Nekromanti Era versioner av Damarien

Tell

Hero
Hej.
Jag skulle behöva förslag på Damarisk kultur, historia, civilisation och internationellsituation till ett "mindre äventyr".
Eftersom jag föredrar att inte göra stället platt och ensidigt (ni vet alla hur mina världsbilder tenderar att bli) så uppskattar jag så mycket respons som möjligt.
Ett förbihåll dock: eftersom landet ifråga engagerat mig, så kommer jag att försöka att få allt att fungera logiskt som möjligt, så var medvetna om att jag kommer att fråga om ett antal detaljer och samband kring era svar. :gremsmirk:
hoppas att jag inte har avskräckt er nu!/O. :tekopp:

GoblinGurra

Swordsman
Alla ska hela tiden känna sig hotade och om en rollperson vill veta något så måste de vara kända för att vara farliga, spö upp den som de vill ha informationen ur eller muta fram ett svar.
Om man spöar upp den man vill ha information ur så kommer man antagligen bli beskylld för misshandel och dömd till 12 års tortyr.

Tell

Hero
Vilken rättslogik leder fram till den sortens system?

GoblinGurra

Swordsman
Magikraterna har sina Rakhori som lyssnar på allt som alla säger hela tiden och alla skvallrar på alla hela tiden.

Tell

Hero
Det är thalamur du talar om.
Damarien är landet mellan Jargien, Asharien och Västmark. Vid melorion./O

GoblinGurra

Swordsman
Okej, de lider väl lite av att de är så instängda i sitt lilla land :gremgrin:
Nu ska jag vara seriös, de påverkas väll antagligen lite av att annat folk inte får komma in i landet.
Jag har aldrig spelat där så jag har inte läst på det så mycket...men imorgon kanske jag har ett bättre svar.

Tell

Hero
:gremcrazy: uppskattas.
jo, det har du antagligen rätt i... Det är väl den nuvarande, jargiske storfursten som sett till att det blivit så - det var i varje fall så jag tolkade texten.
men du har nog en poäng.... frågan är hur?

Bunny

Crazy like a fool
"Jag skulle behöva förslag på Damarisk kultur, historia, civilisation och internationellsituation till ett 'mindre äventyr'"

Vilka svåra frågor du ställer!!

Vem förväntas kunna svara på det där? Inte jag i alla fall..."hoppas att jag inte har avskräckt er nu!"

... så jag blev avskräckt. Till en början i alla fall. Sedan började jag tänka på hur jag skulle gå till väga med mitt Damarien, om jag skulle starta ett "mindre äventyr" i den miljön. Det här med kultur, historia, civilisation och internationell situation är allt väldigt snofsiga saker, saker som står i moduler och liknande, och några moduler tänker jag inte citera. Fråga dig istället vad du skulle vilja ha för förutsättningar för att de bäst ska passa in i det scenario du tänkt dig.
[Milda spoilers från och med nu] Det första jag skulle göra vore att försöka hitta de stämningsskapande elementen - de som spelar mest roll när jag försöker måla upp en miljö för spelarna, de som fick mig att välja Damarien som miljö från första början. Damarien har massa balla saker som ett lamiafäste, en xinuinkarnat, en helmslakt, en envåldshärskare, en ganska kuvad befolkning och ett mindre uppror (om jag mins allt rätt utan att glömma någonting centralt). Det är så pass balla saker att jag från första början vill försöka blanda in en eller två av dessa i mitt scenario.
Kul värre. Nu kan jag gå över till nästa punkt - ta reda på vart mina vilda planer berör saker som "Damarisk kultur, historia, civilisation och internationellsituation". Jag skulle inte ha lust att lära mig allt, utan väljer valda delar och passar in mitt scenario till allt detta.

Vill jag att spelarna ska jagas av blodsugare läser jag på mig om lamiorna och deras roll i det damariska samhället. Den kontakten är intressant. Historiskt skulle jag bry mig om när helmslakten var, om nu mitt scenario skulle beröra det kommande mörkret eller någonting liknande. Som samhälle skulle jag helst vilja koncentrera mig på och förstora upp en del saker - som en militaristisk och central kungamakt, grymma orättvisor för dem som saknar inflytande, stora svåråtkomliga borgar för dem som har det, balla soldater i utmärkande munderingar osv. Vill jag presentera Damariens samhälle skulle jag nog använda mig av en bonde (för att spegla hans grymma vardag), en en högdragen adelsman (som sedan barnsben lärt sig blunda för bondens vedermödor) - varför inte låta ett par av de storybärande SLP som finns i scenariot ta varsin av dessa roller. Då kanske det hela käns mindre som en föreläsning
Sedan kommer vi till den del då jag faktiskt tar Damarien och gör den till min egen. Jag lägger till ganska mycket Transylvanienromantik och cuttar bort intrigerna vid hovet (för nu låtsas vi att mitt scenario inte handlar om just detta) och när jag skapat mig en egen feeling för hur mitt Damarien ska vara så går jag på känsla därefter. Det handlar rätt mycket om fokus och, för min del, stämning.

