Nekromanti Ereb Altor - Projektet

Spelknepe

Veteran
Hej alla!

Tobias heter jag, har cirkulerat här på forumet periodvis under olika namn, spanat och snokat, läst inlägg och hållt mig bland skuggorna... och det ska jag fortsätta med. :gremsmile: Ville dock bara försöka samla ett gäng entusiaster, intresserade människor som känner som jag, att putsa upp Ereb Altor...

Dock har jag lärt mig att här på forumen finns massa olika typer av viljor... och när alla ska göra sin röst hörd så blir det oftast bara pannkaka av hela smeten, projektet rinner ut i sanden för att ingen kan komma överens...

Nu har jag tagit på mig det skitiga ansvaret att försöka organisera detta, och det kommer jag aldrig fixa utan er hjälp, därav orsaken till varför jag är här :gremsmile:

Till vår hjälp har jag fixat en egen domän --> www.erebaltor.se. Där det snart kommer att dyka upp en länk till www.erebaltor.se/forum som tar dig till forumet.

Jag har även målat ihop en liten karta över Ereb Altor, dock inte riktigt komplett vid skrivande stund, men nära nog att ge ett hum om vad det föreställer. :gremwink: Kartan kan du finna på forumet.

Min vision är att www.ErebAltor.se, ska bli en plats för de som använder sig av Ereb Altor. Där ska finnas information om länder, platser, religioner, raser, handel, städer, skogar, byar, vattendrag, stenar och gruskorn... ja allt vi kommer att vilja tillföra som handlar om Ereb Altor. Jag vill även senare att en fräsch PDF om Ereb Altor ska finnas tillgänglig för fri nerladdning förståss.

Min vision om Ereb Altor är att den ska bestå i stora drag av vad den är idag. Den ska få vara det lapptäcke den blev skapad som, och redan här kommer många gapa och gorma och tycka precis något helt annat... men vi kan ju inte göra alla till lags, men vi kan iaf försöka... :gremsmile:

Stommen och kärnan som är Ereb Altor ska alltså bestå. Men med uppdaterade texter, bättre förklaringar, nya fräscha ideer, relationer mellan länder, etc. Vi ska alltså låta en röd tråd genomsyra det hela. :gremsmile:

Min första tanke är att låta informativa texter dyka upp på forumet. Läsarna kommenterar, tycker till, kritiserar, berömmer... tills majoriteten är nöjda och beskrivningen anses som komplett, då den slutligen hamnar på hemsidan och på en PDF.

Viktigt är att hålla det enkelt och stilrent. Att inte övergöra något eller överdriva något, att inte flumma iväg eller spåra ur...

Så kort och gott. Jag söker en handfull personer som delar mina/våra visioner och som är intresserad av att hjälpa till? Maila mig , skicka PM, röksignaler eller brevduvor och berätta vad du kan tillföra. Detta för att jag vill se till att det inte spårar ur och att allt som tillförs går hand in hand med de visioner jag/vi har. Känn dig fri att kommentera allt som läggs upp på forumet.

Hoppas vi kan ro denna båt i land!

Mvh
/Tobias

Andy

Vila i frid
Rejält

Du har stora ambitioner och kartorna som du har gjort är riktigt snygga.

Har inte alla drömt sig tillbaka till Ereb Altor, Trakorien och Nidland.

Men jag delar inte din uppfattning om att man ska fräsha upp Ereb Altor. Det är en svunnen tid med mycket barndomsminnen och underbara spelmöten där antusiasmen var den största drivkraften och spelglädjen stod i centrum. :gremlaugh:

Dessutom vet jag inte hur det är med upphovsrätten för Ereb Altor och allt det där. Erik Granström skriver ju om Trakorien och det där och det som jag har läst mig till på Svavelvinters forum är att han har rättigheter till många av de namn som finns i Trakorien samt flera av kontinentens namn.

Jag vill inte vara en partycrasher men jag tror att det bästa sättet att förhålla sig till Ereb Altor är att spara det i sitt minne eller be Järnringen att släppa en nyutgåva tillsammans med Granström. :gremwink:

Spelknepe

Veteran
Re: Rejält

Hejsan!
Som sagt så förväntar jag mig att många inte ska dela min åsikt och att Ereb Altor inte behöver putsas upp. Dock finns det lika många som tycker motsatsen.

