Er favoritskurk från Film/TV, och hur ni skulle göra denna i Fantasy-DND?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jag spånar sandlådor, och vill ha inspiration till olika bad guys som kan finnas där.

Så vem är er favoritskurk från film och TV (eller dataspel, eller böcker, eller vad som helst, oavett genre), och hur skulle ni göra den skurken i nån slags generiskt DnD-fantasyvärld?

Jag tänker kanske inte så mycket på "vilket land skull hen komma ifrån", utan mer vilket folkslag och klass. Vad skulle skurkens mål vara. Vilka hantlangare och hejdukar skulle skurken ha?

Och kanske allra viktigaste: vilka förändringar skulle ni göra för att "förklä" skurken?

God45

#PrayersForBahakan
Darth Vader är den fetaste Anti-Paladinen någonsin!

Cybot

Mest spelbar
Tengil, Riddare av Karmanjaka, Herre över törnrosdalen, Vår Befriare.

Klassisk fighter. En champion om man spelar DnD5. Lite högre karisma än medel. Har en magisk artefakt som låter honom dominera drakar.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
God45;n339201 said:
Darth Vader är den fetaste Anti-Paladinen någonsin!
Haha, jag satt faktiskt och grunnade på om jag skulle kunna komma undan med att göra Star Wars =)

Har du nån idé om vad du skulle göra med dödstjärnan? Bara en flygande fästning med nån slags jätte-super-wand of magic missles?

Cybot;n339211 said:
Tengil, Riddare av Karmanjaka, Herre över törnrosdalen, Vår Befriare.

Klassisk fighter. En champion om man spelar DnD5. Lite högre karisma än medel. Har en magisk artefakt som låter honom dominera drakar.
Nice! <3

God45

#PrayersForBahakan
Jag hade gått med dödsstjärnan som ett fort som man rullar fram på stockar som ett vikingaskepp!

Staffan

Myrmidon
Alfred Bester, en sliskig telepat som har långtgående planer på subtilt maktövertagande, men som befinner sig i en position där rollpersonerna aldrig kan konfrontera honom direkt utan istället måste manövrera runt honom.

Och som så småningom blir semi-allierad med rollpersonerna då ett annat hot har dykt upp, och detta hotet även ställer till det för honom.

Cybot

Mest spelbar
Staffan;n339262 said:
Alfred Bester, en sliskig telepat som har långtgående planer på subtilt maktövertagande, men som befinner sig i en position där rollpersonerna aldrig kan konfrontera honom direkt utan istället måste manövrera runt honom.

Och som så småningom blir semi-allierad med rollpersonerna då ett annat hot har dykt upp, och detta hotet även ställer till det för honom.
Men hur gör du honom till DnD skurk? Enchantment sorceror? Någon typ av homebrew psioniker klass?

Cybot

Mest spelbar
God45;n339260 said:
Jag hade gått med dödsstjärnan som ett fort som man rullar fram på stockar som ett vikingaskepp!
Om man kör DnD i Forgotten realms så skulle det också fungera om han (eller kejsaren, sorcerer?) har återfunnit och aktiverat en av Netherils flygande städer. Magisk artifakt med förmågan att skjuta epic level Disintegration spells inkluderad.

God45

#PrayersForBahakan
Cybot;n339264 said:
Om man kör DnD i Forgotten realms så skulle det också fungera om han (eller kejsaren, sorcerer?) har återfunnit och aktiverat en av Netherils flygande städer. Magisk artifakt med förmågan att skjuta epic level Disintegration spells inkluderad.
Det är också jävöligt coolt.

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Hannibal Lector. Välutbildad, Artig, Överintelligent, Livsfarlig, Äter sina offer...

Lightshy

Hero
Kingpin - Crimelord i någon större stad.
Goliath med någon form av monk/fighter combo baserad på styrka & storlek.

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Mordred. Slajmig Bard som tycker att han ska ärva Tronen och hatar sin pappa kungen för att han själv är bastard. Gömmer sig bakom sina fyra (halv)storebröder, fyra högnivåKrigare (Gawain, Gaheris, Gareth, Agrawain) som står bakom honom med fanatisk familjelojalitet och pulveriserar allt han pekar på.

entomophobiac

Low Prep High Play
Tomas Nau, Emergent Podmaster, som låtsas att allt han gör är ett "nödvändigt ont" men i praktiken förvandlar stora delar befolkning till hjärndöda slavar med det långsiktiga målet att utplåna och ta över. Själv ganska menlös, men har just dessa hjärndöda slavar under sig. Han skulle nog vara någon sorts karismatisk typ, eller istället få formen av en Illithid.

Khan

Kondottiär
Häxan Hia-Hia med Minidraken. Borde gå att förflytta rakt av till fantasyDnD. Bor i en grotta (uppenbar dungeon) djupt inne i Trollskogen, har en trollstav som kan Petrify, Polymorph, mm. Besegras endast genom att trollstaven bryts.

Mini-Draken kan lite eld, lite trolleri, men är mest en sidekick även i strid.

Det är ball estetik i hennes skog och runt hennes grotta.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Det är här är superbra! Jag är bekant med alla dessa (förutom Tomas Nau, har inte läst Deepnes in the sky än) men hade nog inte tänkt på att stoppa in någon av dem i en rollspelkampanj på egen hand. Men nu när förslagen är gjorda känns det som att alla skulle passa jättebra, och vara rätt lätt att slänga in!

Cool spridning också! Alltifrån Star Wars till Bamse =D

entomophobiac

Low Prep High Play
Rymdhamster;n339296 said:
(förutom Tomas Nau, har inte läst Deepnes in the sky än)
Bästa SF-bok jag någonsin läst. Mycket för att jag älskar Qeng Ho-konceptet. :)

Staffan

Myrmidon
Cybot;n339263 said:
Men hur gör du honom till DnD skurk? Enchantment sorceror? Någon typ av homebrew psioniker klass?
När han var med så spelade vi D&D 3.5 i Eberron, och då fanns det psionics.

Cybot

Mest spelbar

Inte min favoritskurk, men det du behöver för att återskapa the Black Fox i DnD är...Bard.