Era bästa julfilmer?

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Nu när julen börjat på riktigt hör det ju till att man åtminstone några kvällar denna månad myser ner sig i soffan till en julfilm. Julfilmer är rätt speciella då de kan komma undan med att vara smöriga på ett sätt som aldrig skulle funka i vanliga filmer.

Så jag är lite nyfiken, vilka är era favorit-julfilmer? Och vad är det som gör just dessa julfilmer sevärda?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Alltså nån måste ju: Die hard. Det är en makalöst bra film på typ alla sätt.

Annars: Karl Bertil Jonssons Julafton. Kombinationen retro-julmys, estetiken och retro-sosse-patos. Båda versionerna av den här filmen får mig att drömma mig tillbaka till tiden då sossarna var sossar.

Första Christmas Chronicles är bonkers och kul på precis rätt sätt. Hoppa över andra filmen dock.

Rangertheman

Myrmidon
Vi tittar alltid på Polarexpressen den 23:e (och äter kinamat). Fin julberättelse, men en smula otäck för yngre barn.

Idag ska vi starta en ny tradition genom att titta på mupparnas En julsaga. Förutom versionen som Rimbo Ungdomsteaterförening gjorde, så är mupparnas variant den bästa 🙂

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Självklart Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton. Utöver den verkar det vara dåligt med bra julfilmer när jag kollar mina betyg på imdb, men jag gillade Klaus, som kom Netflix för ett par år sedan.

Last edited:

Tant Ragnar

Gamle usling
+1 på Klaus!
Gremlins
A Charlie Brown Christmas (blind rekommendation då jag inte sett den - bara lyssnat på det fina soundtracket)
Life of Brian
Die Hard

God45

#PrayersForBahakan
The Muppet Christmas Carol! För Michael Cain skådespelar på full hjärtskärande vacker Oscar nivå. Och alla andra är MUPPARNA!!! Berättarna är två muppar som bråkar om ifall den ena faktiskt läst boken filmen är baserad på medan Michail Cain skådespelar lika allvarligt som skelettcancer! Och musiken är så jävla bra!

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Elf och Tomten är far till alla barnen. Svårslagna komedier.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
The Muppet Christmas Carol! För Michael Cain skådespelar på full hjärtskärande vacker Oscar nivå. Och alla andra är MUPPARNA!!! Berättarna är två muppar som bråkar om ifall den ena faktiskt läst boken filmen är baserad på medan Michail Cain skådespelar lika allvarligt som skelettcancer! Och musiken är så jävla bra!
"The reason Michael Caine and Tim Curry are so good in their respective Muppet movies is that Michael Caine treats the Muppets as fellow actors, and Tim Curry treats himself as a fellow Muppet" – det tycker jag är en rätt duglig analys =)

Badmojo

Old’s cool
Krampus. Den bra från 2015 som är mysskräck, med vibbar av Gremlins o Ett päron till farsa firar jul.

Last edited:

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Härliga filmer! Mina favoriter är följande:

Miraklet i New York (1947) - En väldigt rolig och varm film. Dessutom både en julfilm och en rättegångsfilm, fantastisk kombo!

A Christmas Carol (1938) - Egentligen är versionen från 1984 min favorit men denna version har fått alldeles för lite kärlek. Julkänslan är på topp med fantastiskt fina miljöer och Reginald Owen gör en fantastisk tolkning av Ebenezer Scrooge, det är faktiskt versionen som inspirerade till Disneys Scrooge McDuck.

Klaus - Håller helt med om vad som sagts innan, en amazing film på alla sätt och vis! Hade inga som helst förväntningar första gången jag skulle se den och fick en riktig klassiker! Storyn är ju egentligen inte ny på något sätt, men utförandet är riktigt bra!

Batman Returns - Denna är ju lite som Die Hard, det vill säga tveksamt om den är en julfilm. Men för mig är den det i alla fall, och den bästa Batmanfilm som gjorts!

Joyeux Noel - Gripande film om en spontan vapenvila på julafton under första världskriget. Gillar filmer som belyser människors goda sidor, framförallt i tider som dessa!

Sunes Jul - Det här är ju egentligen fusk då det inte är en film, utan en julkalender. Men den är för bra för att inte ha med på listan! Har som årlig tradition att ha på denna i bakgrunden när jag bakar pepparkakor.

Karl-Bertil Jonssons Julafton - Kranks motivering var så bra att jag hänvisar till den!

Gamiel

Myrmidon
The nutcracker, or, Petter's and Lotta's Christmas Eve
Nötknäpparen balleten tolkad genom Elsa Beskows Petter och Lotta. Finns på DVD (har den), o man kan hitta hela filmatiseringen på Youtube (vet inte hur lagligt).