Jag har redan varit i kontakt med Erik Granström som har visat sitt intresse och stöd för detta.

Vill ingen göra detta får jag väl göra det själv... :gremwink:

Mvh
/Tobias

Andy

Vila i frid
Coolt

Se där.

Du har mitt fulla stöd.

Själv är jag inblandad i Saga och spelvärlden Arcaria så mitt fokus ligger på den spelvärlden.

Men jag önskar projektet helt klart lycka till. :gremsmile:

P.S. Det pratas mycket om stämning här på forumet så jag hoppas att det nya Ereb Altor har en egen, unik och grymt bra stämning!D.S. :gremwink:

Gunther

Veteran
Det låter som att du är helt inne på min linje. Jag vill försöka behålla Ereb som det är, men fixa till det. Jag är helt med! Har registrerat mig på forumet (Gunther) och hoppas att jag kan tillföra något. Jag håller just nu på att skriva ett dokument om Montagor faktiskt...skulle det vara intressant för "nya ereb"?

Rickard

Urverk speldesign
Skulle det vara intressant att även kunna tillstå med ett rejält uppdaterat (och speltestat) spelsystem? Jag menar, jag har redan världsdetaljer med i regelbeskrivningarna. Vem säger att jag inte kan anpassa mina regler till att flika in fler saker som redan finns på sidan? Ett exempel på hur reglerna utformas kan ses i inlägget om ålder (det kursiva). Jag kommer att gå in på det metafysiska i världen i magikapitlet också.

Hur vore det? Länken till sidan kan du se i min signatur.

/Han som vill se var Ereb Altor-sidan leder innan han binder upp sig

TheKid

Veteran

>Erik Granström skriver ju om Trakorien och det där och det
>som jag har läst mig till på Svavelvinters forum är att han har
>rättigheter till många av de namn som finns i Trakorien samt
>flera av kontinentens namn.

Ehh, menar du att han har registrerat namn på kontinenter och personer som varumärken? Låter ju ganska bissart, fast världen är ju full av överaskningar.

Har du någon länk till hans forum där detta nämns?

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member

TheKid said:
[…] menar du att han har registrerat namn på kontinenter och personer som varumärken?
Det behöver han inte göra för att ha upphovsrätten till dem.

Dewil

Skrivbordsgeneral
Glada tillrop!

Gratulerar till en bra idé. Nu slipper jag göra det. (Planer har funnits, inklusive domänen erebaltor.se.)

Jag kommer att skicka in material.

Dewil

TheKid

Veteran

>Det behöver han inte göra för att ha upphovsrätten till dem.

Nu får man ju inte upphovsrätt på namn vilket var det som påstods här.

Troberg

Sinister eater

Nu får man ju inte upphovsrätt på namn vilket var det som påstods här.
Nja, enstaka namn kan man nog lyfta, men inte hela uppsättningar och sammanhang mellan dem.

TheKid

Veteran

>Nja, enstaka namn kan man nog lyfta, men inte hela
>uppsättningar och sammanhang mellan dem.

Precis. Men inlägget jag svarade på talade ju om namn specifikt på till exempel kontinenter och annat. Därav min fråga. Att man inte kan lyfta som du säger uppsättning, sammangang och hela beskrivingen och texten är ju en självklarhet.

Brior

Swordsman
Upphovsrätt

Jag har pratat med Spelknepe om hans nya initiativ och ger det mitt fulla stöd. Det är bara roligt att folk fortfarande är intresserade av gamla Ereb och Trakorien.

Rörande frågan om upphovsrätt / varumärkesrätt så ligger det till så här:

* Jag äger inte och har heller aldrig ansökt om några varumärken så den aspekten kan vi lämna därhän (som kuriosa kan nämnas att jag varit mycket inblandad i internationella hanteringar av varumärken för min arbetsgivare MySQL AB så jag är insatt i proceduren, men det är ju en helt annan sak)

* Upphovsrätt får den som skapar något med originalitet automatiskt. Upphovsrätt kan överlåtas, men återgår enligt lag till upphovsmannen om den som fick överlåtelsen lägger ner verksamheten. Jag anser mig alltså ha upphovsrätt till mina bidrag till om Ereb Altor och Trakorien. Det gäller förstås bara originalskisser och texter men inte illustrationer som andra har utformat.

