Nekromanti Episka äventyr

antorax

Swordsman
God afton och god jul i förskott.
Jag har äntligen fått igång SL lusten. Tänkte starta igång en ny fantasykampanj (möjligen moddad Eon eller egen spelvärld). Jag vill gärna ha det "jordnära episkt", alltså inte en massa drakar och demoner som drar runt, men ändå episk stämning. Men jag vet inte hur jag skall åstadkomma den. Vet kanske inte heller exakt vad för stämning jag vill ha ^^.

Men det jag egentligen behöver hjälp med är nog en bra story. Alltså en episk kampanj. Människospelare som förmodligen börjar rätt så low men som blir mer och mer insyltade, och därmed lite mer high kanske :p. Det är inte ngn som har en story på g som man vill dela med sig av? Gångna äventyr som blev bra, eller tips ifrån böcker och film?

tack på förhand

ripperdoc

Myrmidon
Jag ska själv starta en kampanj under liknande premisser i januari - rollpersonerna är ynglingar inom en raunaklan vars järtecken förutspår mycket stora saker. Slätterna vaknar och rollpersonerna är mitt i dess centrum. Kan gå hur långt som helst.

Det jag beskrev ovan är IMHO ett väldigt enkelt sätt att göra kampanjen episk. Ge dem bara en mäktig kraft att tillhöra (officerer hos jargierna, soldater i Muhad, medlemmar i en cirefalisk expeditionsstyrka). Inledningsvis kommer de kämpa om att behålla sin plats, d.v.s. interna intriger eller utmaningar. Men snart kan man flytta fokus ut mot världen - säg att Jargien attackerar Drunok och spelarna får en nyckelroll.

En annan, klassisk, variant är att rollpersonerna är "low" - kan vara vad som helst, och att de stöter på ett föremål eller en person som är av högsta vikt. Hela kampanjen kan sedan cirkulera runt detta föremål. Det kan gå ungefär så här:
Hitta föremål. Försöka sälja föremål. Inser dess verkliga värde, behåller det. Blir bestulen. Försöker återta det. Återtar det. Luras att delta i någon mäktig fraktion (så att de får ta del av föremålet). Inser att föremålet missbrukas. Försöker ta tillbaka föremålet...etc.

Det var mina två cent.

Johan K

Gammal & dryg
Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att rollpersonerna av en eller annan anledning startar som i det närmaste som vanligt folk. Sedan så börjar saker & ting snurra runt dem allt fortare & fortare. De hamnar ute på äventyr som de aldrig trodde skulle få uppleva.
Just ntär det gäller tipps på vad man kan hitta på som äventyrsupplägg... Att rädda världen är j en klassiker, om än något uttjatad..
Kanske att man ska rädda en viss by som karaktärerna har ankntyning till, att rädda nått som de har kärt eller nått sådant..

/ Johan K, som är nyuppstigen

Ulsak

Veteran
Ack ja, Jag vet att jag är bedrövligt partisk, men jag skulle vilja rekommendera Oktoberlandet.
Här hittar hittar du en spelvärld med potential. Episkt så det stänker om det...

Kultkult

Veteran
I min mening så har temat "ovetandes-bonde-utvald-att-rädda-världen" spelat ut sin roll. Det har gjorts så många gånger. Eragon den sista i raden på bio. Jag skulle föreslå antingen en Nisse Hult-version, där karakärerna av en slump dras in i händelser av stora mått där de dolt spelar en stor roll men där handlingen inte cirkulerar kring dem. Alternativt att de får uppleva stora händelser som bipersoner, sidekicks. De får följa en hjälte, ges uppdrag och får uppleva allt på första parkett men fortfarande är det inte de som är i centrum. Jämför tv-serien Rome.

antorax

Swordsman
Svar på alla tidigare svar :p

Orkar inte svara på alla de fyra svar jag fick, så jag skriver allt i denna.

tja. måste nog vara lite hård och säga att det inte är det jag är ute efter. Resar, kentaurer och nymfer är inte vad jag letar efter när jag vill ha "low" epik. Sedan har jag en tendens att skrämmas av framsidor som jag inte gillar, samt allt för nytänkande fantasy :p.

