Är det inte jävligt ute att hata Gates? Han är ju en av världens största välgörare nu för tiden. På ett sätt tycker jag att han visar på godheten med kapitalism och girighet.
Bah. Visst, han ger en del pengar till välgörenhet med ena handen, medan han med andra handen kör en fruktansvärt ful affärsverksamhet. Godtyckliga rättsprocesser vars enda mål är att skrämma konkurrenter eller dra ut deras pengar, hot, oseriöst smädande av konkurrenter (tex "open source är som cancer", "Open source kontaminerar den globala kodbasen"), ingen bakåtkompatibilitet för att tvinga kunder att uppdatera, orimliga licensavtal (tex försökte man smyga in ett avtal för MSN som innebar att allt som skickades via MSN var MS egendom) osv.
De har också en imponerande flora av fula knep för att misskreditera konkurrenter eller tvinga folk att uppdatera:
* MS klient för Novell är sanslöst långsam när man läser filer blockvis. Det går över tio gånger snabbare att kopiera ner filen lokalt och läsa den där. Novells klient har inte samma problem, så det finns inget tekniskt problem.
* Man lade ner XBox mindre än en månad efter att XBox360 släpptes. Man kan fortfarande köpa PS1 & PS2, och alla Playstationvarianter kör tidigare generationers spel (undantaget den handhållna PSP vilken bara kan köra PS1, inte PS2, då den har för klen hårdvara).
* DirectX10 kommer bara att släppas för Vista (och för Linux, men det är inte MS förtjänst).
* Tre gånger har de försökt skjuta in virus i mina system via MS Update. Tre gånger!
* Avviker från etablerade standards för att försvåra för konkurrenter. Titta bara på Internet Explorer eller Windows FTP-klient.
* Kör olämpliga taktiker för att driva genom sina teknologier. Se bara på spektaklet kring OOXML nyligen, där MS försökte köpa röster i standardiseringsarbetet för att driva genom sitt dokumentformat som en världsstandard, trots att det var behäftat med brister. Dessutom är det ett format som ägs av MS via ett antal patent, vilket skulle innebära att de i ett slag skulle kunna göra det omöjligt för konkurrenter att ansluta till standarden.
* Inga 64-bits-versioner av Windows 2000. Eftersom allt hårdvaruåtkomst går via ett HAL så hade det varit en baggis för dem att göra det, men man valde att inte göra det, och dumpade därmed de kunder som föredrar 2000.
* Hästhuvud i sängen hos deras meningsmotståndare, plus att de äter små barn.
* Vägran att leverera till företag som också levererar konkurerande produkter (det var det som startade hela monopolrättegångsgrejan).
Jag anser att MS bör plockas ner ett par pinnhål genom att delas upp i olika företag, baserat på verksamhet. Mitt förslag:
* Hårdvara
* Spelkonsoller
* Klientoperativsystem
* Serveroperativsystem
* Spel
* Klientprogramvaror (främst Office)
* Serverprogramvaror
* Utvecklingsprodukter
Det skulle vara nog för att de inte skulle kunna utnyttja sin dominans på ett otillbörligt sätt och för att tvinga dem att spela på en plan spelplan, men det skulle samtidigt inte slå företaget i kras eftersom man delar efter naturliga gränser. Sådant har gjorts framgångsrikt förut.
Hells Angels gör också en hel del välgörenhetsgärningar, men även de har en mörkare sida. Jag tror att jag föredrar änglarna framför Billy Boy.