DoD Ereb Altor - hur förhåller sig versionerna till varandra?

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
Det här kanske är avhandlat i någon annan tråd redan, och i så fall ber jag om ursäkt och tackar på förhand för en hänvisning dit, men: hur förhåller sig alla versioner av Ereb Altor till varandra? Äventyrsspels Ereb Altor, projektet erebaltor.se, Granströms Athos, Kopparhavets hjältar, Helmgasts Ereb Altor - alla är de olika inkarnationer av samma värld. (Har jag missat någon variant?)

Går det att lite smidigt sammanfatta påtagliga skillnader? (Att landet X heter landet Y i en viss version räknas inte, jag väljer att betrakta sånt som en fråga om endonymer och exonymer.)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,952
Location
Ereb Altor
Det här kanske är avhandlat i någon annan tråd redan, och i så fall ber jag om ursäkt och tackar på förhand för en hänvisning dit, men: hur förhåller sig alla versioner av Ereb Altor till varandra? Äventyrsspels Ereb Altor, projektet erebaltor.se, Granströms Athos, Kopparhavets hjältar, Helmgasts Ereb Altor - alla är de olika inkarnationer av samma värld. (Har jag missat någon variant?)

Går det att lite smidigt sammanfatta påtagliga skillnader? (Att landet X heter landet Y i en viss version räknas inte, jag väljer att betrakta sånt som en fråga om endonymer och exonymer.)
  1. Äventyrsspels Ereb Altor: Orginalet som gavs ut mellan 1986-1994
  2. erebaltor.se - Projekt på nätet med syfte att sömlöst bygga vidare på Äspels EA.
  3. Granströms Argond som bygger vidare på Äspels EA men uppdaterat. Figurerar i rollspelet Svavelvinter och romansviten.
  4. (Riotminds Ereb Altor: Helt fristående, de lyckades bara norpa varumärket pga av lagändring i EU)
  5. Kopparhavets hjältar: Spelvärlden Athos bygger vidare på Äspels EA men med rätt stor kreativ frihet.
  6. Ereb Altor från Helmgast: 3:e partsmodul till DoD och bygger på Äspels EA, Granströms Argond och KH:s Athos.
De påtagliga skillnaderna är så stora att vi har dedikerat ett helt kapitel till detta i kommande Ereb Altor: Världsboken :)

Men frågor svarar vi gärna på i denna tråd!
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
  1. Äventyrsspels Ereb Altor: Orginalet som gavs ut mellan 1986-1994
  2. erebaltor.se - Projekt på nätet med syfte att sömlöst bygga vidare på Äspels EA.
  3. Granströms Argond som bygger vidare på Äspels EA men uppdaterat. Figurerar i rollspelet Svavelvinter och romansviten.
  4. (Riotminds Ereb Altor: Helt fristående, de lyckades bara norpa varumärket pga av lagändring i EU)
  5. Kopparhavets hjältar: Spelvärlden Athos bygger vidare på Äspels EA men med rätt stor kreativ frihet.
  6. Ereb Altor från Helmgast: 3:e partsmodul till DoD och bygger på Äspels EA, Granströms Argond och KH:s Athos.
De påtagliga skillnaderna är så stora att vi har dedikerat ett helt kapitel till detta i kommande Ereb Altor: Världsboken :)

Men frågor svarar vi gärna på i denna tråd!
Haha, jag blandade ihop Athos och Argond där.

Men då väntar jag på mitt ex av den nya EA-boken! (Jag skulle ju kunna läsa igenom allt material själv, jag har tillgång till det mesta... men inte tiden.)
 

Brior

Swordsman
Joined
1 Jul 2002
Messages
567
Location
Gävle och Åland
Det här kanske är avhandlat i någon annan tråd redan, och i så fall ber jag om ursäkt och tackar på förhand för en hänvisning dit, men: hur förhåller sig alla versioner av Ereb Altor till varandra? Äventyrsspels Ereb Altor, projektet erebaltor.se, Granströms Athos, Kopparhavets hjältar, Helmgasts Ereb Altor - alla är de olika inkarnationer av samma värld. (Har jag missat någon variant?)