Jag tänker mig mest människor, sedan kanske dvärgar, men inte så många. I min fantasybild så kan man göra dvärgar väldigt low :p. Sedan "monster" lär väl vara något i stil med vättar och troll, eventuellt med nya namn för att kunna göra egna troll och vättar utan att mina spelare "lånar" in trollen ifrån tex. Eon eller DoD.

Men det kanske är mest story jag är ute efter. Och som ngn annan skrev så visst bonde-som-blir-känd är uttjatat, och ja läser Eragon nu, och sån story blir man trött på. Men vad har man för val?! :p

Arfert

Facit
Re: Svar på alla tidigare svar :p

"bonde blir utvald"-temat är verkligen uttjatat i böcker, men jag har nog inte sett en bra rollspelskampanj i tryck på det temat.. (nån annan som sett det?) ..utom Pendragon då kanske...

Gillar du oldschool-fantasy, fast bra, gediget, hantverk, kan jag (även jag är ju extremt partisk) rekommendera SAGA och dess spelvärld.. boken innehåller massor med kampanjmaterial. Och är nog exakt på den nivå du är ute efter.

Ulsak

Veteran
Ta dig gärna tid att se över spelet

Jag tror att det är värt att kika på det ( oktoberlandet) en gång till, men jag respekterar din åsikt.
Eon är helt klart spelbart, även om jag skulle personligen gett mig på en Dnd i Forgotten Realms miljö...

Wilmer

Hero
Myth: The Fallen Lords

Episkt! Lortigt! Ascoola dvärgar som inte är yxsvingande skottar! Stryk magin så har du en asbra low setting, jag har filat jättelänge på en kampanj som ska försöka efterlikna Myths stämning. Gör en googlesökning på Myth: The fallen lords eller Myth 2: Soulblighter och njut.

Regmolar

Swashbuckler
Då jag på någon bra historia annat än "bonde hittar magisk sak" med temat jordnära epik kom jag att tänka på tråden om världsomsegling på Eon-forumet... vad skulle hända om en sådan expedition förliser, varpå ett fåtal besättningsmän finner sig på en okänd kust. Där finner de en ganska isolerad civilisation, som har en legend om just att "viktig [vit?] person komma från havet och yada-yada", à la riktiga världens conquistadorer, bara att RP:s mäktigaste tillgång är sagda legend/profetia och en gammal dolk av det mystiska gudamaterialet "stål", och blir indragna i en helt främmande kulturs hovintriger eller vad man vill. Sen kan ju denna kultur vara allt ifrån en större toshiskt stamsamhälle på stenåldersnivå till ett helt okänt folk med ett rike av Inkastorlek med mäktiga magiker, där RP blir indragna i allt från familjetvist till hovintriger, beroende på legendens natur och graden av planerad epik. Eventuellt kan man dra in en Cortez-liknande expedition istället för skeppsbrott eller för att tillföra handling senare, allt beroende på preferenser.

Nu är det här kanske jättefånigt och jag kan minnas minst en nästan likadan historia jag har hört någon gång (verkligheten ej inräknad), men det är allt originellt jag för tillfället kan komma på i ämnet "jordnära epik". Upplägget är gjort för Eon, eftersom det är vad jag spelleder, men kan nog passas in i diverse. Hoppas det tillför något.

