Morgoth
Swashbuckler
Inte vilken tråd som helst om favoritfilmer, alltså. Jag tänkte undersöka vilka filmer med existentiella teman ni kan relatera till. Med existentiella teman menar jag antingen filmer som är existentiella på ett för huvudrollerna personligt plan (som Fight Club), på ett samhälleligt plan (som Brazil eller för all del Fight Club), på båda ovannämnda sätt eller som helt enkelt är filmad och berättad på ett nyskapande sätt (varför detta ska räknas som "existentiellt tema" vill jag inte gå in på, men jag tror att ni förstår att jag är ute efter namedropping av intressanta filmer helt enkelt).
Mina egna:
Varför inte börja med de två ovannämnda?
Fight Club börjar som en satirisk gestaltning av konsumentsamhället och slutar i en direkt konfrontation med det. På ett liknande sätt gör Brazil upp med byråkratin och fegheten som lever sitt eget liv på arbetsplatser, skolor och i politiken. Båda är lysande kritik av samhället, och därtill berättelser om människor som har tröttnat på att leva i det, även om Fight Club i det avseendet är strået vassare.
Gilliams De Tolv Apornas Armé och inspirationsföregångaren La Jetée är båda tuffa. Vettefan om jag inte gillar aporna mer dock. Äh. De är bra på olika sätt. Eller något.
Inte så mycket existentiella som coola "whatif-berättelser". Men snygga och coola. En sinnessjuk Brad Pitt i den ena och en sublimt stillbildsarrangemang i den andra.
Bowling for Columbine tar upp det här med konsumentsamhället igen - något som jag misstänker att de flesta kan relatera till. Lätta publikpoäng i dagens samhälle, kan tyckas, men Moores hantverk är oklanderligt och djupgående. Svenska Surplus spelar i samma liga.
Memento är inte lika bra andra gången man ser den, men "slutet" slog an på en sträng i mitt hjärta. Om att förlora kontakten med sin identitet.
En riktig instant classic som jag fick tillfälle att återuppliva i helgen var Donnie Darko. Om vuxenvärldens svek mot ungdomen, sökan efter Gud och pretty much vad tittaren vill att den ska handla om.
The Matrix-filmerna, Equilibrium och Jacob's Ladder är exempel på film som inte får vara med på min lista, även om de i övrigt skulle kunna passa i tråden. Bambi, Braindead och Troy är exempel på film som inte passar i tråden. Om vi ska vara hårda med gränsdragningarna, då - det kanske finns någon som läser in existentiella teman i Braindead. Det hela är, som vanligt, en fråga om pretentiositet.
Get namedropping!
Mina egna:
Varför inte börja med de två ovannämnda?
Fight Club börjar som en satirisk gestaltning av konsumentsamhället och slutar i en direkt konfrontation med det. På ett liknande sätt gör Brazil upp med byråkratin och fegheten som lever sitt eget liv på arbetsplatser, skolor och i politiken. Båda är lysande kritik av samhället, och därtill berättelser om människor som har tröttnat på att leva i det, även om Fight Club i det avseendet är strået vassare.
Gilliams De Tolv Apornas Armé och inspirationsföregångaren La Jetée är båda tuffa. Vettefan om jag inte gillar aporna mer dock. Äh. De är bra på olika sätt. Eller något.
Inte så mycket existentiella som coola "whatif-berättelser". Men snygga och coola. En sinnessjuk Brad Pitt i den ena och en sublimt stillbildsarrangemang i den andra.
Bowling for Columbine tar upp det här med konsumentsamhället igen - något som jag misstänker att de flesta kan relatera till. Lätta publikpoäng i dagens samhälle, kan tyckas, men Moores hantverk är oklanderligt och djupgående. Svenska Surplus spelar i samma liga.
Memento är inte lika bra andra gången man ser den, men "slutet" slog an på en sträng i mitt hjärta. Om att förlora kontakten med sin identitet.
En riktig instant classic som jag fick tillfälle att återuppliva i helgen var Donnie Darko. Om vuxenvärldens svek mot ungdomen, sökan efter Gud och pretty much vad tittaren vill att den ska handla om.
The Matrix-filmerna, Equilibrium och Jacob's Ladder är exempel på film som inte får vara med på min lista, även om de i övrigt skulle kunna passa i tråden. Bambi, Braindead och Troy är exempel på film som inte passar i tråden. Om vi ska vara hårda med gränsdragningarna, då - det kanske finns någon som läser in existentiella teman i Braindead. Det hela är, som vanligt, en fråga om pretentiositet.
Get namedropping!