Du får ursäkta att jag är så omständig. Du får ursäkta att jag besvarar frågor du absolut inte ställde. Det är mitt första inlägg på sisådär ett halvår och det tar ett tag innan man får rätt kärleksförhållande med tangentbordet igen, om du förstår vad jag menar.

MongoMan

Swordsman
Re: Era versioner av Damarien [OT]

min vice SL kanske jag kan skylla på
Jo visst kan Du det, men det rättfärdigar inte det oreparabla misstag Du begått, jag anser att en Spelledare i Eon ändå bör ha koll på de flesta länderna i Mundana och dess kultur utan att för den sakens skull blanda ihop två länder med ändå hyfsat central placering på kartan.
Om Du nästa gång gör ett sådant misstag kan nog en mindre uthållig person överväga ett byte av SL, nu tillhör inte jag denna intoleranta skara utan hoppas att detta inte upprepas, om så sker så kanske Jag kan försöka att hjälpa Herr Gustav med själva påminneslapparna vilka tycks kunna behövas i ansenlig mängd om man glömmer bort vilket av de länderna som är vilket, om en högre uppsatt person än Du skulle ha begått detta misstag, hade det lett till omedelbart avsked och rekommendation till alla andra arbetsplatser att inte ens fundera på att i närheten ge dig ett halvtidsvikariat.

/Mori - Skyller tillbaka.

Tell

Hero
Kul att se dig igen!

...Hade frågan varit enkel att besvara hade jag inte behövt ställa den. Det är mitt minne av imonerande respons förr som får mig att tillåta mig sånna saker.
Angående din respons så har jag tänkt att använda alla de delar som du nämnt, utom möjligen Lamiorna, och arbeta med targus som bas.

[1] militaristisk och central kungamakt, grymma orättvisor för dem som saknar inflytande, stora svåråtkomliga borgar för dem som har det, balla soldater i utmärkande munderingar osv. Vill jag presentera Damariens samhälle skulle jag nog använda mig av en bonde (för att spegla hans grymma vardag), en en högdragen adelsman (som sedan barnsben lärt sig blunda för bondens vedermödor) - varför inte låta ett par av de storybärande SLP som finns i scenariot ta varsin av dessa roller. Då kanske det hela käns mindre som en föreläsning
[2] Sedan kommer vi till den del då jag faktiskt tar Damarien och gör den till min egen. Jag lägger till ganska mycket Transylvanienromantik och cuttar bort intrigerna vid hovet (för nu låtsas vi att mitt scenario inte handlar om just detta) och när jag skapat mig en egen feeling för hur mitt Damarien ska vara så går jag på känsla därefter. Det handlar rätt mycket om fokus och, för min del, stämning.
jag tolkar det som att detta var ditt basförslag?
I så fall håller jag till stora delar med dig om del två. (Del ett är så självklar när jag spelar att den knappt varierar sig.)
Frågan är hur jag legitimerar del två? Jag har hittat en spelgrupp som är nästan lika galen som jag själv är, och det ställer till saker.
-hur påverkas furstendömet av att ha en utlänning (jargier) till kung? (visserligen ingift i det egna kungahuset, men dock)
-har de (thamas och ariana) någon arvinge?
-hur påverkas jargiens inrikes- och utrikespolitik av att ha ett av sina högdjur på ett pluttlands tron.
-hur ser rutterna ut för landets handelsmän?
-vilka influenser av dvärgkultur och dvärgblod kan ha löpt in i den damariska kulturen resp. genpolen och vilken verkan har detta?

Utmanar igen :gremcool:/O.

ps. det där "mindre äventyret" var mitt sätt att ironisera över att allt jag gör får Atlasstorlek.

Bunny

Crazy like a fool
Re: Kul att se dig igen!

"(Del ett är så självklar när jag spelar att den knappt varierar sig.)"