Arfert

Facit
Re: Myth: The Fallen Lords

JAAAA! ett otroligt bra spel för sin tid...! Älskar scenariot när dvärgarna minerar den istäckta sjön... med flera!

antorax

Swordsman

hehe, tomas det är lugnt, jag har köpt saga redan, och gillar spelet skarpt! men det passar inte HELT, så då passar jag gärna på att skapa en egen värld, istället för att modda din. men som sagt, saga gillar jag! :p

Arfert

Facit

Ok, kul att du gillar Saga! Nyfiken på vad för värld du kommer skriva ihop i alla fall!

antorax

Swordsman
Lite OT

Tja, det undrar jag med. Men det kommer iaf inte bli ett spel som publiceras :p. Mitt största problem är nog komma på namn på människor och platser som jag blir nöjd med, och sen illustrationer, jag är helt okapabel att måla ngt, så man kan inte visa andra ens värld. Det senare är kanske ett problem som är svårt att lösa, men problem nr 1, hur löser ni det?

Arfert

Facit
Re: Lite OT

Platser och människor? Jag brukar låta mig inspireras av olika historiska personer och platser, men sedan förflytta dom i tid och rum, för att sedan modda om dom så att de passar men kampanjen....

antorax

Swordsman
namn OT

oj, blev nog fel när jag skrev. just att komma på personer och platser kanske inte är det största problemet, även om det är ett problem fortfarande. men jag tänkte mer på namn på personer och platser. typ namnlistor och sånt?

tex. jag tänkte döpa om mina troll och vättar, men hur 17 gör man det? eller liksom.. tja.. det blir på ngt sätt svårt.

Wilmer

Hero
Re: namn OT

Du behöver ju ingen vetenskaplg kategorisering, alla kommer ändå känna igen dem som troll. Jag tror inte heller någon kommer anklaga dig för brist på originalitet, orcher är en sak men troll är det fan allemansrätt på. Dessutom borde olika områden och samhällskikt ha olika namn på dem.

Dilandau

Myrmidon

"bonde blir utvald"-temat är verkligen uttjatat i böcker, men jag har nog inte sett en bra rollspelskampanj i tryck på det temat.. (nån annan som sett det?) ..utom Pendragon då kanske...
Problemet är nog att så som de flesta rollspels förbättringsregler är uppbyggda, så funkar helt enkelt "bonde blir utvalt"- storys. I majoriteten av böckerna på det temat så är bondepojken urbota dålig hela tiden -- ända tills han upptäckter sina krafter/öde och blir tokmäktig. Som spela en lvl 1-karaktär i D&D i 40 spelomgångar utan att gå en enda level, bara för att sedan direkt bli lvl 20. Det är klart det går, men jag har inte sett något spel som är gjort för den typen av kampanjer.

ermine

Warrior

God afton och god jul i förskott.
Jag har äntligen fått igång SL lusten. Tänkte starta igång en ny fantasykampanj (möjligen moddad Eon eller egen spelvärld). Jag vill gärna ha det "jordnära episkt", alltså inte en massa drakar och demoner som drar runt, men ändå episk stämning. Men jag vet inte hur jag skall åstadkomma den. Vet kanske inte heller exakt vad för stämning jag vill ha ^^.

Men det jag egentligen behöver hjälp med är nog en bra story. Alltså en episk kampanj. Människospelare som förmodligen börjar rätt så low men som blir mer och mer insyltade, och därmed lite mer high kanske :p. Det är inte ngn som har en story på g som man vill dela med sig av? Gångna äventyr som blev bra, eller tips ifrån böcker och film?

tack på förhand

Krille skrev en klassisk artikel om episka kampanjer i Västmark. Denna går dock att tillämpa på de flesta rollspel.

olaberg

Hero
En grej som vi körde för många år sedan.

Spelarna (småbönder) ramlar på, i en guldskatt, en gammal kungakrona i gjutjärn!

Varför är kungakronan i gjutjärn? Och ändå bevakad i en guldskatt?

Naturligtvis för att den är förbannad.

Men var är ädelstenarna som ska sitta runt?

Jo, utspridda över kontinenten.

Jaga jaga jaga.

Med ädelstenarna på plats, när spelarna placerar kungakronan på den gamla mumifierade kungens huvud, så skickas alla 200 år tillbaks i tiden och får möjlighet att häva förbannelsen och förhindra det onda storkrig som rasat under hundra år alldeles före kampanjen tog sin början.