Nekromanti Era tre önskningar... förstörda

Sodivra

Champion
Bill Gates är min hjälte.

Killen har liksom gett bort 29 miljarder till välgörenhet sen år 2000.
29 jävla miljarder.

Något som startade en hel trend bland de snuskigt rika att ge bort högar av pengar.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Re: Bill Gates är min hjälte.

Killen har liksom gett bort 29 miljarder till välgörenhet sen år 2000.
29 jävla miljarder.

Något som startade en hel trend bland de snuskigt rika att ge bort högar av pengar.

...pengar de inte borde haft ens från början. Må vara att Gates startade en positiv trend, men världens rika ger fortfarande för lite, gör för lite, bryr sig för lite. Och att han gjort rätt nu gör inte att hans tidigare fel blir "rättade".

Jag har heller inga problem att tro att Hr. Gates gjort det hela mest för just PR-fördelar heller - vilket för oss som ändå använder någon form av intentionsmoral gör det hela hemskt suspekt. Har man 100 miljarder och ger bort 30 så är det ett billigt sätt att köpa sig lite bättre rykte, samtidigt som man har mer pengar än någon någonsin kan tänkas behöva kvar.

Big Marco

Läskig

pengar de inte borde haft ens från början. Må vara att Gates startade en positiv trend, men världens rika ger fortfarande för lite, gör för lite, bryr sig för lite. Och att han gjort rätt nu gör inte att hans tidigare fel blir "rättade".

Men trenden är ju ändå åt rätt håll? Gnälla kan man alltid göra. Men här är det ändå så att rikedomen distribueras. Givet vår existerande verklighet idag så tycker jag att det är beundransvärt. Sedan skiter jag högaktningsfullt varför han gör det, att han gör det är det som betyder något för de som är mottagare.

krank

Men trenden är ju ändå åt rätt håll? Gnälla kan man alltid göra. Men här är det ändå så att rikedomen distribueras. Givet vår existerande verklighet idag så tycker jag att det är beundransvärt. Sedan skiter jag högaktningsfullt varför han gör det, att han gör det är det som betyder något för de som är mottagare.
Jovisst, det är bra att han gör det. men ska han ha någe creds för det? Icke. Creds får man om man har en vettig motivation bakom sina handlingar.

Jag kan skilja på handling och person, och för den delen på en persons handlingar och andra av samma persons handlingar. Givet Microsofts attityd gentemot sina kunder och gentemot t.ex open source, och med tanke på hur de agerar på marknaden, kan jag inte se företaget som ett särdeles trevligt eller fint sådant. och Bill Gates skapade, och styrde under lång tid, företaget. Idag försöker han köpa sig ett gott rykte. Visst, det är fint att han skänker pengar - men gör det verkligen att man bör tycka om karln? Att man ska se upp till honom?

Troberg

Sinister eater
Är det inte jävligt ute att hata Gates? Han är ju en av världens största välgörare nu för tiden. På ett sätt tycker jag att han visar på godheten med kapitalism och girighet.
Bah. Visst, han ger en del pengar till välgörenhet med ena handen, medan han med andra handen kör en fruktansvärt ful affärsverksamhet. Godtyckliga rättsprocesser vars enda mål är att skrämma konkurrenter eller dra ut deras pengar, hot, oseriöst smädande av konkurrenter (tex "open source är som cancer", "Open source kontaminerar den globala kodbasen"), ingen bakåtkompatibilitet för att tvinga kunder att uppdatera, orimliga licensavtal (tex försökte man smyga in ett avtal för MSN som innebar att allt som skickades via MSN var MS egendom) osv.

De har också en imponerande flora av fula knep för att misskreditera konkurrenter eller tvinga folk att uppdatera:

* MS klient för Novell är sanslöst långsam när man läser filer blockvis. Det går över tio gånger snabbare att kopiera ner filen lokalt och läsa den där. Novells klient har inte samma problem, så det finns inget tekniskt problem.
* Man lade ner XBox mindre än en månad efter att XBox360 släpptes. Man kan fortfarande köpa PS1 & PS2, och alla Playstationvarianter kör tidigare generationers spel (undantaget den handhållna PSP vilken bara kan köra PS1, inte PS2, då den har för klen hårdvara).
* DirectX10 kommer bara att släppas för Vista (och för Linux, men det är inte MS förtjänst).
* Tre gånger har de försökt skjuta in virus i mina system via MS Update. Tre gånger!
* Avviker från etablerade standards för att försvåra för konkurrenter. Titta bara på Internet Explorer eller Windows FTP-klient.
* Kör olämpliga taktiker för att driva genom sina teknologier. Se bara på spektaklet kring OOXML nyligen, där MS försökte köpa röster i standardiseringsarbetet för att driva genom sitt dokumentformat som en världsstandard, trots att det var behäftat med brister. Dessutom är det ett format som ägs av MS via ett antal patent, vilket skulle innebära att de i ett slag skulle kunna göra det omöjligt för konkurrenter att ansluta till standarden.
* Inga 64-bits-versioner av Windows 2000. Eftersom allt hårdvaruåtkomst går via ett HAL så hade det varit en baggis för dem att göra det, men man valde att inte göra det, och dumpade därmed de kunder som föredrar 2000.
* Hästhuvud i sängen hos deras meningsmotståndare, plus att de äter små barn.
* Vägran att leverera till företag som också levererar konkurerande produkter (det var det som startade hela monopolrättegångsgrejan).

