Nekromanti Erat första egenkonstruerade rollspel?

Fridigern

Swordsman
Många här på forumet snickrar lite själva har jag förstått, vad var det första rollspelet ni satte ihop?

Kom att tänka på detta då jag skall rota igenom min vind snart och hoppas på att hitta något från "Krigarnas Kamp", rollspelet jag satte ihop efter att jag fått spela ett par gånger med en fritidspedagog när jag var 8. Det bodde i en skokartong med målade krigare på, bestod av ett rollformulär, en hel del tennfigurer och ett par olika tärningar. Grottorna målades upp på tapetpapper och täckte halva golvet.

Efter det har det nog aldrig blivit något som fått ett namn tyvärr, mest regelsystem till redan existerande världar eller världar till regelsystem.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Oj...

Det första var nog "Necrotica", som skrevs på god (nåja, men det räckte till MVG) gymnasieengelska som gymnasiearbete eller projektarbete eller vad det nu hette på den tiden. Det var typ Mutant Chronicles men med ett sämre regelsystem. Tack och lov har det försvunnit med åren.

luddwig

Lawful evil
Jag kombinerade mitt musikintresse med mitt spelintresse och gjorde ett rollspel där rollpersonerna var musiker i ett band som försökte nå framgång. I centrum stod att skriva låtar, genomföra spelningar och göra inspelningar. Jag och min bror spelade det en hel del under en period. Det var kul!

Mogger

Hipsteranka
Jag skriver fortfarande på mitt första. Eller, det är väl inte riktigt sant. Men jag skrev Revolver i 100 år sedan blev det plötsligt till The Fog of War (som inväntar lansering).

Revolver var ett polisspel, som ändrades hit och dit i takt med att jag lärde mig mer om vad jag ville göra. Den bästa varianten emulerade ett Buddy Cop-drama, och det är fortfarande ett spel jag vill göra. Det är nämligen genialt:
  • Det är uttalat för två spelare, vilket jag tycker är ganska passande.
  • Det är en genre som vi är välbekanta med.
  • Att lösa brott är ett naturligt sätt att spela på. Tydlig början och slut.
  • Att spela poliser ger en massa insatser i berättelsen att använda. Och det går mer eller mindre per automatik.
Jag speltestade det här med massor av människor och alla visste alltid exakt vad för typ av snut de ville spela.

Sedan tyckte jag att Revolver som namn passade bättre som namn på ett Wild West-spel, så nu är det ett regelsystem som jag tycker att alla borde använda istället för Westerns. Men med Åskfågels (Gillbringarna alltså) fantastiska settingmoduler och äventyr. A match made in heaven. Eller om man vill spela gangster på 20-talet.

Herr Grönstedt

Swordsman
Det första hette 1598 som var ett piratspel. Det blev halvfärdigt och sedan kom En Garde! ut som gjorde det bättre (med ett lite annat fokus). Det andra hette Western och fokuserade på hårdkokt spagetti-western. Det blev halvfärdigt och sedan kom Western ut som gjorde det bättre (med lite annat fokus). Det tredje var en omstart på Mutant. Det blev halvfärdigt och sedan kom MUA ut (med lite annat fokus). Lärdom: Folk har inte idéerna. De bara tror att de har idéer, när det egentligen är tidsandan som har dem. Och idéer betyder ingenting om de inte utförs väl.

Mogger

Hipsteranka
Nej, jag och en kompis skrev faktiskt ett Bloodsportrollspel (ja, Van Damme-rullen) på 80-talet. Det var fett!

Arazand

Veteran
Jag gjorde ett Syndicate baserat spel med en vän som gick ut på att man spela en sådan Syndicate agent, man köpte utrustning och implantat(robotdelar som vi sa då). Det var i grunden ett krigsspel, man kriga och slogs bara för att man fick ett uppdrag av företaget att göra någonting, spelledare styrde då alla fiender medan spelarna spela sina agenter. Det var ganska roligt. Men reglerna skrevs väl aldrig ner och ändrades ganska så konstant. Vad kan jag har varit 10-11 år kanske yngre än så?

Men om man ska kolla på lite mer allvarliga projekt så gjorde jag en del BBS-baserade spel, rollspel över forum helt enkelt, men då handla det mycket mer om samberättande än rollspel. Men då handla det mer om settingbyggande. Men jag försökte att göra riktiga spel av det.

Det är väl mina två steg in i rollspelsmakarvärlden.

IcarusDream

Anti-populist
Det första jag försökte snickra ihop var ett scifi-rollspel Futuria, som i stort var DnD 3.0 fast i rymden. Det blev aldrig mer än ett 20-tal sidor i Word då. Dock så kommer jag återuppliva spelet i framtiden.

Mitt första "riktiga" och slutförda rollspel var Förbannad (www.förbannad.nu) som släpptes förra året.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Det första rollspel jag skrev var i princip fallout 1 rakt av. Man var tvungen att använda miniräknare under spelet. Mina försök till humor i texten var fördjävliga. Min engelska sög.

Men vi spelade två till tre möten och hade roligt under tiden. Jag tror det var ett viktigt steg i utvecklingen av min smak och gav ett par erfarenheter.