Går det att lite smidigt sammanfatta påtagliga skillnader? (Att landet X heter landet Y i en viss version räknas inte, jag väljer att betrakta sånt som en fråga om endonymer och exonymer.)
.
Att jag skapade kontinenten Argond till romanernas Trakorien och sedemera rollspelet Svavelvinter, berodde uteslutande på att jag och Riotminds bråkat om varumärken. Jag ville helt enkelt inte ha med några namn som jag inte visste mig ha hittat på själv, och i synnerhet inga namn som kunde förknippas med det Ereb Altor som RM varumärkesskyddat. De namn i Argond som också fanns i gamla Ereb Altor är alla sådana som jag har hittat på.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,952
Location
Ereb Altor
Att jag skapade kontinenten Argond till romanernas Trakorien och sedemera rollspelet Svavelvinter, berodde uteslutande på att jag och Riotminds bråkat om varumärken. Jag ville helt enkelt inte ha med några namn som jag inte visste mig ha hittat på själv, och i synnerhet inga namn som kunde förknippas med det Ereb Altor som RM varumärkesskyddat. De namn i Argond som också fanns i gamla Ereb Altor är alla sådana som jag har hittat på.
Och Athos hade samma funktion. Hade vi vetat att varumärket Ereb Altor hade blivit tillgängligt och att DoD skulle rebootas av FL hade vi sannolikt gjort på andra sätt.

Ursprunget till Athos var att vi ansåg att Ereb Altor förtjänade ett bättre öde, oavsett spelvärlden namn.

Och nu kommer Argond, Athos och Ereb Altor sammanfogas!
 
Last edited:

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,229
Location
Göteborg
  1. Äventyrsspels Ereb Altor: Orginalet som gavs ut mellan 1986-1994
  2. erebaltor.se - Projekt på nätet med syfte att sömlöst bygga vidare på Äspels EA.
  3. Granströms Argond som bygger vidare på Äspels EA men uppdaterat. Figurerar i rollspelet Svavelvinter och romansviten.
  4. (Riotminds Ereb Altor: Helt fristående, de lyckades bara norpa varumärket pga av lagändring i EU)
  5. Kopparhavets hjältar: Spelvärlden Athos bygger vidare på Äspels EA men med rätt stor kreativ frihet.
  6. Ereb Altor från Helmgast: 3:e partsmodul till DoD och bygger på Äspels EA, Granströms Argond och KH:s Athos.
De påtagliga skillnaderna är så stora att vi har dedikerat ett helt kapitel till detta i kommande Ereb Altor: Världsboken :)

Men frågor svarar vi gärna på i denna tråd!
1b. Äventyrsspels Altors baksida som sammanfogade Ereb Altor med Chronopia och gavs ut 1998.
7. Metalbandet Ereb Altor som har hemsidan erebaltor.com
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
577
Location
Uppsala
Hej!

Det är en fråga som legat och gnagt hos mig.
Jag letar efter rätt ord här, "akademiskt, seriöst, realistiskt" i hur beskrivningen av världen och länderna är formulerade. "culture gaming?"
Tänk en skala där EON/Mundana ligger långt ut på en axel, Ereb Altor i boxen från äventyrsspel ligger lite närmare mitten men fortfarande en bit ut på den axeln. Sedan har vi Dimmornas dal som ligger i mitten och tjo o tjim med riddarankor o slapstick åt andra hållet.

Var hamnar den nya tolkningen?
Jag hör till kategorin som gillar viss "seriositet" i världsbygget (fasen vad svårt att hitta ordet jag letar efter)

Gonzo-Dimmornas Dal-EA boxen-Mundana?

Det finns en önskan hos spelarna att fortsätta äventyra i Ereb Altor då det är den fiktiva värld vi formades av.

För att jag ska åta mig det åt spelgruppen behöver jag kunna använda andra regler med mer karaktärsutveckling och än vad DoD23 ger och ha en viss tyngd i världen.

Obs, ovanstående är högst individuella smakpreferenser, jag puttade in ordentligt med likvida medel i projektet så läsning blir det i alla fall :)
(typ allt jag kunde komma åt)

C
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,952
Location
Ereb Altor
Hej!

Det är en fråga som legat och gnagt hos mig.
Jag letar efter rätt ord här, "akademiskt, seriöst, realistiskt" i hur beskrivningen av världen och länderna är formulerade. "culture gaming?"
Tänk en skala där EON/Mundana ligger långt ut på en axel, Ereb Altor i boxen från äventyrsspel ligger lite närmare mitten men fortfarande en bit ut på den axeln. Sedan har vi Dimmornas dal som ligger i mitten och tjo o tjim med riddarankor o slapstick åt andra hållet.

