Vad jag ville få fram är: Finns det, i det långa loppet, utrymme i Eon att köra en grupp icke verklighetsförvrängande karraktärer?
Nu vill jag bara påpeka att alla inte kör kampanjer i stil med "döda monster, bli bättre, döda svårare monster, bli ännu bättre, repeat in absurdum" vilket det här uttalandet tyvärr tycks basera sig på ("döda monster" kan bytas ut mot valfritt hjältedåd eller motsvarande), varför svaret blir ett ganska enkelt "ja". Men om vi ska sätta oss in i fallet du talar om, skulle jag resonera på detta sätt:
Det finns ett visst antal sätt att besegra en fiende på. Är det något som ska dödas kan du A: slå ihjäl honom själv, B: ha ihjäl honom med mystiska färdigheter, C: döda honom på oschysst sätt, typ gift eller anfall bakifrån och D: låta någon annan fixa jobbet. Detta gäller även för de flesta andra situationer: du kan döda problemet med hjälp av dina egna vapen, fixa det med mystiska förmågor, sköta det med list eller låta någon annan ta hand om det (självklart går de här in i varandra vid flera tillfällen, men det förenklar vi för tillfället bort). De möjliga karaktärerna för att sköta situtioner blir enligt detta
A: skickliga krigare, gärna med feta vapen och bra rustning, dvs. vapenmästare och riddare
B: magiker och schamaner
C: "smygare", samt alla karaktärer med en listig spelare i ryggen
D: mäktiga adelsmän, politiker och präster
Meningen som följer förstår jag tyvärr inte, så jag kan inte kommentera det.
Vidare, ang att man har en artefakt som ser till att man inte påverkas av magi, skulle jag villja påstå faller tillbaka till att din karraktär nyttjar magi för framgång, dvs pasiv magianvändare, som bäst.
Funkar också utan, även om man då bör försöka köra lite C eller D ifall det är magiker i faggorna.
Så hitils så är det endast Vapen Mästaren, prästen och Handelsmannen som ni gett som förslag.
Som sammanfattats: i ickedungeoncrawlingbaserat prestationsrollspel är det dessa, samt självklar adelsmannen (inkl. kungar, hövdingar och dyl.), samt den allmänt inflytelserike personen (t.ex. adelsmans rådgivare och närmast förtrogne), som har den absoluta möjligheten att hävda sig mot en mystiska färdigheter-baserade karaktärer utan att falla tillbaka på C, vilket ju alla egentligen kan göra med rätt spelare. Ganska logiskt, eftersom det förmodligen summerar alla yrken med egentlig möjlighet att döda saker eller påverka världen i stort.