Inkognito

Swordsman
Måns;n119929 said:
Jag skriver fortfarande på mitt första. Eller, det är väl inte riktigt sant. Men jag skrev Revolver i 100 år sedan blev det plötsligt till The Fog of War (som inväntar lansering).

Revolver var ett polisspel, som ändrades hit och dit i takt med att jag lärde mig mer om vad jag ville göra. Den bästa varianten emulerade ett Buddy Cop-drama, och det är fortfarande ett spel jag vill göra. Det är nämligen genialt:
  • Det är uttalat för två spelare, vilket jag tycker är ganska passande.
  • Det är en genre som vi är välbekanta med.
  • Att lösa brott är ett naturligt sätt att spela på. Tydlig början och slut.
  • Att spela poliser ger en massa insatser i berättelsen att använda. Och det går mer eller mindre per automatik.
Jag speltestade det här med massor av människor och alla visste alltid exakt vad för typ av snut de ville spela.

Sedan tyckte jag att Revolver som namn passade bättre som namn på ett Wild West-spel, så nu är det ett regelsystem som jag tycker att alla borde använda istället för Westerns. Men med Åskfågels (Gillbringarna alltså) fantastiska settingmoduler och äventyr. A match made in heaven. Eller om man vill spela gangster på 20-talet.
Finns det någon beskrivning/sammanfattning av reglerna någonstans? (+finns det till salu?)
Är det "hårda"/simulatoriska regler eller enkla regler/samberättar-spel?

Gillar idén med spel för två spelare + SL. Överväger att starta upp ett sånt spel som kompliment till vår "5 pers är ett h-vete att samla ihop"-grupp.

Edit: jag försökte alltså googla men hittde bara din blogg. Har hört om Revolver några gånger nu men inte läst mer konkret.. :)

Mogger

Hipsteranka
Inkognito;n119965 said:
Finns det någon beskrivning/sammanfattning av reglerna någonstans? (+finns det till salu?)
Är det "hårda"/simulatoriska regler eller enkla regler/samberättar-spel?

Gillar idén med spel för två spelare + SL. Överväger att starta upp ett sånt spel som kompliment till vår "5 pers är ett h-vete att samla ihop"-grupp.

Edit: jag försökte alltså googla men hittde bara din blogg. Har hört om Revolver några gånger nu men inte läst mer konkret.. :)
Tyvärr inte. Men om jag skriver ner det igen så blir det med story-fokus. Indie-stuk. Det var därför The Fog of War kom till, för jag insåg att systemet passade bättre till att spela soldater i krig. Det är möjligt att det kan bli ett add-on till tFoW framöver.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Sommarlovet 1983 skrev jag mitt första kompletta rollspel, Thriller, på skrivmaskin. Det var ett deckar/äventyrarspel inspirerat av 70-tals-TV-serier som Baretta och Paul Temple. Jag speltestade det på några studentkompisar i Lund hösten 1984.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Jag har pratat om det tidigare tror jag. Hade inget namn på själva spelet, men det var i början av 90-talet som jag skapade det (även om det aldrig blev slutfört). Beskrivningen i dag skulle ha varit "Spela Indiana Jones i Waterworld, jagande maya-, aztek- och inkaskatter". Fast på den tiden hade Waterworld förstås inte kommit. Reglerna var mest en ripoff på Drakar och Demoner Expert och Mutant 2.

Arfert

Facit
Det var D10-versionen av Saga jag skrev 1991. Fast tidigare, i slutet av 80-talet, gjorde jag ett utkast på ett Coq Rouge-rollspel.

terje

xenomorf mystiker
Jag var tolv år och hade nyss börjat spela Stjärnornas krig så jag tog en förenklad och moddad (well, snarare missuppfattad) variant av d6-reglerna och spelledde postapspelet Future 2000. Det var handskrivet (med egenhändigt ritade bilder...) och inspirerat av en reklamtext för Mutant ("Välkommen till den förbjudna zonen!"), Mad Max Beyond Thunderdome, bokserien De Överlevande och serier som Axa och Judge Dredd (Den förbannade jorden). Vi spelade med plastdinosaurier och leksakgubbar, GI Joe och Battle Beasts, som grund för rollpersoner och muterade monster.

Khan

Kondottiär
Arfert;n120007 said:
/.../ i slutet av 80-talet, gjorde jag ett utkast på ett Coq Rouge-rollspel.
0_o Det hade vart intressant att läsa och testa idag. Om det följer förlagan kan vi lätt snacka explicit politiskt rollspel...

Snow

Swashbuckler
Amalgea var ett sci-fi-rollspel om en planet som människor koloniserat för att skörda de mycket användbara sporerna som planetens atmosfär och vatten var fullt av. Sporerna användes för att tillverka fantastiska läkemedel bland annat. Men de människor som andades in sporerna blev anpassade till planeten och kunde (eller ville) sedan inte lämna den. Konflikter mellan de anpassade och de människor som levde i stora lufttäta kupolstäder. Andra generationen och senare anpassades än mer till planeten och smälte samman med ekosystemet. Jag skrev en massa (ca 150 A4) men det kändes aldrig som komplett och användbart, mer som en upplsagsboksartikel. Så det självdog.