Själv så ser jag Damarien som en väldigt repressiv stat, där konstitutionellt förtryck är betydligt mer påtagligt än i de flesta andra mundanska länder. Säg till exempel att bonden ville ta sig den långa biten till kusten för att sälja sina varor till större förtjänst, men att han på vägen sammanlagt får betala 87% av värdet i tullavgifter (det är nämligen endast endast vissa familjer med anknytning eller vänskap till kungamakten som slipper de stora pålagorna) och att vi stöter på honom på en gästgivargård endast halvvägs till havet. Där sitter han med ett stop och undrar bittert vad det blev av med alla de höglandsrovor han startade färden med (egentligen var det ett projekt som var givet att misslyckats - om han skulle lyckas roffa åt sig den stora förtjänsten av att faktiskt sälja höglandsrovor vid kusten så skulle han behövt smuggla varorna, men då skulle riskerna samtidigt öka betänkligt).
Samtidigt finns det lagar som bestämmer hur han ska klä sig vid varje givet tillfälle, vilket kläde som ska användas i kläderna (återigen med manufaktorister knutna till kungamakten i åtanke), hur skägget ska vara ansat (det ska ju inte finnas någon tvekan att se att en bonde faktiskt är en bonde), hur många timmar i veckan han är tvungen att arbeta (på sin egen mark och på andras mark, livegenskap alltså) osv. Jag ser Damarien som en stat vars auktoritet berör varje aspekt i dess undersåtars liv, eller åtminstonde gärna skulle vilja göra det.
Lägg alltså gärna till en del protektionism, massvis av merkantilism och en hel del jingoism*. Fokusera på valda delar av dessa sidor av Damarien, och låt spelarna lära sig i maklig takt så ska det nog inte vara några problem att presentera ditt Damarien.

"-hur påverkas furstendömet av att ha en utlänning (jargier) till kung? (visserligen ingift i det egna kungahuset, men dock)"

Inte så mycket egentligen, så länge de dynastiska lagar är tydliga med hans legimitet. Det kan nog påverka redan upproriska grupperingars jargong dock ("Vi vägrar att låta oss bli styrda av en Jargier!").

"-har de (thamas och ariana) någon arvinge?"

Om det passar och berör ditt mindre äventyr så har de det. Inga problem (förutom att avkomman kan bli lite av en halvdemon eller någonting sådant, återigen beroende på vad du tycker passar bäst).

"-hur påverkas jargiens inrikes- och utrikespolitik av att ha ett av sina högdjur på ett pluttlands tron."

Jag tror att Ympe nyligen skrev något om att Jargien gärna lägger över ett framtida korståg på asharinahalvön till stor del på sina Damariska vänner. Det borde passa bra.

"-hur ser rutterna ut för landets handelsmän?"

Är det verkligen intressant? Om ja - hitta på själv för tusan... :gremwink: (du får alltså ha en handelsrutt precis där du vill ha den, med andra ord)

"-vilka influenser av dvärgkultur och dvärgblod kan ha löpt in i den damariska kulturen resp. genpolen och vilken verkan har detta?"

Ingen aning, men jag läser modulen "Dvärgar" för första gången just nu. Där står det att det inte finns några bevis på förekomsten av så kallade "halvdvärgar", något som säkert har med dvärgarnas annorlunda fertilitet att göra.

"ps. det där "mindre äventyret" var mitt sätt att ironisera över att allt jag gör får Atlasstorlek."

Jag vet hur det där är, och det är inte alltid så smidigt. Jag har själv arbetat med metoder att begränsa mig själv. Att fokusera på rätt saker är jätteviktigt, annars kan man tröttna eller drunkna i fakta som bara halvt om halvt skulle kunna beröra spelandet.

* Jingoism. Enligt NE: "aggressiv, ofta militant nationalism", alltså en idealism där de flesta slantar hamnar hos militären.

ripperdoc

Myrmidon
Re: Era versioner av Damarien [FETSPOILER]

Damarien har aldrig utgjort en vital del av vårt spelande, men i vår senaste kampanj blev landet plötsligt viktigt. Bakgrunden till följande är att Jargien och Damarien kommit överens om att inleda korståget mot Soldarn, med Damarien som anfallsramp.

Damarien styrs som bekant av Thamas och hans "drottning" Ariandra. Till sitt förfogande har Thamas nattgardet, ett av Mundanas bästa garden. Ytligt sett har Thamas kontroll över hela landet, men framförallt i norr och i inlandet finns det en mängd adelsmän som planerar för ett maktövertagande, när situationen är den rätta. Dessutom finns det en mängd icke-Daaktroende ordnar och annat i landet.

