Ryng Silverkorp
Veteran
När jag liksom säkert många med mig spelade DoD under det tidiga nittiotalet så var det Ereb som härskade. Allt vi spelade äde rum i Ereb. Ereb var så himla bra tyckte dom flesta av oss.
Sen kom Chronopia och jag liksom många med mig här också, ryggade tillbaka med tanken; vad är det här?, det är ju inte DoD!!
Chronopia blev liggandes ett tag, men så beslött jag mig för ändå prova det, eftersom Ereb lyste med sin frånvaro. Och jag kan säga att det faktiskt blev till en hel kampanj av ävetyr som var mycket uppskattade. MEN det ska sägas att jag fick mutera om chronopia en hel del för att få den stämmning jag sökte. Men på det hela taget så var det ändå chronpia.
Nu är det ett bra tag sedan vi lämmnade både Ereb och Chronopia. Och med lite distans till de båda världarna vill jag nog tycka så här.
Chronopia hade (enl mig) en mer sammanhängande värld än Ereb som jag uppfattar som lite mer av ett lapptäcke. Sen kan man förstås tycka vad man vill om de olika stilarna, elller vad jag nu ska kalla det.
Och i sanningens namn så tror jag många, som en vis man sa "romantiserar" Ereb. Många spelade säkert i Ereb under en period då man inte funderade så himla mycket på själva världen, det var mest kul att bara spela.
Om ni nu som har Ereb kollar på hur många sidor som tar upp visa länders beskrivning så är det inte speciellt många.
Ereb är vidare klart inspirerat av europa, nån gång runt medeltiden (spänner över flera tidsepoker i olika kulturer).
Jag tror faktiskt många "romantiserar" mycket av de äldre produkter som finns till DoD. Ta svavelvinterserien tex. det är väl en äventyrskampanj om någon som höjts till skyarna (iof ganska välförtjänt enl mig). MEN om man kollar igenom det första äventyret, dvs Svavelvinter så är väl själva idéen bakom det hela inte så där jätte-unik. Ett gäng svartpräststyper (min uppfattning) som bodde i en borg, en drake i en grotta, ett gravvalv mm.
Men samtidigt tycker jag att herr Granström var mästerlig på att få äventyret att ändå bli "annorlunda", vilket är ett ord i underkant för dom senare delarna.
Och så till Expert och DoD91 ... jag vet flera som förtfarande hävdar att Expert "är bäst" men det beror nog också till stor del på att DoD för många är förknippat med just Espert-lådan. Expert släpptes ju dessutom under en tid då rollspel stod högt i kurs och särskillt DoD, och i synnerhet Expert.
Nej slutligen kan, och får alla tycka vad dom vill om olika DoD upplagor eller produkter, men det gäller att försöka ha lite perspektiv till det hela också. När spelen gjordes och vad som var "inne" just då (tex bakgrundspoängen i DoD91).
Ser med spänd förväntan fram mot vad DoD6 kommer att utvecklas till.
MVH
Ryng Silverkorp
Sen kom Chronopia och jag liksom många med mig här också, ryggade tillbaka med tanken; vad är det här?, det är ju inte DoD!!
Chronopia blev liggandes ett tag, men så beslött jag mig för ändå prova det, eftersom Ereb lyste med sin frånvaro. Och jag kan säga att det faktiskt blev till en hel kampanj av ävetyr som var mycket uppskattade. MEN det ska sägas att jag fick mutera om chronopia en hel del för att få den stämmning jag sökte. Men på det hela taget så var det ändå chronpia.
Nu är det ett bra tag sedan vi lämmnade både Ereb och Chronopia. Och med lite distans till de båda världarna vill jag nog tycka så här.
Chronopia hade (enl mig) en mer sammanhängande värld än Ereb som jag uppfattar som lite mer av ett lapptäcke. Sen kan man förstås tycka vad man vill om de olika stilarna, elller vad jag nu ska kalla det.
Och i sanningens namn så tror jag många, som en vis man sa "romantiserar" Ereb. Många spelade säkert i Ereb under en period då man inte funderade så himla mycket på själva världen, det var mest kul att bara spela.
Om ni nu som har Ereb kollar på hur många sidor som tar upp visa länders beskrivning så är det inte speciellt många.
Ereb är vidare klart inspirerat av europa, nån gång runt medeltiden (spänner över flera tidsepoker i olika kulturer).
Jag tror faktiskt många "romantiserar" mycket av de äldre produkter som finns till DoD. Ta svavelvinterserien tex. det är väl en äventyrskampanj om någon som höjts till skyarna (iof ganska välförtjänt enl mig). MEN om man kollar igenom det första äventyret, dvs Svavelvinter så är väl själva idéen bakom det hela inte så där jätte-unik. Ett gäng svartpräststyper (min uppfattning) som bodde i en borg, en drake i en grotta, ett gravvalv mm.
Men samtidigt tycker jag att herr Granström var mästerlig på att få äventyret att ändå bli "annorlunda", vilket är ett ord i underkant för dom senare delarna.
Och så till Expert och DoD91 ... jag vet flera som förtfarande hävdar att Expert "är bäst" men det beror nog också till stor del på att DoD för många är förknippat med just Espert-lådan. Expert släpptes ju dessutom under en tid då rollspel stod högt i kurs och särskillt DoD, och i synnerhet Expert.
Nej slutligen kan, och får alla tycka vad dom vill om olika DoD upplagor eller produkter, men det gäller att försöka ha lite perspektiv till det hela också. När spelen gjordes och vad som var "inne" just då (tex bakgrundspoängen i DoD91).
Ser med spänd förväntan fram mot vad DoD6 kommer att utvecklas till.
MVH
Ryng Silverkorp