Nekromanti Episod-klister

zonk

muterad
Måns;n306426 said:
Jag föredrar något av följande:

Ringens brödraskap
Ett långt, svårt uppdrag som kräver att RP övervinner en massa hinder, faror etc. Gott om sidospel, utforskande och egna agendor.

Tjuv och polis
Du har ett jobb att göra. Du är mer eller mindre fast i dina åtaganden och de drar dig framåt. Det är order uppifrån, familjeproblem, egna trubber, hot utifrån etc. Gärna i en tydlig genre så spelarna begriper upplägget utan att det måste förklaras. Funkar lika bra som tjuvar i Lankhmar, jediriddare eller palatsvakter i antikens Grekland.

Firefly
Ja, en besättning på ett coolt skepp. Funkar även som vilken annan rörelse som helst. Handelshus i Kopparhavet, legosoldatskompani i rymden. Nyckeln, anser jag, är att se till att det är rörelsen som driver spelet. RP behöver dra in cash.

The Wasteland
Det råder brist på allt och om inte RP ser till att fixa det som behövs för att överleva så, ja, då dör de.
Bra grejer! Ringens brödraskap känns väldigt mkt klassisk (mer eller mindre episk) trad-kampanj. Och inte av en slump..

Har du några exempel på system som har bra verktyg för "tjuv och polis"? Känns som ett kul ställe att gräva på, blir sugen direkt!

zonk

muterad
Quadrante;n306514 said:
Likställer nästan [tjuv och polis] här ovan med min [social drivkrafter] eller [ofria uppdrag], känns som de överlappar även om de inte är desamma.
Japp, det var nog mest en mer aptitretande formulering. Känslan av vardag inom ett lite mer udda yrke, helt enkelt.

Fria/ofria uppdrag kan ju dock variera, beroende på yrket. Även om många yrken nog tenderar åt det ofria, kanske det just är de friare som lockar till rollspel?

Bifur

Veteran
zonk;n306215 said:
Hur hade du anpassat Ramla vidare till att vara mer karaktärsdrivet? Eller för den delen Fria uppdrag? Jag hade gärna haft mer fokus på vad som driver RPna. Det enda jag riktigt kommit på är typ att ge en eller flera RP något otalt med en faktion, säg t.ex. Red Rooster-triaden. Då vill de helst göra uppdrag som motarbetar Red Rooster, och om de inser att de hjälper RR i och med att de gör ett uppdrag åt någon annan, kanske de frestas att göra avsteg från sin annars hårt hållna hederskod att alltid utföra ett uppdrag.

Det kan förstås ses som Fria uppdrag + lite fisktank.
Med risk för att vi kanske inte menar samma sak med Ramla vidare: som SL plockar man på något i en RPs bakgrund eller för den delen agerande i senaste äventyr, och gör ett scenario utifrån det. En RP vill klättra i Sigmar-kultens hierarki? Gör ett äventyr som erbjuder en möjlighet till det. Gick försöket dåligt? Nästa äventyr tvingar ut RPn på botgöring som visar sig innehålla oanade svårigheter. Gick det bra? Då handlar istället nästa äventyr om hur avundsjuka kollegor intrigerar med Kaos för att få bort RPn från dennes nya post. Jag har nog svårare att se det kombineras med Fria uppdrag. Möjligen om man då tydligt typecastar RP-gruppen med gemensamma mål och liknande så att du som SL i tillräckligt stor utsträckning kan förbereda Fria uppdrag som är intressanta nog givet deras drivkrafter.

En reservation till detta förhållningssätt är att man måste kunna balansera de olika RPnas drivkrafter: antingen att de är likartade eller att det helt enkelt är få RP. Därtill måste man som SL vara bekväm med att mer eller mindre förbereda nästa scenario först efter att förra tagit slut.

zonk

muterad
Bifur;n306523 said:
Med risk för att vi kanske inte menar samma sak med Ramla vidare: som SL plockar man på något i en RPs bakgrund eller för den delen agerande i senaste äventyr, och gör ett scenario utifrån det. En RP vill klättra i Sigmar-kultens hierarki? Gör ett äventyr som erbjuder en möjlighet till det. Gick försöket dåligt? Nästa äventyr tvingar ut RPn på botgöring som visar sig innehålla oanade svårigheter. Gick det bra? Då handlar istället nästa äventyr om hur avundsjuka kollegor intrigerar med Kaos för att få bort RPn från dennes nya post. Jag har nog svårare att se det kombineras med Fria uppdrag. Möjligen om man då tydligt typecastar RP-gruppen med gemensamma mål och liknande så att du som SL i tillräckligt stor utsträckning kan förbereda Fria uppdrag som är intressanta nog givet deras drivkrafter.

