Vad gäller lapptäckesbiten så finns det flera saker vi gjorde:
- Knöt ned, teman, regioner och trosföreställnignar från Eriks bygge ned på kontinenten. Hans mesopotamskt präglade gudavärld, flera regioner från Palamaux, Trocuspa och Bansikan. Vi arbetade aktivt för att skapa känslan av - inte en monokultur, men kulturellt utbyte mellan olika regioner.
- Anpassade vissa företeelser, teman och regioner för att de skulle passa in bättre tematiskt, men med en kärna kvar. T.ex. ändrade vi Zorakin till mer av en feodalstat i sin sista bloming, mer inspiration av senmedeltida frankrike och burgund, och Krun till ett mer utvecklat kejsardömme med inspiration från både ottomanska riket och östrom, valkejsare och medborgarskap.
- Jämkade den teknologiska nivån, utan att vara för petiga (och med gott om fantasyelement). Men vi ville komma ifrån känslan av 1100-talssriddare bredvid galeoner. Så om inget annat anges så ligger teknologi generellt i spannet 1450-1550.
- Gav ickemänskliga folkslag vad vi upplever som mer genomgänkta platser i spelvärlden - ibland med separata statsbildningar, ibland med specifika metafysiska premisser ibland som folkspillror i kopparhavsstaternas myller.