poängen med det. Det verkar mycket roligare att börja på en ny kula, och flertalet kampanjer brukar ju dessutom sluta vid 18 ungefär (med lite marginal för att vissa har nått något längre).
Det kan jag tänka mig. Fast jag har upplevt att när kampanjerna har pågått så pass länge att de börjat hysa episka PC så har de fått en sådan särart att köpeäventyr blir oanvändbara utan tung moddning, även om det var en köpekampanj till att börja med. Feats, skills och monster tycker jag ELH erbjuder bra, magiska föremål sisådär och spells uruselt, men även här är min erfarenhet att kampanjen själv vid det laget har en sådan inertia (tröghet ger fel associationer) att konstruktion av sådant blir relativt lätt.Det förstnämnda [för mäktiga PC], samt att allt material (kampanjer, regler och annat) är konstruerade för 1-20, vilket väl i sin tur också beror på det förstnämnda.
Min enda erfarenhet kommer från Baldurs Gate 2, så den kanske inte är 100% relevant, men i kort går den ut på att det blir väldigt slumpmässigt. Det är så mycket stora fyrverkerier som flyger att det är i princip en fråga om första träffen och ibland om man har tur och lyckas med sitt save.Vad har folk för erfarenheter av episkt (lvl 20+) D&D-ande i 3.0/3.5? Något särskilt som brukar skita sig eller någonting särskilt som brukar gå oväntat bra? Något särskilt som är korkat eller finfint i Epic Level Handbook?
Baldur's Gate 2 är AD&D, inte D&D 3.0/3.5. Där håller jag med om att man fick modda en del för att få till episkt spelande på ett smidigt sätt.Min enda erfarenhet kommer från Baldurs Gate 2, så den kanske inte är 100% relevant, men i kort går den ut på att det blir väldigt slumpmässigt. Det är så mycket stora fyrverkerier som flyger att det är i princip en fråga om första träffen och ibland om man har tur och lyckas med sitt save.
Med andra ord, inte så lyckat.
Njä, det var väl något mitt emellan, något slags 3.0 beta eller liknande?Baldur's Gate 2 är AD&D, inte D&D 3.0/3.5. Där håller jag med om att man fick modda en del för att få till episkt spelande på ett smidigt sätt.
Jag tröttnade efter BG 1, så nu gick jag bara efter infon på den officiella hemsidan. AD&D 2nd ed stod det där. De bordsrollspelsbaserade datorspel jag kört har alla ändrat grundreglerna i någon mån, så jag kan gott tänka mig att de plockade in lite ditt och datt som verkade häftigt av det som planerades inför 3.0.Njä, det var väl något mitt emellan, något slags 3.0 beta eller liknande?
Inte om kapaciteten att klara fyrverkerier ökar i motsvarande grad.I vilket fall kvarstår problemet. Ju större fyrverkerier desto mer slumpmässighet i vad som händer.
Grejen är att man ökar i hitpoints, men man står inte längre och nöter ner varandra. Man har tillräckligt med kräm för att däcka motståndaren på några träffar, och magin har ofta bieffekter som stun och liknande. I princip går det till så att båda sidor fyrar av en bredsida spells. De som klarar saves står kanske upp när röken lagt sig.Inte om kapaciteten att klara fyrverkerier ökar i motsvarande grad.
Datorspelet ifråga har jag som sagt inte spelat, men din beskrivning liknar de som andra BG 2-spelare gett mig.Grejen är att man ökar i hitpoints, men man står inte längre och nöter ner varandra. Man har tillräckligt med kräm för att däcka motståndaren på några träffar, och magin har ofta bieffekter som stun och liknande. I princip går det till så att båda sidor fyrar av en bredsida spells. De som klarar saves står kanske upp när röken lagt sig.
Saves är ett ganska trubbigt instrument, i och med att man så att säga satsar allt på ett tärningsslag, till skillnad från lite lägre levels långsamma nednötande av hitpoints där sannolikheternas variationer jämnar ut sig efter ett tag.
Och då hävdar jag att man inte utnyttjade sina spells fullt ut (oavsett om man pratar datorspel eller inte). Det finns alldeles för många spells som gör motståndaren hjälplös vid ett misslyckat save (och i många fall halvhjälplös vid ett lyckat) för att det där ska funka.Datorspelet ifråga har jag som sagt inte spelat, men din beskrivning liknar de som andra BG 2-spelare gett mig.
Men jag talar bordsrollet D&D 3.0/3.5 och där fungerar det inte så. Min livaktigaste episka kampanj hade länge 3 trollkunniga som PC och strider mot jämbördiga motståndare var normalt spännande affärer som absolut inte hängde på enstaka save.
Det var lite synd att ingen hade erfarenhet av episkt D&D-spelande eftersom det var just det här jag ville undvika: diskussioner utifrån datorspel och andra spel, eller teoretiserande utifrån enskilda aspekter av reglerna.Och då hävdar jag att man inte utnyttjade sina spells fullt ut (oavsett om man pratar datorspel eller inte). Det finns alldeles för många spells som gör motståndaren hjälplös vid ett misslyckat save (och i många fall halvhjälplös vid ett lyckat) för att det där ska funka.
Och på vilket sätt ändrar detta vad jag har sagt. Det bara tippar vågen, det ändrar inte det faktum att man i stort sett fortfarande får en enskottsduell.Men om vi tar detta med episka trollkunniga så har de fortfarande samma svagheter som på lägre nivåer: de vet inte automatiskt allt om sina motståndares svagheter; de har ett ändligt antal biffiga spells som de inte vet i vilken utsträckning de bör hushålla med; de har hederskodexar, preferenser och rätt ofta något slags rykte att relatera till.
Folk och monster på episka nivåer kan också ha alla möjliga resistanser och skydd från feats, class abilities, föremål, gudagivna händelser, etc. Ett inte ovanligt fenomen bland episka varelser är skyhöga SR som gör det löjligt att satsa på offensiv magi mot dem.
Tro inte att jag inte plågat mig genom delar av reglerna bara för att jag råkar förakta dem. I vilket fall tycker jag det här är ett problem som rör högnivåspel i allmänhet, oavsett system.Det var lite synd att ingen hade erfarenhet av episkt D&D-spelande eftersom det var just det här jag ville undvika: diskussioner utifrån datorspel och andra spel, eller teoretiserande utifrån enskilda aspekter av reglerna.