Jag anser att MS bör plockas ner ett par pinnhål genom att delas upp i olika företag, baserat på verksamhet. Mitt förslag:

* Hårdvara
* Spelkonsoller
* Klientoperativsystem
* Serveroperativsystem
* Spel
* Klientprogramvaror (främst Office)
* Serverprogramvaror
* Utvecklingsprodukter

Det skulle vara nog för att de inte skulle kunna utnyttja sin dominans på ett otillbörligt sätt och för att tvinga dem att spela på en plan spelplan, men det skulle samtidigt inte slå företaget i kras eftersom man delar efter naturliga gränser. Sådant har gjorts framgångsrikt förut.

Hells Angels gör också en hel del välgörenhetsgärningar, men även de har en mörkare sida. Jag tror att jag föredrar änglarna framför Billy Boy.

Pilzefrau

hon/henne
1. Att jag lever lika länge som min hustru.
Är ganska lätt att fucka upp. Din hustru dör. Du dör. Alternativt att din hustru och du blir odödliga (den otrevliga sortens odödlighet, typ den som gör Eon-alverna inåtvända och shit).

2. Att jag får vara nöjd med mitt jobb.
Djävulen tolkar "får" som "har tillåtelse att" och säger: "Visst, ok för mig." Sen kommer du att ha precis samma situation med ditt jobb som annars, med skillnaden att du har Djävulens tillåtelse att vara nöjd.

3. Att jag kan glömma bort att jag fick de här tre önskningarna.
Hm... Det enda jag kommer på är att du glömmer bort dem, men att han planterar in falska minnen av hur du uppnådde effekterna (förutsatt att han inte misstolkar de tidigare två), typ att du är gud eller nåt. Ok det blev skumt.

johoohno

Warrior
Åh, så typiskt. Jag som precis bokat nästa flyg till Kuala Lumpur, precis fått en knuff från tjockisen bakom mig i biljettkön och till råga på allt givit ungen bredvid skulden. Nåja, ska bli skönt att raka mig vid framkomsten.

"Hellre lyss till den sträng som brast än att aldrig spänna en båge."

/Johan

Craygh

Swordsman
jag önskar att

1. Mitt liv är lyckligt.

2. Mitt liv varar för evigt.

3. Djävulen inte ändrar någonting annat som kan tänkas påverka mig..

Gordeg

Hero
I ett avsnitt av Arkiv X får Mulder tre önskningar av nån slags ande.
Det avsnittet måste dessutom vara övernaturligt på något sätt, eftersom det på magisk väg får mig att tänka en aphand!

1) God hälsa livet ut.
Du glömde att nämna nåt om hur lång livstid vi snackar om... klarar du de närmaste 20 minuterna utan att bli sjuk?

2) Att mänskligheten lär sig fokusera på harmoni istället för hat.
Hive-mind city, here we come. Alla blir viljelösa zombieliknande tråkmånsar, som bodysnatchers ungefär.
"Join us, Feoflux... It´s blisss..."

Att alla arbetssökande i bekantskapskretsen lyckas i sitt sökande.
Det går bra. Lite för bra faktiskt. Alla du känner gör strålande karriärer, jobbar 100 timmar i veckan och har inte tid att träffa dig längre.

Gordeg

Rickard

Urverk speldesign
1. En bag of holding, skulle var oänligt praktiskt
Fast efter ett tag så bosätter sig skadedjur i din påse för att leva på allt damm som alla saker samlar på sig.Varje gång du ska plocka något ur påsen så följer det med råttor, pälsängrar, gråsuggor och tvestjärtar. Efter ett tag så bosätter sig även saker som äter dessa skadedjur och fler och fler varelser tar plats i din påse. Snart kan du inte öppna din påse utan att ha ett zoo av djur omkring dig.

2. 1 whising-ring, som man kunde önska nått varie dag
Men varje gång du önskar något, så dör en kattunge.

3. Att man kunde bli osynlig.
Fast du blir det endast på ett socialt plan, så du kommer inte att ha något som helst umgänge i framtiden... såtillvida om du inte en trevlig get i din bag of holding att spela exempelvis kort med.

/Han som fick hjälp

krank

Fast du blir det endast på ett socialt plan, så du kommer inte att ha något som helst umgänge i framtiden... såtillvida om du inte en trevlig get i din bag of holding att spela exempelvis kort med.
..eller så kan han inte bli synlig... Och att bli osynlig innebär självklart också att även ens tal blir ohörbart etc...

Johan K

Gammal & dryg
Hehehe !
Gillade speciellt det där om zoo:et i min bag of holding.. :gremlaugh: