Era bästa julfilmer?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
"Tomten är far till alla barnen"
Svensk socialrealistisk ångest. Saw I-IV är mysigare.
Alltså, det här med att svensk film i princip bara har två lägen: "så pinsamt att det borde räknas som något slags krigsbrott" och "polisfilm"…

Men det verkar ju också som att en betydande del av befolkningen är totala masochister för det här med pinsamhet. Jag undrar om det hänger ihop med att vi som kultur i allmänhet är såna osociala squares? Är pinsamhetshumorn ett sätt att KBT:a våra gemensamma trauman över att växa upp i en kultur med starka oskrivna normer kring att inte hålla på och bre ut sig eller vara för speciell? Något slags reaktion mot eller hantering av den internaliserade konformismen?

Jag vet inte, men om det inte gjorts än så borde någon skriva en doktorsavhandling. Och tills vidare borde alla statliga pengar som går till pinsamma filmer stoppas. =)

Christoffer

It's all pig.
Joulutarina, A Christmas Story på engelska kanske? Finsk film som jag inte alls minns om den var bra egentligen, men den fångade in både barn i olika åldrar och vuxna till att sitta still och äta julgodis, så den har ju något ialf.

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Det var rätt go julfeeling i aktuella Black Doves, på Netflix också. Började som en riktig stark och sötsur gottpåse i perfekt blandning, sen att låg det lite tråkigt skumgodis i botten mot slutet hade i vilket fall jag överseende med. Funderar faktiskt på en omkik för att suga lite på det bästa och just julstämningen igen.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Det var rätt go julfeeling i aktuella Black Doves, på Netflix också. Började som en riktig stark och sötsur gottpåse i perfekt blandning, sen att låg det lite tråkigt skumgodis i botten mot slutet hade i vilket fall jag överseende med. Funderar faktiskt på en omkik för att suga lite på det bästa och just julstämningen igen.
Jag håller med. Det är tyvärr vanligt med spionserier och -filmer där allting i början är otroligt smart och genomtänkt, och det sedan blir mindre och mindre smart och genomtänkt ju längre det pågår. Nu var det fortfarande helt okej på slutet, bara inte lika bra som de två första avsnitten.

Men julstämning var det en hel del.

Brior

Swordsman
Den nya serien ”Black Doves” med Kiera Knightly och Ben Wishaw i huvudrollerna på Netflix har starkt jultema och är en riktigt bra thrillerserie! En del fridge logic som man får ta med en klackspark, men repliker, spänning och skådespeleri är genomgående utmärkta!

(ser att den redan rekommenderats, men ”the more the merrier”, som tomten skulle säga! Tomten i seriens första scen är för övrigt en av de härligare jag sett!)

Last edited: