Nekromanti Episkt är ordet! [boktipstråd]

Dilandau

Myrmidon
För fasen! Nu vill jag läsa riktigt episk, storslagen fantasy. Bra sådan. Som Jordans första böcker, eller GRR Martin! Ge mig tips!

För er referens har jag redan läst bla: Jordan, Martin, Hobb, Tolkien ... uuh... och en jäkla massa annat. Men alla friska förslag mottas gärna!

Dewil

Skrivbordsgeneral
Steven Erikson

Steven Eriksons serie som inleds med Gardens of the moon är väl så episk och storslagen som det bara kan bli, men utan att ha någon Hjälte och inte ens några egentliga huvudpersoner. Det enda abret är att karljäveln har planerat 10 böcker av vilka endast 6 är utgivna. Den sista planeras att ges ut ca 2010.

Det är en storslagen, myllrande historia som till en början utspelar sig mot bakgrunden av ett meningslöst storkrig på en främmande kontinent. (Det var fascinerande att läsa Deadhouse gates samtidigt som det ockuperade Irak började falla sönder.)

Dewil

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Ha!

Jag börjar direkt med att sparka grus på trådens syfte och tipsar om... manga! Jajamensan, "Lady of Pharis" (som ingår i Lodoss-träsket) visade mig vägen till varför D&D är så jävla coolt. För det är. Om man kan kika långt bort mellan raderna på hur det faktiskt är skrivet... :gremtongue: Nåja, till själva serien!

Demoner! Magiska vapen! Ett dömt dvärgarike! Katastrof i alvernas silverskog! (eh... jag minns inte om det var en silverskog men nåt åt det hållet) Tokepiskt slut!

Ja... vad väntar du på? Det är bara två volymer och de är inte så dyra. Rikigt snyggt tecknad IMHO; mer som en ren och försnyggad variant på hur Conan-tecknats i hans tidning än vanilj-manga (men den gör sig dock påmind i hur de flesta kvinnor ritas). Det är inget otroligt mästerverk på något sätt men det fick mig att återupptäcka den ådra av fantasy på nåt sätt.

Lite lustigt att D&D-inspirerade japaner ska lära en svensk hur man "borde" lira jätten bland amerikanska rollspel..... :gremcrazy:

Dilandau

Myrmidon
Re: Steven Erikson

Har läst Gardens of the Moon och halva Deadhouse Gates. Tröttnade lite på att ALLA var så jäkla supermäktiga. Sjukt hög powerlevel i de böckerna. Men jag kände inget för karaktärerna.

Dilandau

Myrmidon
Re: Ha!

Hm... intressant. Fattade inte riktigt det där D&D-rantet :gremsmile: men utveckla det gärna på D&D-forumet. Låter spännande.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Gene Wolfes Book of the New Sun är bra, om än inte helt enkel att följa alla gånger (någon på rpg.net sade att Gene Wolfe frångår de vanliga reglerna om att en bok måste vara begriplig för att vara bra). Böckerna följer Severian, en kringvandrande skarprättare, under en bisarr färd över vad som tycks vara jorden i en avlägsen framtid, under en döende sol och med sönderfallande forntida teknologi betraktad som magi. Historien är uppdelad i fyra böcker (Shadow of the Torturer, Claw of the Conciliator, Sword of the Lictor och Citadel of the Autarch), men finns samlad i två Fantasy Masterworks-volymer.