Det finns ett par feta trilogier eller kampanjer inom rollspel som alla hört talas om och sm verkar ha spelat extremt mycket. Jag tänker på Svavelvinter, Mutantkampanjen med Pirit och Hindenburg etc, Snösaga (finns det fler- finns det någon till Eon?)
Jag tror sådana kampanjer kan få folk att spela ett spel mycket, gilla det, tänka på det mycket, vänta på att nästa del ska komma ut, prata om sitt spelande och jämföra på forum. Det är bra för ett spel att ha en sådan äventyrskampanj- är min tes. (vad tror ni om denna tes?)
Jag funderar då på vad sådana kampanjer brukar ha för ingredienser. Stärk gärna eller avfärda mina hypoteser!
De utspelar sig i, definierar och beskriver en del av världen. De tar en del av kakan som sin och gör något nytt med den
Det finns hemliga superskurkar.
Det finns hemligheter som avslöjas i slutet.
Många av dessa äventyr är olika. Svavelvinter är mycket olika Trakoriens Fyra ögon. Och inget av dem är i sin uppbyggnad likt kristalltjuren. Vissa äventyr I Pirit är enkla basher-äventyr medan andra är betydligt mer avancerade.
Äventyren och kampanjen har element som bryter mot det vanliga- saker att prata om och förundras av. Komiska, roliga, nya ingredienser. Man använder sig alltså av ett spels grundverktyg och lägger till några egna. Man har med unika och nya saker. Läsaren av äventyret ska få aha-upplevelser och en känsla av att ”detta har jag inte sett förut”.
Äventyren riktar sig till klassiska äventyrsgrupper.
Rollpersonerna blir allt mer mäktiga samtidigt som nivån på kampanjen skruvas upp, man går från grusgrävaräventyr till att spränga solar och planeter. Rollpersonerna och kampanjen utvecklas.
Vad mer?
Hur skulle man spåna på en sådan här kampanj till Saga, Western, Eon etc?
Jag tror sådana kampanjer kan få folk att spela ett spel mycket, gilla det, tänka på det mycket, vänta på att nästa del ska komma ut, prata om sitt spelande och jämföra på forum. Det är bra för ett spel att ha en sådan äventyrskampanj- är min tes. (vad tror ni om denna tes?)
Jag funderar då på vad sådana kampanjer brukar ha för ingredienser. Stärk gärna eller avfärda mina hypoteser!
De utspelar sig i, definierar och beskriver en del av världen. De tar en del av kakan som sin och gör något nytt med den
Det finns hemliga superskurkar.
Det finns hemligheter som avslöjas i slutet.
Många av dessa äventyr är olika. Svavelvinter är mycket olika Trakoriens Fyra ögon. Och inget av dem är i sin uppbyggnad likt kristalltjuren. Vissa äventyr I Pirit är enkla basher-äventyr medan andra är betydligt mer avancerade.
Äventyren och kampanjen har element som bryter mot det vanliga- saker att prata om och förundras av. Komiska, roliga, nya ingredienser. Man använder sig alltså av ett spels grundverktyg och lägger till några egna. Man har med unika och nya saker. Läsaren av äventyret ska få aha-upplevelser och en känsla av att ”detta har jag inte sett förut”.
Äventyren riktar sig till klassiska äventyrsgrupper.
Rollpersonerna blir allt mer mäktiga samtidigt som nivån på kampanjen skruvas upp, man går från grusgrävaräventyr till att spränga solar och planeter. Rollpersonerna och kampanjen utvecklas.
Vad mer?
Hur skulle man spåna på en sådan här kampanj till Saga, Western, Eon etc?