Nekromanti Epic-Levels?

Staffan

Myrmidon
Re: 1 level i månaden?! Amarörer!

Ni kanske spelar lite mer alternativt lite mer intensivt än designersarna tänkte sig, då.

Vindhand

Myrmidon
Mäktig magi och utmaningar

Detta kanske förtjänar sin egen tråd i.o.f.s. Som jag ser det är mäktig lättillgänglig magi ett problem när det gäller äventyrsskrivande. Man kan tala hur mycket man vill om att det är SLs ansvar att ta med rollpersonernas förmågor i beräkningen men det ändrar inte att det är enormt mycket mer att tänka på och därmed svårare.
Personligen stryker jag 90% av alla informationsinsamlande spells när jag spelleder. Jag ser inte riktigt vad de ger spelet som är så enormt bra att det överskuggar de problem de innebär. (inte för att jag spelleder D&D, men jag använder Gurps Magic som har sin beskärda andel irriterande spells som förstör spelet).

Numera tycker jag dock det är slappt av en SL att inte ta hänsyn till detta i sina äventyr och låta spelarna få nytta av de förmågor deras rollfigurer kämpat till sig, utan att äventyret blir förstört

Eftersom folk i mitt fall inte _får_ de förmågorna så är det inget problem. Folk får använda alla förmågor de har, de kommer dock inte ha förmågor jag tycker är jobbiga.

Oldtimer

Slava Ukraini!
Re: Mäktig magi och utmaningar

...det är enormt mycket mer att tänka på och därmed svårare.
Personligen stryker jag 90% av alla informationsinsamlande spells när jag spelleder.

Det är ju upp till var och en hur man vill spelleda. Själv tycker jag om den utmaning som sådan magi ger mig. Det är helt annorlunda mot att göra äventyr för bondläpparna Bill och Bull, javisst. Det ställer högre krav på mig som äventyrsdesigner, javisst. Det är KUL!

Tycker jag.

/Mikael

Johan Granberg

Swordsman
Nä...

...det är inte alls bara du. Jag har ju t ex bestämt att vi inte ska spela med det skräpet, vilket du har fått förstahandserfarenhet(finns det ordet på svenska?) av :gremwink:

Balderk

Swashbuckler
Re: Epic-Levels!

Ett möte i timmen?! Aaarrggh! Vi har väl kanske ett möte per vart tredje speltillfälle, kanske... Kan vara mindre. Beror lite på vilket av våra två D&D spel vin talar om...

/Herr Balderk