Nekromanti Era bästa pussel

Tomatalven

Hero
Vilka är de bästa pusslen ni varit med om i rollspel? Hur gick de till? Vad var lösningen/lösningarna? Vad hände vid fel lösning? Spelar ingen roll om ni var SL eller spelare.

Jag kan tyvärr inte börja, har knappt varit med om några pussel utom när jag spelledde Guden i Berget och det vill jag ju inte spoila.

Unfair

Hero
Jag hade med ett chiffer i ett spel en gång, där spelarna allt eftersom kampanjen gick framåt hittade kodade brev samt ledtrådar (ofta en bokstav i taget), tills de till slut efter en hel del klurande lyckades dechiffrera allt. Det var mycket uppskattat i den gruppen men jag kan tänka mig att det beror mycket på spelarna om de gillar sådant eller inte. Har nog kvar alfabetet jag använde för att skriva breven samt spelarnas anteckningar någonstans om jag gräver lite.

Hoppas det är detta typ av minispels pussel du tänker på och inte deckarmysterie plotwtists.
Tomatalven said:
Precis vad jag menar! Vad var det chiffer och i vilket sammanhang? :)
Unfair said:
Jag hade gjort det relativt enkelt för att det skulle gå att lösa, så ett nytt alfabet (30 nya tecken kanske), och sen var bokstäver utbytta 1 för 1.

Snow

Swashbuckler
I en warhammerkampanj hittade vi längs vägen ett rätt stort antal krönikor som olika personer skrivit. Dessa hade såklart relationer med varandra och händelser som berörde mer än en person nämndes på olika ställen. Alltid från olika perspektiv och olika syn på vad "sanningen" var. Det var ofta skralt med datumnoteringar så det gällde för oss spelare att pussla ihop alla krönikor till en helhet. Samt försöka dra slutsatser vad som egentligen hänt. Det var ett rätt roligt pussel, fast lika mycket en upplevelse. Egentligen kunde vi inte misslyckas så mycket men speciellt i början drog vi ofta helt fel slutsatser och försvann ut på villofärder.
Tomatalven said:
Låter som en Maria Gripe-bok i warhammerstil :)

Krille

Super Moderator
De roligaste pussel som jag har haft har varit chiffer.

En gång så hade rollpersonerna uppsnappat ett meddelande från de hemska utomjordiska rymdvikingarna, men ingen kunde deras språk.

Så jag skrev ett meddelande på engelska, bytte typsnitt till en fan-skapad handskriven version av Klingon mappade 1-1 med tecken i engelska. Tecknen byggde på krumelutter i originalserien (ni vet, klingons som ser ut som puertoricaner i guldlamé, inte som dödsmetallrockare med sköldpaddsskal i pannan). Sen högerställde jag alltihop och skrev ut.

Det såg lagom utomjordiskt ut och vid första anblicken helt oknäckbart. (Vaddå, det är ju bara ett substitutionsalfabete! En baggis, juh!)

De fick ett par ledtrådar till med ett par bilder på utomjordingarnas rymdskepp, där jag hade skrivit skeppens namn med samma typsnitt på rymdskeppets sida och med vanliga bokstäver under, och en bild på den som undertecknat meddelandet, med "datafilsnamn" i bilden på utomjordiska och med vanliga tecken under.

De hittade namnen i det första meddelandet, listade ut att antalet tecken var samma, och konfunderades över att de inte verkade matcha (eftersom de läste utomjordiska från höger till vänster på grund av högerställningen). Men sen listade de ut att det bara var högerställd, och då gick det enklare att plocka ut tecknen och klura ut meddelandet.

Som belöning fick de sina första nivåer i kodknäckning och utomjordingarnas språk.
Unfair said:
Låter som att jag inte är den ända som har fått detta att fungera då! Känns som att det är på en ganska lagom nivå för att spelare ska klara av det utan att det blir frustrerande samtidigt som det är utmanande och roligt.
Unfair said:
En av sakerna som fick mina spelare att behöva klura lite extra var att det var handskrivet så att känna igen ett tecken på två ställen var inte alltid super enkelt, samt att försöka förstå vart en tecken slutar och vart ett annat börjar. Men att basera det på Klingon är ju lite extra kul!
Krille said:
Över huvud taget är det ett rätt kul sätt att föra fram tanken på främmande språk i sina spelvärldar: leta upp ett kul alien-alfabete som någon fan har pusslat ihop med bokstäver for teh lulz, och sno det rakt av.

Jag har lite lust att använda hög-gallifreyiska för ett sådant pussel, men det kan eventuellt dra det för långt...
Krille said:
Åhjustdet, det kommer att finnas ett sådant påskägg i Järn. Med ett helt extra magisystem.
Tomatalven said:
Min hjärna skulle ju explodera av det där.
Krille said:
Är det bra eller dåligt? 8)
Tomatalven said:
Åtminstone dramatiskt!