Nekromanti Er favorit-illustratör är...

Basenanji

Postd20modernist
Just det! Vem gillar ni mest? Varför?

---

Själv gillar jag Stefan Kayat jättemycket. Han har gjort (tack Rising!) mycket till äventyrsspels tidigaste spel som Chock och Svavelvinter. Min favoritbild är alla de av enskilda varelser i Arhem. Bilderna lever sina egna liv, även om de inte alltid är så snygga.

Men ännu mer favoritillustratör är en för rollspelssammanhang kanske okänd person:

Stina Wirsén.

Hon jobbar på DN, så de flesta har nog sett vad hon har gjort. Hon gör illustrationer som passar perfkt med sammanhanget (vilket kan vara väldigt olika saker beroende på artikelns inehåll) men låter också alltid sin egen tolkning få utrymme. Man ser på en gång att det är Wirsén som har illustrerat. Hennes utveckling i akvarellmåleri under nittiotalet är tamigfaen helt outstanding.

Vad tycker ni?

/Basenanji

GnomviD

Heresiark
Inom rollspelssammanhang så får jag nog ta och säga Paul Bonner. Trudvang är en av mina favoritvärldar, och han fångar den sjukt bra. Sen var ju Doomtrooper mina första säkra steg på nördandets väg, och Bonners illustrationer framkallar väldigt mycket nostalgi.
Alvaro Tapia kommer hack i häl på Bonner, p.g.a. hans Trudvang-vision.
Reine Rosenberg har också en skön stil. Det ska bli kul att se fler grejer av honom.
Jag är nog en av de få rollspelare i Sverige som inte tycker om de gamla Äventyrsspelsillustrationerna så mycket. De är helt okej, men inte så mycket mer än så. Fast då har jag ju inte heller någon nostalgifaktor i Äventyrsspel.

Om man får brancha ut mot serier så måste jag passa på att nämna Katsuhiro Otomo. Akira är bland det bästa jag läst, oavsett kategori, och mycket av storheten är att han inte bara illustrerar snyggt, utan också förstår hur man låter bilderna berätta handlingen istället för dialog. Slutet på tredje boken har typ fem rader dialog på de sista tjugofem sidorna, och är helt fantastiskt.

Sen får man ju inte glömma Ursula Vernon. Snyggt, lustigt, kärleksfullt och ofantligt löjligt.

Edit: får passa på att tacka för Stina Wirsén, och instämmer helt i ditt beröm. Jag läser DN så pass sällan att jag inte tänkt på det.

Arfert

Facit
Stina är toppen, håller med.

I rollspelsamanhang har jag flera favoriter:

Angus McBride (RIP) ...för att han var så jävla bra på att ILLUSTRERA, förtydliga...

Tapia och Bergting ...för att de är trevliga snubbar.

...med flera, jag måste slå lite i mina spel för att göra en vettig lista.

Sen gillar jag en massa "gamla" amerikanska illustratörer, som Bob Peak, Bernie Fuchs, Brad Holland, Jack Unruh, Fred Otnes och Mark English, till exempel... som jag alla dessutom har haft den stora äran att ha som lärare.

Rising

Vila i frid
Wirsén är toppen. Hon kan andas liv i - och berätta en historia med - något så tråkigt som rena porträtt (googla hennes hemsida och leta efter hennes porträtt av Woody Allen så ser ni vad jag menar).

Jag är generellt sett mest intresserad av de illustratörer som kan uttrycka något i sina verk, eller gestalta någon idé, snarare än att bara rita fina bilder.

Jag är väldigt förtjust i Kalman Andrasofszky, som framförallt i sina d20-illustrationer gjorde väldigt smarta verk med en massa snillrik grafisk lekfullhet. Titta exempel på den här bilden, där han sätter bakgrunden i en ruta och låter en karaktär flyga ut ur rutan, samtidigt som vita silhuetter i bakgrunden flödar ut utanför konturlinjerna. Kalman gjorde flera, liknande bilder som alla användes i början av kapitlen; alla med liknande variationer på ett och samma tema. Alla är skithäftiga.

Jag gillar även Gary Chalk som är känd från Ensamma Vargen-böckerna. Han utmärker sig med en stil som känns väldigt mossig och gammalmodig, samtidigt som den är väldigt snäll och "barnslig", vilket jag menar som något positivt. Många fantasyillustrationer ser ut som plastiga superhjälteteckningar, men Gary Chalk fångar verkligen känslan av sagobok i sina teckningar, och det med mycket enkla medel.

Rebecca Guay är en annan favorit, för hennes sirliga och kvinnliga linjeföring. Men okej - hon gör kanske mer "snygga bilder" än "bra illustrationer".

Utanför rollspel så måste jag nämna Vera Bee som har ett jättesött manér och som är skicklig på att (som i den länkade bilden) med enkla medel få fram eleganta kompositioner och föra fram finurliga idéer i sina bilder. Jag skulle vilja vara bättre på att teckna i den stilen, och önskar att jag kunde berätta historier med mina bilder på samma sätt som i det exemplet jag länkade till.

Jag är rätt förtjust i galningar som Neil Swaab (mest känd för webbserien Rehabilitating Mr.Wiggles) också. Han kan teckna på ett rufft och juvenilt manér, och både göra det väldigt snyggt - tack vare välutförda färgval och kompositioner - och oerhört fult och frånstötande på en och samma gång. Jag skulle vilja kunna teckna som han, också.

