anth
Vetefan
Efter forumets nyårskrasch tänkte jag vi kunde liva upp stämningen med en episk tråd.
(OK, det är mer på nivån "min pappa är bättre än din pappa" )
Vad är ert mest episka DnD5-encounter?
(jag är inte så grinig, ni får beskriva episka encounters från andra regelsystem än DnD5 )
Jag börjar.
I lördags, dagen före nyårsafton spelade vi DnD5.
Vi var vid tillfället 5 st level 4 rollpersoner.
Vi kör nästan "rules as written" och det som är ändrat gör det bara svårare.
Den husregel ni bör känna till för den här striden är: blir man träffad av en ghoul claw och missar sitt save är man paralyserad i en minut. Man får INTE slå save varje runda, utan man ÄR paralyserad i EN minut.
Vi utforskar en grotta.
Vi är just tillbaka efter en long rest så vi är HELT utvilade.
Alla rollpersonerna har dessutom en inspiration point var, så vi är redo för tufft motstånd.
Vi kommer in en stor grottsal.
4 st av de 5 rollpersonerna blir surprised...
...av 24 ghouls.
Ingen bra start på ett encounter, men vi kämpar på och retirerar långsamt.
När vi till slut bestämmer oss för att fly har vi dödat 17 av de 24 ghoulerna och endast tre av oss är skadade. Ja två av oss gick igenom hela striden utan att ens bli träffade (de där fega magianvändarna... ).
Det som räddade vårt skinn var vår warlock med devil's sight och med en imp familiar (bägge ser i magiskt mörker) samt slugt användade av darkness-spellen tillsammans med slugt användade av vår druids moonbeam-spell.
För att man ska förstå de episka proportionerna slänger jag in lite matte.
Enligt DMG är ett dödligt encounter för en level 4 PC 500 xp, så för 5 st PCs blir det 2500 xp.
En ghoul är värd 200 xp, 24 st är värda 4800 xp. Dessutom ska man multiplicera med 4 om det är 15 eller mer monster för att räkna ut svårighetsgraden, så 19200 xp.
Så 19200 xp vs. 2500 xp. Encountret var alltså nästan 8 gånger svårare än dödligt...
...och då har jag INTE räknat med att man INTE får slå saves för att bli av med ghoul-paralysering.
Beat that!
(OK, det är mer på nivån "min pappa är bättre än din pappa" )
Vad är ert mest episka DnD5-encounter?
(jag är inte så grinig, ni får beskriva episka encounters från andra regelsystem än DnD5 )
Jag börjar.
I lördags, dagen före nyårsafton spelade vi DnD5.
Vi var vid tillfället 5 st level 4 rollpersoner.
Vi kör nästan "rules as written" och det som är ändrat gör det bara svårare.
Den husregel ni bör känna till för den här striden är: blir man träffad av en ghoul claw och missar sitt save är man paralyserad i en minut. Man får INTE slå save varje runda, utan man ÄR paralyserad i EN minut.
Vi utforskar en grotta.
Vi är just tillbaka efter en long rest så vi är HELT utvilade.
Alla rollpersonerna har dessutom en inspiration point var, så vi är redo för tufft motstånd.
Vi kommer in en stor grottsal.
4 st av de 5 rollpersonerna blir surprised...
...av 24 ghouls.
Ingen bra start på ett encounter, men vi kämpar på och retirerar långsamt.
När vi till slut bestämmer oss för att fly har vi dödat 17 av de 24 ghoulerna och endast tre av oss är skadade. Ja två av oss gick igenom hela striden utan att ens bli träffade (de där fega magianvändarna... ).
Det som räddade vårt skinn var vår warlock med devil's sight och med en imp familiar (bägge ser i magiskt mörker) samt slugt användade av darkness-spellen tillsammans med slugt användade av vår druids moonbeam-spell.
För att man ska förstå de episka proportionerna slänger jag in lite matte.
Enligt DMG är ett dödligt encounter för en level 4 PC 500 xp, så för 5 st PCs blir det 2500 xp.
En ghoul är värd 200 xp, 24 st är värda 4800 xp. Dessutom ska man multiplicera med 4 om det är 15 eller mer monster för att räkna ut svårighetsgraden, så 19200 xp.
Så 19200 xp vs. 2500 xp. Encountret var alltså nästan 8 gånger svårare än dödligt...
...och då har jag INTE räknat med att man INTE får slå saves för att bli av med ghoul-paralysering.
Beat that!