Era favoritprylar!

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,965
Min handlovsväska/man bag är en riktig favorit. Den är en sån pryl som är så självklar att jag inte ens tänker på den som en pryl. Så det var först nu jag kom att tänka på den. Perfekt på sommaren när man inte vill kånka runt på en större väska eller jacka, eller bara när man inte vill ha fickorna fulla av grejer.

Jag har en äldre variant av den här: https://johnhenric.com/se/chestnut-man-bag-andrea

Köpt för 3-4 år sedan, men börjar gå sönder pga kraftig användning.
Jo, det är också sant. Hade min gasmaskväska gått sönder hade jag nog köpt en ny asap.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,966
Location
Rissne
Jag har en idé om att så sakteliga byta ut vardagssaker i mitt liv mot sådana som håller längre, fungerar bättre och sparkar mer joy vartefter de jag har går sönder. Således: Vilka är era favoritprylar som inte är digitala (eller rollspelsrelaterade :D ) och som ni skulle sakna eller skaffa ny av samma sort ifall de försvann?
OK, nu är det förtydligats att möss och tangentbord funkar:

Jag har genomgående använt Logitechmöss i många år, och de senaste typ… 4? har jag använt Logitech G604. De finns inte att köpa ännu, men Logitech har inte släppt någon som kan ersätta den. Så när nu den jag har på jobbet slutade funka efter att ha tappats i golvet en gång i veckan i två års tid så köper jag hellre en på Tradera, eller beställer reservdel från Kina, än köper en ny mus.


Det jag gillar är: Trådlös, lååååång batteritid, bra precision. Och 15 knappar. Vänster, höger, mitten, mushjul upp/ner, mushjul vänster/höger, två extra längst fram på vänster musknapp, och så sex stycken på sedan s man kommer åt dem med tummen. Jag kan nästan inte tänka mig en mus med färre knappar – framför allt inte om jag ska spela spel med den. Jag vill kunna scrolla vänster och höger och inte bara upp och ner. Jag vill kunna ha en knapp dedikerad till trippelklick.

Den enda jag hittat på marknaden just nu som kanske skulle duga som ersättare är Razer Naga Pro, som har ett sidopanelsalternativ som ser ut lite som G604:ans. Jag vet att det finns några MMO-möss med stor knappsats på sidan, men de tycker jag är mer svåranvända.


Som tangentbord kör jag Logitech MX Keys. Jag testade mekaniska tangentbord ett tag men det var verkligen inte för mig. MX Keys är väldigt platt (skönt för handlederna) och har sköna scizzor-switches (så ingen membranskit) samt åtminstone 6-key rollover trots att det är trådlöst. Det går med andra ord alldeles utmärkt att spela på (så länge man, som jag, inte spelar reaktions-spel eller pvp-actiongrejer).

Det har också en skön tyngd och precis lagom belysning (backlight, men ingen jävla LED-skit). Det kan också paras ihop med tre separata enheter, vilket är aspraktiskt om man ibland t.ex. sitter och pillar med en HoloLens eller något annat man behöver tangentbord till. Default-profilen är tangentbordets egna Logitech-knopp, sedan kan man synka med bluetooth i de andra.


I båda fallen är det här såna som jag vill fortsätta använda så länge det överhuvudtaget går. När det gäller musen ser det ut att bli svårare och svårare – som sagt säljs den inte längre. Jag har just lagt bud på en på Tradera mestadels för att ha en i reserv, och jag väntar på leverans av reservdel. Tangentbordet har en stor nackdel i att det tydligen ska vara rätt svårt att reparera. Jag har ett där en tangent lossnat; jag ska göra ett allvarligt menat försök att hitta reservdelar vad det lider…
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,215
Location
Göteborg
Jag fortsätter på nyckeltråden. Skaffa en sådan här!
View attachment 18414
Det en läderficka som man har nycklarna i, och sedan har man hela rasket i fickan. Lädret skyddar tyget i fickorna från att nötas, och vips håller fickorna lika länge som byxorna i övrigt. Kallas "nyckelfodral" eller "nyckelhållare" om man googlar.
Folk har kallat mig gubbig för att jag använder en sådan. Må så vara.
 
Top