Mäktig magi och utmaningar
Detta kanske förtjänar sin egen tråd i.o.f.s. Som jag ser det är mäktig lättillgänglig magi ett problem när det gäller äventyrsskrivande. Man kan tala hur mycket man vill om att det är SLs ansvar att ta med rollpersonernas förmågor i beräkningen men det ändrar inte att det är enormt mycket mer att tänka på och därmed svårare.
Personligen stryker jag 90% av alla informationsinsamlande spells när jag spelleder. Jag ser inte riktigt vad de ger spelet som är så enormt bra att det överskuggar de problem de innebär. (inte för att jag spelleder D&D, men jag använder Gurps Magic som har sin beskärda andel irriterande spells som förstör spelet).
Numera tycker jag dock det är slappt av en SL att inte ta hänsyn till detta i sina äventyr och låta spelarna få nytta av de förmågor deras rollfigurer kämpat till sig, utan att äventyret blir förstört
Eftersom folk i mitt fall inte _får_ de förmågorna så är det inget problem. Folk får använda alla förmågor de har, de kommer dock inte ha förmågor jag tycker är jobbiga.