Nekromanti Era bästa tips på ett lyckat äventyr/kampanj

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Kör hårt. Allt är välkommet. kring spelbordet så väl som i ävnetyret till hur ni designar äventyret fysiskt på papper till matpauser. Bränn på!

MrG

Swashbuckler
Turnerande kampanj, turas om att vara hos varandra, värden bjuder på mat. Det stärker gruppkänslan och folk hinner snacka av sig under maten, alla får ungefär lika mycket restid och det är kul med variation.

Mot slutet av varje speltillfälle tar alla fram kalendrar och man bokar datum för de två närmst kommande speltillfällena, på så vis har man ett reservdatum om nästa gång skulle skita sig.

Rising

Vila i frid
Det bästa är nog hype. Typ som den NisseNytt jag hittade för ett tag sedan, om ett konvent i amerika.

Alltså, först och främst: Hos den familj snubben bodde hos så reagerade de på ett helt annat sätt än vid konvent här i Sverige: De plockade in utemöblerna från gräsmattan och förbjöd döttrarna att vara ute ensamma utan sällskap med någon vuxen. Deras oro visade sig inte vara helt ogrundad; rollspelare strömmade in till staden och sov i parker och trappuppgångar som värsta dräggen. Konstigast var kanske att polisen sänkte straffet för marijuanainnehav under konventet; från fängelsestraff till böter. Liksom, hur hårt är inte det?! (Och vad säger inte det om amerikanska rollspelare?)

Så NisseNytt-killen var superladdad. När han sedan hittade en helt galen Kultspelledare som skulle leda ett äventyr, så lirade de i en tom biografsalong, och NisseNytt-snubbens rollperson fick en flarra wirre som han uppmanades sippa lite på då och då. Han blev rätt skev mot slutet, och bad dagen därpå om ursäkt för att han blev så full. "Nej, nej," förklarade spelledaren, "hela äventyret hänger på att din karaktär inte skall kunna fatta nyktra beslut fram mot slutet."

Att komma till en spelsession och inte bara tänka "ännu ett äventyr..." är det viktigaste. Det måste vara upphöjt, det måste finnas ett buzz kring äventyret, det måste kännas spännande, nytt och fräscht. Man måste bli nyfiken och kittlad på vad som ska hända.

En handout kan göra det. Några helt nya regler kan göra det. Samma sak med inslag man inte är van vid, såsom inslag av lajv, samberättande eller något annat som känns fräscht vid tillfället (jag kommer ihåg hur grymt friform kändes i början). Alkohol kan också göra det till en början. Osv.

Sedan... Tja. Resten är det enklare att tala om:

Speltid: Fem timmar utan paus. Matpaus innan och efter.
Spelplats: Tyst, välupplyst, inga distraktioner. Bekväma stolar som man sitter upprätt vid. Stort, brett bord, inte alltför djupt.
Förberedelser: Inte för indrillat, inte för improviserat. Lagom förberedelser bäst. Ett par vita luckor som man måste fylla i själv under spelets gång.

Spelare: Fem brunetter med inoljade kroppar som insisterar på att...

Jaha, är det skämtet gammalt?

Johan K

Gammal & dryg
Ha skoj, ha tilltugg, vara mätta & glada före spelet, vara förberedd + att ha lite exra i bakfickan, inte stressa & så vidare..
Lyckas man knöla in det här så tror jag nog på en lyckad spelkväll !

/ Johan K, som ät trött efter en dag med en skrikande autist i örat...

Mattis

Swordsman
Måste bara fråga om det är min mentor Anders Björkelid som var den utsände.

Rising

Vila i frid
Jag kan kolla det när jag kommit hem. Det var i det bruna numret med typ en flicka på framsidan; med Dystopia och.. öh, annat. Mer om det ikväll eller imorrn.