Men det finns förstås många fler man borde nämna. De var iaf några jag kom på nu.

Andy

Vila i frid
Angus McBride (RIP) ...för att han var så jävla bra på att ILLUSTRERA, förtydliga...
Gamla Angus var den första som jag komma att tänka på. Älskvärda bilder han har gjort genom åren.

Arfert

Facit
Tycker att Håkan är en talang som aldrig använts till nåt vettigt... man skulle nåstan göra ett rollspel som passar till hans teckningsstil. Om kåta älvor eller nåt. :gremgrin:

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Välanvändning

Arfert said:
Tycker att Håkan är en talang som aldrig använts till nåt vettigt...
Något vettigt har han använts till: spexaffischer. Och till sådana passar hans teckningsstil alldeles utmärkt.

/tobias

Poseur

Swashbuckler
Kim Vässmar för att han har dragit upp eon till nya höjder tack vare hans illustrationer de senaste åren.
Han kanske inte är den tekniskt skickligaste men han fångar eonkänslan perfekt.

Annars illustrattörerna till Noir är också bland mina favoriter(kommer inte ihåg namnen just nu bara)

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Förutom mig själv för mina kollage, så tycker jag nog att Bergting är bäst. Mest för att hans svartvita grejer till Mutant Chronicles. har iaf för mig att det var han. De bilderna gav mig den bild JAG har av spelet - det är nog därför de svällande musklerna och axelskydden som ju figurerar mer prominent i färgbilderna aldrig riktigt blev så centrala i min syn på spelet.

Paul Bonner är ju en självklar kandidat.
Förutom alla snygga omslag till Trudvang så har han ju gjort en hel del till Mutant Chronicles och även åt Rackham.

Sen får jag nog nämna Perkan också, eller Per Sjöqvist som jag tror han heter på riktigt. Har gjort bilder åt Riotminds och arbetar väl även med N3.

magoo

Hero
Hans Arnold, the one and only. Jag är uppfödd på hans illustrationer av mysrysarna i skvallertidningarna. Jag har dessutom lyckan att äga två litos som jag fick för en liten slant på Tradera.

Varför jag gillar honom? För att han är en skruvad gammal snuskgubbe, rolig och skicklig. Han har en säregen stil med mycket detaljer och en och annan naken tutte.

Så här brukar det se ut:

Johan K

Gammal & dryg
Jist nu på min favvolista över bra tecknare är Paul Bonner, Taipa + en del till som jag för tillfället inte kommer på vad de heter... =)
Anledningen till just dessa 2 är att de är fantastiskt bra på vad de gör & har en schysst stil helt enkelt.

/ Johan K, som är lite sleten för tillfället.

Ymir

Liten kantbaron
Min favoritillustratör är nog mangatecknaren Hiroaki Samura, som dessutom är så snuskigt begåvad att han kan skriva också - Hans långkörare 'Blade of the Immortal' är ett mästerverk på alla punkter. Han är mästerlig på tusch och blyerts, har koll på varenda linje, är formidabel på rörelse, ansiktsuttryck, kläder, landskap, allt, och klarar dessutom utmärkt att med bara små, subtila detaljer få folks ansikten att vara tydligt igenkännbara från bildruta till bildruta; ett område där tex Ackegård nedan har vissa brister.

Sedan älskar jag faktiskt Håkan Ackegård. Han är fantastisk på blyerts, skuggning i synnerhet, och hans bilder är fulla av detaljer och har en säregen sagolik look:

På tredjeplatsen kommer väl den gamle ryske illustratören Ivan Bilibin, vars rena, art nouveau:iga stil slår an många strängar hos mig. Jag är uppvuxen med hans fantastiska illustrationer i 'Ryska folksagor', och jag älskar dem än:

Sedan går en hedersplats till den (för mig) anonyme snubbe som gör promotionbilder till Lineage II. Han hade kommit högre (typ högst) om det inte vore för att jag skäms för att jag diggar stilen så. Han gör fantastiska landskap, skitkoola prylar och undersköna älvor, men det är liksom så -groteskt- överdesignat, stereotypt och objektifierande...och så perverst tufft. Det är typ det ultimata mötet mellan fantasyestetik at its best och ren datorspelsvulgäritet; något som verkligen bara kunnat hända i Asien (Lineage II är koreanskt, som bekant). Jag älskar det. Om det inte vore för att jag är så sjukt övertygad om att spelet inte lever upp till illustrationerna hade jag skaffat det för länge sedan. Ni får klara er utan bildexempel dock, för det verkar inte som att forumet tillåter fyra bilder i ett inlägg numera...håll till godo med länkar, vettja:

drakarna...

brudarna...

kläderna, landskapen...överdesignen!

- Ymir, tycker att forumets bildfunktion måste fixas

G

Guest

Guest
Re: Välanvändning

Kort och gott: Gary Chalk

Han lyckas att fånga en viss barnslig sagostämmning i sina illustrationer samtidigt som dom kan vara mörka och ganska så dystra. Skulle kanske skriva läskiga också, men... ja... nä...

Han är helt enkelt bäst. :)

Ymir

Liten kantbaron
Kanske inte så konstigt dock, han är väl långt mer känd som Osprey-illustratör än rollspelstecknare?

Liksom:

- Ymir, diggar