Var hamnar den nya tolkningen?
Jag hör till kategorin som gillar viss "seriositet" i världsbygget (fasen vad svårt att hitta ordet jag letar efter)

Gonzo-Dimmornas Dal-EA boxen-Mundana?

Det finns en önskan hos spelarna att fortsätta äventyra i Ereb Altor då det är den fiktiva värld vi formades av.

För att jag ska åta mig det åt spelgruppen behöver jag kunna använda andra regler med mer karaktärsutveckling och än vad DoD23 ger och ha en viss tyngd i världen.

Obs, ovanstående är högst individuella smakpreferenser, jag puttade in ordentligt med likvida medel i projektet så läsning blir det i alla fall :)
(typ allt jag kunde komma åt)

C
Vi har ibland internt (och även externt) beskrivit det som "Indiana Jones möter Gilgamesh". Alltså, det finns en viss tyngd i spelvärlden, och den är rätt genomtänkt, men det är bakom fasaden och inte något man behöver fundera så mycket på. Fokus ligger på fräsiga äventyr och utforskande. Men om man börjar gräva på ytan så håller allt ihop.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,972
Om vårt Ereb Altor är mer eller mindre 'seriöst' än det gamla Ereb Altor är en knepig fråga. Det är ett på många sätt mer sammanhållet världsbygge, fortfarande ett lapptäcke men med matchande lappar s.a.s. Vi har också i vissa fall gett en lite annan nyans till de mer gonzo bitarna i det gamla Ereb Altor - ett bra exempel är Quack Fu, som vi har parkerat. Istället ägnar sig Ereb Altors ankor åt Fjäderfäktning (kudos till den som tar den referensen).

Så det är mer genomarbetat, defintivt mer fokus på setting och kultur än Dimmornas Dal, samtidigt är det ganska långt från vad jag skulle kalla culture gaming - det är är äventyr och skall vara kul och lättspelat. Det är inte en faktabok. Vi skriver inget bara för sakens skull. Allt är tänkt att driva spel - intriger, äventyrskrokar, konflikter, eller stötta rollpersonsskapande (som man kan se i betan till Spelarboken för Kopparhavet).
 
Last edited:

VikingGamer

Veteran
Joined
12 Jul 2024
Messages
47
  1. Äventyrsspels Ereb Altor: Orginalet som gavs ut mellan 1986-1994
  2. erebaltor.se - Projekt på nätet med syfte att sömlöst bygga vidare på Äspels EA.
  3. Granströms Argond som bygger vidare på Äspels EA men uppdaterat. Figurerar i rollspelet Svavelvinter och romansviten.
  4. (Riotminds Ereb Altor: Helt fristående, de lyckades bara norpa varumärket pga av lagändring i EU)
  5. Kopparhavets hjältar: Spelvärlden Athos bygger vidare på Äspels EA men med rätt stor kreativ frihet.
  6. Ereb Altor från Helmgast: 3:e partsmodul till DoD och bygger på Äspels EA, Granströms Argond och KH:s Athos.
De påtagliga skillnaderna är så stora att vi har dedikerat ett helt kapitel till detta i kommande Ereb Altor: Världsboken :)

Men frågor svarar vi gärna på i denna tråd!
Det låter ju fantastiskt. jag har min egen MEGAkampanj som i nuläget är Post Granström Konflux med Nya Joriska Imperiet lett av den konfluxvinnande kejsaren. I denna version har jag hittills utgått från Äspel, snott lite från Granström, ignorerat övriga, men när 6 kommer så måste jag ta mig en funderade. Troligtvis kommer jag köra 2 paralella världar, dvs
A Allt gammalt material används i Post Konflux kampanjen som spelas i Expertregler med homebrew
B DoD 2023 regler och helt ny kampanj kommer vara i världen i 6

Sedan kan man snot från alla världar. Håller på och funderar på var i A jag kan lägga in Dimmornas dal samt 3e partsäventyr av mindre episk karaktär

ska bli intressant.

(borde egentligen pensionera mig i förtid så jag hinner med detta + symbaroum + ToR kampajnjer)
 
Top