Nekromanti Era sämsta regler och roligaste tolkningaravregler

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Som jag skrev i en tråd nedan. Jag tolkade Mutant - ett stycke ur Kampanjreglerna - anno 84 så här.

Då det stod att en rollperson blir medvetslös skulle spelaren gå ut ur rummet tolkade jag som att man kunde svimma av spänningen i spelet.

Iofs tolkade vi i tonåren ocksåp EDDs färdighetsköp helt galet. Multiplarna för varjepoäng gick bort. Satt o läste reglerna med spelgruppen en slö dag och kom till det avsnittet och läste det på kul och liksom... "ehhh grabbar.... Vi har gjort något riktigt fel här..." Snacka om försämrade rollpersoner.

Mina sämsta regler är så många att jag skulle kunan göra en top 20 lista. I mitt första spel kring 84 fick man ange hur många steg man skulle gå hela tiden. För det gjorde man ju dataspelet Temple of Apshai som jag hade som Rolemodel.

Eller slå fram sin ras.

Eller som sagt KAR>15 för att fåå yrke hora.

Eller glömma skriva stridssystemet i Starchallenge V1 (84).

Att kopiera Skadebonus och hitta på Bonusskada som gav extra skada om någon grundegenskap var under 5.

Är nån intresserad kan jag lista ett gäng galenskaper (även från mina nyare varinater) så kan ni ju polla fram den sämsta så ni får er några goda skratt.

Men nu är det er tur.

Rosen

Myrmidon
Lite gamla och repriserade, men...

Har nog inga anekdoter av rent skriande feltolkningar från mina spelgäng... och den mest markanta tolkningen var helt korrekt, det var regeln själv som sög:
Fordon i Twilight:2000 förbrukade proportionellt mer bränsle ju långsammare de körde. Det funkade fint så länge man körde så fort terrängen tillät, men när vi försökte eskortera en grupp fotvandrande flyktingar och rulla fram på ettan blev det plötsligt virvel i soppatanken. Grejen var bara att vi fick debattera högljutt med SL i en kvart innan han gick med på att inte följa regeln precis som den var skriven; visst var den korkad, men nu stod det ju faktiskt så i spelet...

Vår SL i Rolemaster envisades med att Racial Healing Bonus i själva verket skulle dras av, inte läggas på, trots namnet. Detta eftersom spelets troll (av sten) hade väldigt låg dylik, och uppväxt på AD&D som han var visste han ju att troll läker skador nåt helt otroligt. Detta medförde att den ras som hade sämst läkekött i vår kampanj var alver, men vafan.

Själv skrev man väl en del egenhändiga dumregler på 80-talet... Det var t.ex ingen höjdare att ha olika system och kombos för grundegenskaper (GEV+2T6, nå över tröskelvärden) och färdigheter (3T6, slå under FV)... och ändå försöka använda samma skala på modifikationer i båda fallen.
"+2" fick alltså helt olika whompa beroende på vad man adderade det till, och det var störtknepigt att försöka lära sig hur stora moddar som egentligen var rimliga i olika typfall. Jag skrotade alltihop efter ett par testsessioner.

--
Åke

Nightowl

Champion
Jag hade en kompis som spelade ett dataspel. Det var mycket länge sedan och vi pratar någon sorts text-interface. Ialla fall, det var samma snubbe jag pratade om i din andra tråd, han med det kontinentala ljuset. Han var nu alltså inte så bra på engelska.

Så, han kunde inte läsa reglerna utan körde på måfå. Efter ett tag när det skitit sig ordentligt satt han och bara fipplade på måfå med kontrollerna. Plötsligt gick hans försvarsvärde upp som fan! När han äntligen förstod vad kommandona betydde, kom han fram till att han gått omkring med sin fina magiska rustning i ryggsäcken.

Erik

Big Marco

Läskig
Sämsta regeln: Under skapandet av Eon kunde ett tag en missla sannolikt vinna över en drake genom att fälla den till marken.

Underligaste tolkningen: När vi spelade Ä:s spel (Mutant och DoD) så fattade vi först att skadorna på vapnen skulle slås när vapnet användes första gången och sedan skrivas upp. Så slog man kasst på sitt slag för bredvärdet (1T8+1) och fick summa 3 så gav alltid svärdet just 3 KP skada. Men samtidigt var man överlycklig när man hittade en 9mm-pistol (3T6) som alltid tillfogade 17 i skada!

Big Marco

Läskig
Re: Lite gamla och repriserade, men...

T2000 ja. Ett härke av underliga regler - som "förenklingen" att man alltid avlossade tre skott i strid. Alltid.

Eller så vår spelledare tolkade reglerna, att artillerieldssplitter var pansarbrytande. Aldrig har så många lätta stridsfordon och PBV:er slagits ut av artilleri...

Nightowl

Champion
Underligaste tolkningen: (vapenskada)
Jag kände fler som gjorde så där. Eftersom dom hade gott om stålar från monsterköttning så stod dom och köpte vapen och testade dom tills dom fick ett som slog högt.

Det där blev SL trött på så han lade till att man måste slåss mot någon för att testa vapnet, så då försökte dom fånga en orch som dom kunde ha som testobjekt.

Föreställ er nu det här live. Se det framför er.

Erik, :gremgrin:

Johan K

Gammal & dryg
Sheess...
Kommer inte på nåt & då har jag ändå tänkt på det sedan jag läste inlägget igår..
För min del så tar det bara stopp när jag itne förstår en regler & för att sedan ta & hitta på nått eget istället för att försöka förstå regelen.

solvebring

Superhero
Egen magiregel... sög!

Det sämta jag tilltagit var att (DoD, egen värld - gamla DoD-versioner + husregler) besvärjelser kunde missa, snacka om att allt gick åt skogen för varenda magiker och att de blev grymt underlägsna.
Att höja kostnaden på alla magier var istället ett mycket säkrare och mer trovärdigt kort för att göra dem mindre överlägsna och framfusiga. De skall klart vara överlägsna krigare, men inte FÖR överlägsna.