Nekromanti Er bästa schlagerfestivalslåt

Nightowl

Champion
Sandie Shaw med Puppet on a string från -67.
(Jag var tvungen att slå upp året. Och sepåfan, hon vann visst. Och jo, det var fyra år innan jag föddes, klart som fan att man är retro.)

Erik

Storuggla

Champion
Det börjar verka kärlek, banne mig – Claes-Göran Hederström, 1968 och Hon kommer med solsken – Östen med resten, 2002. Jag har en svag punkt för ÖMR. :gremblush:

Storuggla, erkänner plattfisk

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Sången Dschinghis Khan med gruppen Dschinghis Khan (ja, tydligen stavar tyskarna så), från 1979.

I de svenska uttagningarna: Kärleken är evig med Lena Philipsson 1985.

Ur ett mer logiskt perspektiv: Waterloo med Abba, 1974.

/tobias

Rising

Vila i frid
Jag tycker faktiskt att Estoniska Ruffus 2003 med "Eighties coming back" är den bästa schlagerlåten. Nu är det mer pop än schlager kanske, men så tänker inte jag.

Maltas somriga "7th Wonder" från 2002 tyckte jag också var jättebra.

Sedan har jag en jättekonstig schlagerlåt på min MP3-spelare också, som jag tycker är rätt bra fast det vill jag inte att någon ska få veta.

Bästa svenska låten är tveklöst "Fångad av en stormvind", den ägde verkligen stenhårt. Jag gillar verkligen att inte behöva bli irriterad när jag ser på Carola.

Ulfgeir

Swashbuckler
Svårt val det här....

Men en klar favorit är ju "The Voice" med Eimear Quinn (Irlands bidrag 1996. Yupp, de vann) liksom Nedeländernas bidrag förra året där de sjöng på ett påhittat språk. Norges "Nocturne" med Secret Garden från 1995 är rätt skoj med.

Andra bra låtar:
"Let me try" med Liminita Anghel & Sistem
"Ne verj, Ne Boisja" med T.a.T.u.
"Wild dances" med Ruslana
"Cool vibes" med Vanilla Ninja
"Forogj Vilag" med Nox
"Tomorrow I go" med Ledina Celo
Djinghis Khan är ju kult.

Svenska bidrag:
"Håll om mig" med Nanne Grönvall
"Främling" med Carola
"Älvorna" med Sarek
"Det gör ont" med Lena PH
"Bulletproof heart" med Autolove

Lita blandat vad jag gillar. Antingen skall det vara snabba låtar. Får gärna ha mycket etnoinslag. Ballader måste ha kraft.

/Ulfgeir

Johan K

Gammal & dryg
Det måste vara Främling med Carola !
Det är mitt första & nog det största minne av just schlagerfestivalen, alla gånger. Jag vart inte så gammal när jah såg när hon vann, men oj vad man kommer ihåg det ändå !!!

Organ

Out of time, out of mind
Min lista ser ut som följer:

1. "Apres Toi" Vicki Leandros (Luxemburg 1972)
2. "Dinge-Dong" Teach-In (Holland 1975)
3. "Algo prodigioso " José Guardiola (Spanien 1963)
4. "Era" Wes & Dori (Italien 1975)
5. "Dansevise" Grete & Jörgen Ingemann (Danmark 1963)

Bland de svenska bidragen är enligt mig "Som en dröm" av Östen Varnebring (1967) klart bäst.

/Anders (med reservation för att listan ändras nästan dagligen)

Foggmock

Myrmidon
Schlagerlåtar är så jävla gay, bara. Jag hatar hela cirkusen runt, och att man kan tävla i serietillverkad musik. Raaaargh! Precis så sur blir jag när jag tänker på schlager och alla som tvunget måste gilla skiten hela tiden, utan att tänka. Får, det är vad ni är!

Jag gillar "Vindarna viskar mitt namn" av Roger Pontare, dock. Och observera att ranten inte är personangrepp eller något annat som är förbjudet i reglerna, utan satir och överdrift. /disclaimer

Rosen

Myrmidon
'Rock Bottom', Lyndsay de Paul och Mike Moran (1977) var den som fastnade i huvudet bäst, men Cliff Richards 'Congratulations' (1968) har bästa melodin...

Bästa svenska låt var egentligen Carolas 'Mitt i ett äventyr' (1990) - klart bättre än stormvinden som hon kom dragandes med året därpå - fast hon vann ju inte uttagningen med den.

--
Åke

Netfeed

Swashbuckler
Sången Dschinghis Khan med gruppen Dschinghis Khan (ja, tydligen stavar tyskarna så), från 1979.
den är bäst, finns massa fina dubbningar på denna med, både den ryska och den svenska är höjdare

Eksem

Champion
France Gall - Puoppe de cire, pouppe de son

Från 1965, tror jag i alla fall, orkade inte slå upp det. Sanslöst bra låt, helt enkelt, och en av de få schlagerfavoriter jag har. Kanske den enda.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
A-ba-ni-bi med Izhar Cohen och Alpha Beta (hög risk för felstavning, nöjer mig med att skriva ur minnet). Tror året är 1978. En riktig discodänga med refräng på israeliskt rövarspråk. Den var en av låtarna vi hade med på en konsert med kulturskolan när jag gick i gymnasiet. Andra låtar var Michelangelo, Dinge-Dong (också en schysst dänga) samt Det börjar verka kärlek banne mig (vilken undertecknad var vokalist på - min hårdrockarimage blir aldrig densamma igen).

Ceram

Hero
påhittat

liksom Nedeländernas bidrag förra året där de sjöng på ett påhittat språk.
Jag antar att du menar flöjande låt från 2003:
Urban trad (Belgien) - 22 - Sanomi. Den är iallafall bra, ´på riktigt, det är inte många låtar som faktiskt är det i denna genrer. man bara lurar sig att dom är bra tack vare samanhanget. När vindarna viskar mitt namn är ju också given favvo.

/Ceram, tipsar även om österrikes sinnessjuka Weil der mensch zaehlt...

Ackerfors

Alas, your rapids!
Låt som tävlat i Schlagersammanhang: Athena - For real, Turkiet 2004
Schlagerlåt: Am bischen frieden med någon något år.

Ulfgeir

Swashbuckler
Re: påhittat

Ja, den var det. Åberopar tillfällig sinnesförvirring och hål i min mp3-samling (pga kraschande hårddisk och dåligt med backuper)...

/Ulfgeir

hraufnir

Swordsman
Måste säga att Förra årets vinnare, Ruslana, var faktiskt en fröjd för örat och den unga damen själv en fröjd för ögat. Sen att det överträffas i Kiev iår med deras scenuppträdande med ännu bättre musik, snyggare kläder och trevligare danser är inte helt fel det heller.

Svenska så måste det stå mellan One More Time - Den Vilda och Roger Pontare - När vindarna Viskar.

Norska Nocturne var härlig, och jag gillade en del andra för ngt år sedan som jag inte kan komma ihåg. 2003 var Tatu helt ok.