Nekromanti Era önskemål kring ett nytt Rollspelsmuseum

Rickard

Urverk speldesign
"Själv vill jag nog inte gå längre att möjligen länka till sidor med recensioner."
Håller med där också.. Kan lika gärna länka till petas sida..

"Föresten vad för kategorier (genre) delas rollspel upp i egentligen? Jag tycker mig se rollspelsmakare skapa lite ny kategorier stup i ett.."
Massor... om man räknar med underkatergorier.. Bara fantasy så finns dark, high, low, urban och fan och hans monster..

Om du verkligen vill ha med kategorier (kan vara bra om någon vill lista alla fantasyrollspel) så är det väl bara att lista ett par (likt imdb) och sedan addera dem alla om det behövs..

apokalyptiskt
cyberpunk
fantasy
historiskt
humor
SF
skräck

Shadowrun => cyberpunk, fantasy
Call of Cthulhu => historiskt, skräck

/Han som gärna buntar ihop Västmark, Khelataar, Eon, Gemeni och En Guarde i fantasykatergorin

<font size="1">[edit] Hmm.. En Guarde antog jag utspelades i en annan värld, men det kanske utspelas i Frankrike => historiskt?</font size>

Organ

Out of time, out of mind
[ QUOTE ]
"Föresten vad för kategorier (genre) delas rollspel upp i egentligen? Jag tycker mig se rollspelsmakare skapa lite ny kategorier stup i ett.."
Massor... om man räknar med underkatergorier.. Bara fantasy så finns dark, high, low, urban och fan och hans monster..

Om du verkligen vill ha med kategorier (kan vara bra om någon vill lista alla fantasyrollspel) så är det väl bara att lista ett par (likt imdb) och sedan addera dem alla om det behövs..

apokalyptiskt
cyberpunk
fantasy
historiskt
humor
SF
skräck

[/ QUOTE ]
Är verkligen Cyberpunk en egen genre? Personligen ser jag den snarare som en underavdelning av SF.

/Anders

Rickard

Urverk speldesign
"Är verkligen Cyberpunk en egen genre? Personligen ser jag den snarare som en underavdelning av SF."
Möjligt, för jag funderade ett tag på att ha "framtid" istället för dem två (tre, för apokapyptiskt kan gå in där också).. Då borde Mutant vara Framtid och Humor, oavsett vilken version av Mutant det är.. Å andra sidan tycker jag cyberpunk och SF kan stå på sina egna ben.. Det gör inte underkatergorierna dark fantasy, high fantasy och sword and sorcery enligt mig..

Hade tänkt att ta med "Saga" (Västmark och Saga) också bland kategorierna men tog bort den, för den var så himla smal och intetsägande.. Den står alltså inte på egna ben..

/Han som börjar närma sig 5000 inlägg - Attans!

<font size="1">[edit] Jag tänkte efter lite.. Cyberpunk är för SF som fantasy är för historiskt..</font size>

Bombu

Hero
Musem, historiskt eller nutids?

Är verkligen Cyberpunk en egen genre? Personligen ser jag den snarare som en underavdelning av SF.
Om man menar allvar med att museum ska skildra tidigare epoker så är ju Cyberpunk definitivt en egen genre.

Om man däremot vill visa hur uppdelningen ser ut idag så är ju inte Cyberpunk så stort längre.

Men när det begav sig var ju Cyberpunk nått väldigt stort och "eget".

Så svaret beror för mig på om man tänker sig ett historiskt museum eller ett som speglar dagens rollspelvärld