Re: Kul att se dig igen!
"(Del ett är så självklar när jag spelar att den knappt varierar sig.)"
Själv så ser jag Damarien som en väldigt repressiv stat, där konstitutionellt förtryck är betydligt mer påtagligt än i de flesta andra mundanska länder. Säg till exempel att bonden ville ta sig den långa biten till kusten för att sälja sina varor till större förtjänst, men att han på vägen sammanlagt får betala 87% av värdet i tullavgifter (det är nämligen endast endast vissa familjer med anknytning eller vänskap till kungamakten som slipper de stora pålagorna) och att vi stöter på honom på en gästgivargård endast halvvägs till havet. Där sitter han med ett stop och undrar bittert vad det blev av med alla de höglandsrovor han startade färden med (egentligen var det ett projekt som var givet att misslyckats - om han skulle lyckas roffa åt sig den stora förtjänsten av att faktiskt sälja höglandsrovor vid kusten så skulle han behövt smuggla varorna, men då skulle riskerna samtidigt öka betänkligt).
Samtidigt finns det lagar som bestämmer hur han ska klä sig vid varje givet tillfälle, vilket kläde som ska användas i kläderna (återigen med manufaktorister knutna till kungamakten i åtanke), hur skägget ska vara ansat (det ska ju inte finnas någon tvekan att se att en bonde faktiskt är en bonde), hur många timmar i veckan han är tvungen att arbeta (på sin egen mark och på andras mark, livegenskap alltså) osv. Jag ser Damarien som en stat vars auktoritet berör varje aspekt i dess undersåtars liv, eller åtminstonde gärna skulle vilja göra det.
Lägg alltså gärna till en del protektionism, massvis av merkantilism och en hel del jingoism*. Fokusera på valda delar av dessa sidor av Damarien, och låt spelarna lära sig i maklig takt så ska det nog inte vara några problem att presentera
ditt Damarien.
"-hur påverkas furstendömet av att ha en utlänning (jargier) till kung? (visserligen ingift i det egna kungahuset, men dock)"
Inte så mycket egentligen, så länge de dynastiska lagar är tydliga med hans legimitet. Det kan nog påverka redan upproriska grupperingars jargong dock ("Vi vägrar att låta oss bli styrda av en Jargier!").
"-har de (thamas och ariana) någon arvinge?"
Om det passar och berör ditt mindre äventyr så har de det. Inga problem (förutom att avkomman kan bli lite av en halvdemon eller någonting sådant, återigen beroende på vad du tycker passar bäst).
"-hur påverkas jargiens inrikes- och utrikespolitik av att ha ett av sina högdjur på ett pluttlands tron."
Jag tror att
Ympe nyligen skrev något om att Jargien gärna lägger över ett framtida korståg på asharinahalvön till stor del på sina Damariska vänner. Det borde passa bra.
"-hur ser rutterna ut för landets handelsmän?"
Är det verkligen intressant? Om ja - hitta på själv för tusan...
(du får alltså ha en handelsrutt precis där du vill ha den, med andra ord)
"-vilka influenser av dvärgkultur och dvärgblod kan ha löpt in i den damariska kulturen resp. genpolen och vilken verkan har detta?"
Ingen aning, men jag läser modulen "Dvärgar" för första gången just nu. Där står det att det inte finns några bevis på förekomsten av så kallade "halvdvärgar", något som säkert har med dvärgarnas annorlunda fertilitet att göra.
"ps. det där "mindre äventyret" var mitt sätt att ironisera över att allt jag gör får Atlasstorlek."
Jag vet hur det där är, och det är inte alltid så smidigt. Jag har själv arbetat med metoder att begränsa mig själv. Att fokusera på rätt saker är jätteviktigt, annars kan man tröttna eller drunkna i fakta som bara halvt om halvt skulle kunna beröra spelandet.
* Jingoism. Enligt NE: "aggressiv, ofta militant nationalism", alltså en idealism där de flesta slantar hamnar hos militären.