En reservation till detta förhållningssätt är att man måste kunna balansera de olika RPnas drivkrafter: antingen att de är likartade eller att det helt enkelt är få RP. Därtill måste man som SL vara bekväm med att mer eller mindre förbereda nästa scenario först efter att förra tagit slut.
Mmmm, jag har funderat mkt på hur man ska få RPnas drivkrafter att dra lite åt samma håll. Tänker mig någon form av session zero, där man gör någon slags relationskarta. Kanske samarbetar RPna just eftersom de har lite likartade mål, kanske är det bara en slump att de alla har något otalt med Red Rooster-triaden, eller Läderkämparna, eller vilka det nu är. Det känns lite lurigt, man vill ju ändå att det ska vara RPnas grej, och inget man bara pådyvlar dem som SL.

Mogger

Hipsteranka
Quadrante;n306514 said:
Likställer nästan [tjuv och polis] här ovan med min [social drivkrafter] eller [ofria uppdrag], känns som de överlappar även om de inte är desamma.
Det är nog en kombo av båda.

Mogger

Hipsteranka
zonk;n306512 said:
Har du några exempel på system som har bra verktyg för "tjuv och polis"? Känns som ett kul ställe att gräva på, blir sugen direkt!
Mouse Guard är ju i princip detta men förlagt till en skog och med musväktare. Fanns en The Wire-variant och ett hårdkokt MAUS som utspelade sig under WW2, med samma system. Bara att byta ut färgen. Och ja, göra protagonisterna lite mer handlingskraftiga (I MG är det ju en grej är de är små och klena).

Men ffa tänkte jag på mitt eget Revolver (och till viss del mitt TheFog of War) som jag skrivit på under en massa år utan att bli klar, men som sagt, det är inte klart. Grunden är att jag blev förvånad över att den största TV/film-genren inte fanns representera som rollspel, så jag skrev ett, och det visade sig vara ett väldigt tacksamt upplägg för spel!

zonk

muterad
Måns;n306533 said:
Mouse Guard är ju i princip detta men förlagt till en skog och med musväktare. Fanns en The Wire-variant och ett hårdkokt MAUS som utspelade sig under WW2, med samma system. Bara att byta ut färgen. Och ja, göra protagonisterna lite mer handlingskraftiga (I MG är det ju en grej är de är små och klena).

Men ffa tänkte jag på mitt eget Revolver (och till viss del mitt TheFog of War) som jag skrivit på under en massa år utan att bli klar, men som sagt, det är inte klart. Grunden är att jag blev förvånad över att den största TV/film-genren inte fanns representera som rollspel, så jag skrev ett, och det visade sig vara ett väldigt tacksamt upplägg för spel!
Najs, tackar!

O skriv klart!! Vill se både Revolver och TfoW

Mogger

Hipsteranka
zonk;n306545 said:
Najs, tackar!

O skriv klart!! Vill se både Revolver och TfoW
Kopparhavet hjältar kommer "dessvärre" stjäla all tid, men kanske kan jag lura Helmgast att de behöver ett spel till i sin portfölj... ;)

entomophobiac

Low Prep High Play
luddwig;n306129 said:
Jag är väldigt nöjd med den variant jag använt till min nuvarande kampanj i Världsrymdens vagabonder. Där började rollfigurerna som panka, jagade, ute efter hämnd och med ett rymdskepp som behövde repareras. Vissa problem är mer akuta, andra mer långsiktiga, och det finns alltid något jag som SL kan använda som en naturlig övergång till nästa kapitel.
Här landade även det hela i vår Coriolis-kampanj. Det fanns alltid problem som de behövde lösa för sin egna del, vilket gjorde gränsen mellan vad spelarna diktade ihop själva och uppdrag/äventyr ganska oviktig. Flera gånger gjorde de dessutom rätt korkade saker, som att lägga in sig hos en bioskulptör för operation (allihop) utan att ha någon sorts bevakning, samtidigt som de visste att bioskulptören var en förrädare och att de var jagade på platsen... Självklart vaknade de kidnappade och de två personer som gjorde annat (långt bort) under tiden fick försöka lista ut var de tagit vägen.

Faktum är att alla turer kring deras skepp (och klantigheter) skapat en helt annan kampanj än den skrivna kampanjen som egentligen var tänkt att spelledas.

zonk

muterad
Måns;n306533 said:
Har du några länkar / motsv till Wire-varianten eller WW2-varianten?

Mogger

Hipsteranka
zonk;n306696 said:
Har du några länkar / motsv till Wire-varianten eller WW2-varianten?
Tyvärr. Googlade men hittade inget. Det var ett bra tag sedan jag såg det.

Mogger

Hipsteranka
da_bohz;n306767 said:
Snyggt letat! Down in the Hole var det ju! Borde man kunnat lista ut. Länken var död men jag har det sparat på gdrive visade det sig:

https://docs.google.com/document/d/1LlAxomwwGyL6l9sz2h5j14hsWOz5aSbmNBOwl8YUK6E/edit?usp=drivesdk