Jarl
Hero
- Joined
- 17 Sep 2003
- Messages
- 1,790
Jag fortsätter blabba om rollpersonsdöd
För ett tag sedan så diskuterade jag huruvida man borde ha med dödsregler för rollpersoner ( i den här tråden ) eller inte. Jag tänkte bara visa upp vad det hela ledde till och höra om det finns några synpunkter på det hela.
Mitt sätt att lösa det hela fungerar såhär:
I alla situationer som har en potentiell dödlig utgång (det vanligaste exemplet är väl strid), så får spelarna, innan det hela börjar, välja sin nivå av 'engagemang'. Beroende på vad de väljer så ändras möjligheterna att dö, men även 'belöningen' om de vinner. De två nivåerna är:
Normalt. Detta är 'grundinställningen' som antas om ingen säger något annat. På denna nivå kan man inte dö av ett tärningsslag. Spelaren bestämmer själv huruvida hans eller hennes rollperson överlever. Rollpersonen kan fortfarande såras svårt, bli av med sina ägodelar, förödmjukas etc, men rollpersonen kan inte tas helt ur spel. Skulle rollpersonen gå 'segrande' ur striden/konflikten fungerar det ungefär som i de flesta traditionella rollspel; spelledaren beskriver vad som händer.
Helhjärtat . Om spelarna väljer att engagera sig 'helhjärtat' används dödsreglerna. Nu kan en rollperson dö på grund av ett dåligt tärningsslag. Men belöningen ändras också om denne skulle 'vinna': spelaren får själv bestämma vad som händer vid vinst (med input från spelledaren såklart).
Jag ska ta två exempel, men tre regler bara: a) man kan inte ändra sin nivå mitt i en konflikt, b) I en strid mellan spelare måste båda välja 'helhjärtat' för att de ska få döda varandra. Annars måste de komma överrens om något skäl till att förloraren överlever och c) Om flera rollpersoner kämpar mot samma fiende och mer än en väljer 'helhjärtat' får de komma överrens om belöning.
Exempel
Vildsvinet i skogen. I ett typiskt random-encounter möter rollpersonen ett ilsket vildsvin. Om nivån är 'normal' händer inget speciellt om rollpersonen besegrar djuret. Han/hon har ett dött vildsvin vid sina fötter. Om han/hon förlorar så överlever rollpersonen mötet på något sätt, om än bara genom att vildsvinet bestämde sig för att rollpersonen verkade oätlig.
Om nivån däremot är 'helhjärtat' så kan rollpersonen dö såklart vid förlust. Men vid vinst kanske rollpersonen bestämmer att vildsvinet varit ett gissel för den närliggande byn och när han/hon kommer dit blir rollpersonen hyllad som lokal hjälte och bjuds på öl och vin natten lång.
Bossen. I slutstriden mot über-bossen är det extra viktigt att använda 'helhjärtat'. Annars kan spelledaren göra de klassiska "skurken hoppar plötsligt in i en lönndörr och flyr därifrån"-fulknepen. Eftersom spelarna har dödsimmunitet kan spelledaren ge det till SLP:s också. Men med 'helhjärtat' kan spelaren säga "Om jag vinner, då dör verkligen skurken, inget skitsnack" eller kanske "Om jag vinner, då lyckas jag pressa ur skurken var min bortrövande syster befinner sig".
Så kortfattat: vid normalt kan man inte dö, men får inte bestämma utgången själv. Vid helhjärtat kan man dö men får bestämma vad som händer vid vinst.
That's it. Vad sägs om 'et?
För ett tag sedan så diskuterade jag huruvida man borde ha med dödsregler för rollpersoner ( i den här tråden ) eller inte. Jag tänkte bara visa upp vad det hela ledde till och höra om det finns några synpunkter på det hela.
Mitt sätt att lösa det hela fungerar såhär:
I alla situationer som har en potentiell dödlig utgång (det vanligaste exemplet är väl strid), så får spelarna, innan det hela börjar, välja sin nivå av 'engagemang'. Beroende på vad de väljer så ändras möjligheterna att dö, men även 'belöningen' om de vinner. De två nivåerna är:
Normalt. Detta är 'grundinställningen' som antas om ingen säger något annat. På denna nivå kan man inte dö av ett tärningsslag. Spelaren bestämmer själv huruvida hans eller hennes rollperson överlever. Rollpersonen kan fortfarande såras svårt, bli av med sina ägodelar, förödmjukas etc, men rollpersonen kan inte tas helt ur spel. Skulle rollpersonen gå 'segrande' ur striden/konflikten fungerar det ungefär som i de flesta traditionella rollspel; spelledaren beskriver vad som händer.
Helhjärtat . Om spelarna väljer att engagera sig 'helhjärtat' används dödsreglerna. Nu kan en rollperson dö på grund av ett dåligt tärningsslag. Men belöningen ändras också om denne skulle 'vinna': spelaren får själv bestämma vad som händer vid vinst (med input från spelledaren såklart).
Jag ska ta två exempel, men tre regler bara: a) man kan inte ändra sin nivå mitt i en konflikt, b) I en strid mellan spelare måste båda välja 'helhjärtat' för att de ska få döda varandra. Annars måste de komma överrens om något skäl till att förloraren överlever och c) Om flera rollpersoner kämpar mot samma fiende och mer än en väljer 'helhjärtat' får de komma överrens om belöning.
Exempel
Vildsvinet i skogen. I ett typiskt random-encounter möter rollpersonen ett ilsket vildsvin. Om nivån är 'normal' händer inget speciellt om rollpersonen besegrar djuret. Han/hon har ett dött vildsvin vid sina fötter. Om han/hon förlorar så överlever rollpersonen mötet på något sätt, om än bara genom att vildsvinet bestämde sig för att rollpersonen verkade oätlig.
Om nivån däremot är 'helhjärtat' så kan rollpersonen dö såklart vid förlust. Men vid vinst kanske rollpersonen bestämmer att vildsvinet varit ett gissel för den närliggande byn och när han/hon kommer dit blir rollpersonen hyllad som lokal hjälte och bjuds på öl och vin natten lång.
Bossen. I slutstriden mot über-bossen är det extra viktigt att använda 'helhjärtat'. Annars kan spelledaren göra de klassiska "skurken hoppar plötsligt in i en lönndörr och flyr därifrån"-fulknepen. Eftersom spelarna har dödsimmunitet kan spelledaren ge det till SLP:s också. Men med 'helhjärtat' kan spelaren säga "Om jag vinner, då dör verkligen skurken, inget skitsnack" eller kanske "Om jag vinner, då lyckas jag pressa ur skurken var min bortrövande syster befinner sig".
Så kortfattat: vid normalt kan man inte dö, men får inte bestämma utgången själv. Vid helhjärtat kan man dö men får bestämma vad som händer vid vinst.
That's it. Vad sägs om 'et?