OK, ett gammalt pixelspel till: Megaman X är fortfarande min blueprint för hur jag vill ha plattformsspel. Vansinnigt snygg pixelart, perfekta kontroller. Perfekta. Ingen jävla inertia – ända sedan jag var liten har jag stört mig på att Mario accelererar och decelererar. No, damnit! Börja spring när jag trycker på knappen, sluta spring när jag slutar trycka på knappen. Och med variabla hopp och slides… Och de olika vapnen man kan få och hur de interagerar med banorna, och hur banorna ändras lite beroende på vilken ordning… Det är inte superavancerade eller superkomplexa grejer, men det är verkligen solitt och oerhört välgjort. Sitter, så att säga, som en smäck.
Ett lite nyare spel, ett av de jag spenderat mest tid med på Steam: Take on Mars. Man är alltså chef för ett Marsprogram. Efter att The Martian kom ut försökte de casha in genom att lägga till ett astronautläge, men jag älskar robotikläget. Där tar man först och designar olika probes och tar mätningar och foton på marsytan, och pengarna man får in i sin funding för det använder man för att forska fram lite rovers och nya mätverktyg…
I stort sett hela spelet är såhär: 20 minuter åka med en marsrover till en sten. Spendera fem minuter med att veckla fram robotarmen och rätt mätverktyg, och gör mätningar på stenen. Ta lite kort på stenens omgivning.
Åk till nästa sten.
Spelet är fortfarande rätt snyggt, och det är väldigt meditativt. Det finns ingen riktig slutpoäng, jag vet inte om man riktigt kan klara det eller så. Men ibland vill jag bara åka runt lite på mars och scanna stenar ett par timmar. Hittills har det blivit 136 av de där timmarna.
Ett annat ganska nytt spel jag inte sett nån nämna är The Secret World: Legends. Nutida skräck-MMO med en hel del voice acting och riktigt, riktigt schyssta stories. Och inte bara strid; en hel del quests kräver problem- och pussellösning. En del kräver tyvärr också stealth, och stealth-mekaniken är inte så bra. Men resten är helt otroligt bra. Snyggt designat, intressanta karaktärer, intressanta konflikter. Jag gillar att det är ett klassiskt MMO likt City of Heroes eller WoW, så striderna är ett slags halv-realtid som mest påminner om Final Fantasy fast man rör sig samtidigt. I det här har de också i högre grad än i många andra gjort så man faktiskt har anledning att röra sig taktiskt; många av fienderna har anfall som sker på specifika områden och sådär. Jag köpte min första MMO-mus för det här spelet, för att kunna flytta mig med WASD samtidigt som jag spammade attacker med siffertangenterna.
Jag spelade TSW från det att de första betaversionerna kom, fram till dess att de gjorde en "refresh" av hela spelet som de kallar Legends och som har marginellt snyggare grafik och mycket lägre svårighetsgrad. Legends kan man i princip spela solo, och skita helt i andra människor om man vill det (och det vill man ju). Det är också free to play.
Ett lite nyare spel, ett av de jag spenderat mest tid med på Steam: Take on Mars. Man är alltså chef för ett Marsprogram. Efter att The Martian kom ut försökte de casha in genom att lägga till ett astronautläge, men jag älskar robotikläget. Där tar man först och designar olika probes och tar mätningar och foton på marsytan, och pengarna man får in i sin funding för det använder man för att forska fram lite rovers och nya mätverktyg…
I stort sett hela spelet är såhär: 20 minuter åka med en marsrover till en sten. Spendera fem minuter med att veckla fram robotarmen och rätt mätverktyg, och gör mätningar på stenen. Ta lite kort på stenens omgivning.
Åk till nästa sten.
Spelet är fortfarande rätt snyggt, och det är väldigt meditativt. Det finns ingen riktig slutpoäng, jag vet inte om man riktigt kan klara det eller så. Men ibland vill jag bara åka runt lite på mars och scanna stenar ett par timmar. Hittills har det blivit 136 av de där timmarna.
Ett annat ganska nytt spel jag inte sett nån nämna är The Secret World: Legends. Nutida skräck-MMO med en hel del voice acting och riktigt, riktigt schyssta stories. Och inte bara strid; en hel del quests kräver problem- och pussellösning. En del kräver tyvärr också stealth, och stealth-mekaniken är inte så bra. Men resten är helt otroligt bra. Snyggt designat, intressanta karaktärer, intressanta konflikter. Jag gillar att det är ett klassiskt MMO likt City of Heroes eller WoW, så striderna är ett slags halv-realtid som mest påminner om Final Fantasy fast man rör sig samtidigt. I det här har de också i högre grad än i många andra gjort så man faktiskt har anledning att röra sig taktiskt; många av fienderna har anfall som sker på specifika områden och sådär. Jag köpte min första MMO-mus för det här spelet, för att kunna flytta mig med WASD samtidigt som jag spammade attacker med siffertangenterna.
Jag spelade TSW från det att de första betaversionerna kom, fram till dess att de gjorde en "refresh" av hela spelet som de kallar Legends och som har marginellt snyggare grafik och mycket lägre svårighetsgrad. Legends kan man i princip spela solo, och skita helt i andra människor om man vill det (och det vill man ju). Det är också free to play.