Jag gör mina egna "battlemats" genom att skriva ut en bild, ett rutnät eller en bild med ett rutnät översig i A3format. Sen laminerar jag den (vi har en kallamineringsmaskin på jobbet, som i princip bara fäster en självhäftande plastfilm på vardera sidan av pappret. Det resulterar i ett inplastat ark som är mycket mjukare än om man varmlaminerat (och billigare), så det går utmärkt att rulla ihop efteråt och förvara i ett papprör eller en karttub. Viktigt att man har några vikter att tynga ner hörnen med, bara (Några fina stenar, eller som jag införskaffat: fyra M20-muttrar). Allternativt så skriver jag ut något på A4 och stoppar in i en glatt och slät, genomskinlig plastficka´vilket oftast är tillräckligt stort om det inte är en allt för detaljerad bild och man sitter hyfsat nära varandra runt ett mindre bord.
Dessa går utmärkt att skriva på med whiteboardpennor och det är bara att torka bort efteråt (möjligen kan man behöva torka av dem lite nogrannare med en fuktig trasa efter spelmötet för att få bort det sista. De går att rulla ihop och sålunda ta med sig i ryggsäcken (jag rullar ihop dem och sedan trär jag tomma toarullar över för att hålla ihop dem).
A4-i-en-plastficka, eller för all del laminerad, är en ypperlig lösning om man exempelvis vill ha en checklista som man återanvänder, eller ett schema för att hålla ordning på HP och saker för SLPer i strid. Bara att anteckna och sen torka av och återanvända. Funkar också bra för om man exempelvis har förgenererade rollpersoner till konventsspel. Det är bara att skriva ut rollformulären med alla siffor (Eller fylla i dessa för hand efteråt) och sen stoppa in i plastfickor. Nu kan spelarna anteckna prylar eller hållar räkningen på ammo och/eller KP direkt på rollformuläret med whiteboardpennor och efteråt är det bara att torka av och återanvända till nästa grupp/gång.
En annan sak jag gillar och alltid har numera är en skrivplatta/clipboard. Alltså en sån där skiva med en klämma så man kan fästa papper. Är jag spelare så skriver jag ut mina rollformulär enkelsidig och fäster på skivan, med ett anteckningsblad och eventuella referensblad. Det håller papprena organiserade, och är synnerligen praktiskt om man inte sitter kring ett ordentligt bord utan i en fotölj eller någonting. Då kan man utanproblem krypa upp i fotöljen/Soffan och fortfarande kan man anteckna utan problem, och man kan tillochmed använda skivan att slå tärnignar på. Är jag spelledare gär jag samma sak med äventyren eller eventuella tabeller då jag tycker de blir mycket lättare att bläddra i och läsa ifrån. Om man inte hittar/har råd med en skrivplatta är det bara ta vilken lagom stor skiva som helst (en bit masonit, en om man river av framsidan på en präm så man dessutom har en fin plastficka att stoppa ner en bild eller ett referensblad i.