Thamas har alltså bjudit in de jargiska korsfararna för att tillsammans med de damariska styrkorna gå till Soldarn. Via Västmark. Givetvis planerar Damarien att lägga vantarna på landet på vägen. Men Thamas vet bättre än att släppa in korsfarare att springa runt i landet - alla vet att det finns inget värre än korsfarare. De skulle bränna, plundra och massakrera Damarien av bara farten, särskilt med tanke på alla icke-Daaktroende.

Så enda staden tillåten för jargierna är Mirron, som nu har mer än fördubblat sitt invånarantal av de inresande korsfararna. Situationen i staden är obeskrivlig. Enorma tältläger går runt hela stadsmuren. Utanför lägren patrullerar damariska soldater ledda av nattgardister. Inne i staden regerar korsfararna, till stadsrådets stora förtret. Medborgarna blir trakasserade av korsfararna, som och ironiskt nog är Mirron syndens näste. Priset på öl, bröd och horor har nått astronomiska höjder - vilket i sig orsakar flera dödsoffer varje dag i bråk. I korsfararnas tältläger krängs reliker, vapen och stöldgods från Mirron i stora partier. Hamnen är ser ut som förvuxen skog av master och den genljuder konstant av skrapande oljud, gräl över hamnplatser, stök och fylla. Nästan inga fartyg kan längre komma in eller ut på grund av trafikstockningen. Fartygen med jargiska förnödenheter får numer lägga till utanför hamnen och frakta in varorna med skeppsbåtar - mycket tidskrävande.

Nyligen har en jargisk delegation anlänt till landet. De undvek medvetet Mirron och reste direkt, med en rejäl damarisk eskort, till huvudstaden Targus, den förbjudna staden. Delegationen består av generaler, primoder, prelater, legatorer, diplomattjänstemän, drivor av skrivare, arkivarier samt beskydd från Arvorns hammare. Thamas är noga med att visa upp en god bild av Damarien och har regisserat hela färden till Targus med inkluderande vinkande bönder, hyllningar till Daak och förstås stora fester och skådespel i Targus. Men kontrollen är benhård - inte en jargier får gå utanför de bestämda rutterna. I Targus skall delegationen och Thamas med regering bestämma de exakta anfallsplanerna som förväntas sättas igång inom kort.

Men det försiggår mycket under ytan. Thamas motståndare planerar att utnyttja läget på något sätt, kanske genom att avslöja för jargierna om vad Thamas försöker dölja. Trots att Jargus är väl medveten om Thamas förehavanden vill han inte att de boktrogna i landet skall få mer ved till sin brasa. Jargus vet allt för väl att hela korståget kan falla om korsfararna får för sig att plundra Damarien istället - dessutom skulle det innebära enorma förluster om Damarien valde att slå tillbaka. Samtidigt har de jargiska tempelriddarordnarna egna planer. De vill utnyttja tillfället till att slå hårt och skoningslöst mot de anti-Daaktrogna elementen i landet. De har redan lyckats smuggla tempelriddargrupper förbi de damariska avspärrningarna och har nu börjat sikta in sig på Xinukulter och de vita munkarna.

Samtidigt rör sig mörka skuggor. Adriana, en Xinuinkarnat, har en sällsynt lömsk plan på gång för den ankommande delegationen. Med lite list och mörk magi skall hon förföra primoden som ansvarar för korståget. Sedan skall hon sakta injicera sin makt i den jargiska maktsfären. Xinukulten är ostoppbar och korståget blir ironiskt nog Adrianas verktyg inför det stundande mörkret.

Hur skall detta sluta? Kommer korsfararna hålla sig i skinnet? De har större numerär än damarierna och kan alltid hota med att ha Daak på sin sida. Kommer Melorion ingripa mot de damariska flottrörelserna, trots den uppenbara risken att stöta sig med Jargien. Vad har Västmark att sätta emot det hela? Och hur agerar de delar av Damarien som vill slippa både Jargien och Thamas?

/RipperDoc

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Era versioner av Damarien [FETSPOILER]

Det här tycker jag är en ypperlig kampanjidé även om jag personligen hade skippat allt trams kring Mörkret. Men det är hursomhelst ett så pass bra klur att det egentligen borde ligga till grund för en stor officiell kampanj, något som Eon verkligen saknar.