Era bästa julfilmer?

clarence redd

FrostByte Books

The Snowman. Ingen dialog som behöver översättas, bara att se med de små som den är.

Fint tecknad. Mysigt äventyr och så sången Walking in the Air som Nightwish senare kom att göra en känd cover på.
Plus ett på The Snowman! Walking in the Air är helt fantastisk.

Annars ser jag Love Actually varje jul. Och någon klassiker av Jacques Tati: Semestersabotören, Mon Oncle, Traffic eller Playtime. Femte Elementet brukar också tippe-tippe-tipp-tappa sig in, även om det inte är en julfilm.

Ture Sventon var ett bra tips. En fiktig barndomsfavorit. Fick mig att tänka på Agaton Sax, men jag är osäker på om det finns något julavsnitt.

Rickard

Urverk speldesign
The Lion, the Witch and the Wardrobe (BBC-serien)
Prince Caspian and the Voyage of the Dawn Treader
Jag kollade faktiskt på dessa i dagarna och kan väl kanske inte rekommendera dem som julfilmer längre. Skön sagostämning om man filtrerar bort all lågbudget-ämnen.

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Kiss Kiss Bang Bang - Buddy-copkungen Shane Blacks regidebut och Robert Downey Jr.'s comeback-rulle. Utspelar sig på julen likt många av de filmer Black skrivit (Dödligt vapen, Long Kiss Goodnight). Downey spelar småtjuven Harry som efter ett misslyckat inbrott (för att få tag på en julklapp) hamnar på en audition och åker ner till Hollywood, där han ska få handledning som deckare av Gay Perry (Val Kilmer, hans bästa efter Tombstone) och träffar där också sin gamla flamma Harmony (Michelle Monaghan). Tillsammans dras de in i en handling som tagen ur en av de gamla pulpdeckarböckerna de läste som barn. Knivskarp dialog och kul lek med fjärde väggen. Så bra och citerbar dialog att jag till och med kan citera bloopers från den.

Die Hard har omnämnts men tål alltid att nämnas igen, min julfavorit. Die Hard 2: Die Harder utspelar sig också under julen och trots att den är urbota dum (det är en Renny Harlin-rulle) är den ändå rätt rolig. Harlin gjorde också ovannämnda Long Kiss Goodnight som är kul men som hade mått bra av en mindre "dum" regissör än Harlin.

Fanny och Alexander behöver få en till shoutout den också. Det känns larvigt att säga att ett mästerverk är väldigt bra men den är verkligen fantastisk. Gripande, varm, rolig, spännande och läskig. Rekommenderar femtimmars-versionen, som är uppdelad i kapitel, så perfekt att se några kapitel i taget.

Och Gremlins såklart! Både julig, rolig och skräckig. Så fort jag hör Darlene Loves Christmas (Baby Please Come Home) tänker jag direkt på Gremlins. Yum yum!

På tal om julskräck är Bob Clarks Stilla natt, blodiga natt en trevlig liten julklasslasher.

L.A. Konfidentiellt börjar på julen och är en av 90-talets bästa rullar. Inte superjulig men bra anledning att se om den.

Rickard

Urverk speldesign
Fanny och Alexander behöver få en till shoutout den också. Det känns larvigt att säga att ett mästerverk är väldigt bra men den är verkligen fantastisk. Gripande, varm, rolig, spännande och läskig. Rekommenderar femtimmars-versionen, som är uppdelad i kapitel, så perfekt att se några kapitel i taget.
Fanken, jag måste se denna en dag. När både Cineasterna och Netflix (och många andra) har den så har jag egentligen ingen ursäkt.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
L.A. Konfidentiellt börjar på julen och är en av 90-talets bästa rullar. Inte superjulig men bra anledning att se om den.
Då tycker jag vi kan nämna Long Kiss Goodnight också. Jag har för mig att Geena Davis är utklädd till Tomtemor i filmens början. Och filmen som sådan är helt OK som jag minns den, pang-pang och explosioner.

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Då tycker jag vi kan nämna Long Kiss Goodnight också. Jag har för mig att Geena Davis är utklädd till Tomtemor i filmens början. Och filmen som sådan är helt OK som jag minns den, pang-pang och explosioner.
Jag nämnde den redan, det är som många av Blacks filmer en som utspelar sig på julen!

mrund

Veteran
Hawk the Slayer (1980). Det kanske finns en del filmer som har lite mer tomte, gran, julstämning. Men det som gör Hawk the Slayer så speciell är att ingen annan film har en sådan ful specialeffekt för att visa att folk skjuter jättesnabbt med pilbåge. Man har kopierat upp rutorna när snubben släpper iväg pilen och bara klippt in dem gång på gång efter varandra. Det är jul för mig!

JohanL

Champion
Det är världens bästa oneliners i Long Kiss Goodnight. Än idag.
Grym dialog. Ett annat exempel (från en film från 1996!):

Leland: "1993. World Trade Center bombing, remember? During the trial, one of the bombers claimed the CIA had advanced knowledge. The diplomat who issued the terrorists' visas was CIA. It's not unthinkable that they paved the way for the bombing, purely to justify a budget increase."
Mitch: "You're telling me that you're going to fake some terrorist thing, just to scare some money out of Congress?"
Leland: "Well, unfortunately, Mr. Hennessey, I have no idea how to fake killing four thousand people, so we're just going to have to do it for real. Blame it on the Muslims, naturally. Then I get my funding."