* Upphovsrätt gäller bara formen, dvs formuleringen när det gäller text. Enstaka ord och namn tror jag inte omfattas.

* Jag har sedan tidigare sagt att jag gärna släpper allt relaterat till de gamla spelen under någon öppen licens som tillåter gratis och fri användning under förutsättningarna att (1) uppgifter om ursprung och licensvillkor alltid följer materialet, (2) den som ändrar uppger vad som ändrats och släpper ändringar och tillägg under samma licens som originaltexten, (3) ingen gör sig pengar på materialet eller stänger andra ute från det på något sätt. (Kuriosa2: den som håller på med öppen källkod känner igen resonemangen vilka jag dagligen arbetar med)

* Observera att texter från romanen "Svavelvinter" och dess uppföljare INTE kommer att släppas under öppen licens inom överskådlig tid.

* Material från Trakorienmodulen har redan lagts ut på det nya forumet men jag bad Spelknepe ta bort det så länge tills ovanstående licensvillkor har formaliserats eftersom jag inte vill ha någon helt vildvuxen publicering av material som jag har upphovrätt till. Det skulle kunna få tråkiga följder.

Jag hoppas att detta var klargörande och att ni tycker mina synpunkter är rimliga.

Hälsar
Erik Granström

Rickard

Urverk speldesign
Lite förtydliganden

"* Jag äger inte och har heller aldrig ansökt om några varumärken så den aspekten kan vi lämna därhän..."
Därutöver så är det bara företag som täcks in av varumärkeslagen, inte privatpersoner som inte tjänar några pengar på det. Det är exempelvis därför jag har kvar Drakar och Demoner i namnet på mitt regelsystem.

"* Jag har sedan tidigare sagt att jag gärna släpper allt relaterat till de gamla spelen under någon öppen licens som tillåter gratis och fri användning under förutsättningarna att (1) uppgifter om ursprung och licensvillkor alltid följer materialet, (2) den som ändrar uppger vad som ändrats och släpper ändringar och tillägg under samma licens som originaltexten, (3) ingen gör sig pengar på materialet eller stänger andra ute från det på något sätt. (Kuriosa2: den som håller på med öppen källkod känner igen resonemangen vilka jag dagligen arbetar med)"
Det låter som Creative Commons-licensen. Vore det något?

"* Observera att texter från romanen 'Svavelvinter' och dess uppföljare INTE kommer att släppas under öppen licens inom överskådlig tid."
Jag vill bara flika in att citeringar (i rimlig mängd) fortfarande kan göras, så att ingen missförstår det där.

/Han som på sin höjd pluggat Medierätt och stödjer mestadelen sig på rollspelshörnans upphovsrätts-FAQ

Troberg

Sinister eater
Re: Upphovsrätt

Jag hoppas att detta var klargörande och att ni tycker mina synpunkter är rimliga.
Låter inte bara bra, det låter föreömligt!

min arbetsgivare MySQL AB
Då måste jag ta tillfället i akt och tacka för en bra produkt. Jag lobbar för fullt för att min arbetsgivare ska börja erbjuda våra produkter med stöd för MySQL också, inte bara dyra SQL Server och snordyra Oracle.

Brior

Swordsman
Re: Lite förtydliganden

Därutöver så är det bara företag som täcks in av varumärkeslagen, inte privatpersoner som inte tjänar några pengar på det. Det är exempelvis därför jag har kvar Drakar och Demoner i namnet på mitt regelsystem.
Han har rätt. Så här står det i varumärkeslagen:
4 § Rätten till ett varukännetecken ... innebär, att annan än innehavaren inte får i näringsverksamhet använda ett därmed förväxlingsbart kännetecken för sina varor...
(borde inte lagstiftarna gå en kurs i svenska? Min anm.)

Observera dock att man även som privat amatör bör uppge vem som har rätten:
11 § Författare, utgivare och förläggare av lexikon, handbok eller annan liknande tryckt skrift äro skyldiga att, på begäran av den som innehar registrerat varumärke, tillse, att varumärket ej återgives i skriften utan att det framgår, att fråga är om dylikt märke.

Det låter som Creative Commons-licensen. Vore det något?
Absolut, fast det finns flera varianter så jag måste sätta mig in i dem. Känner du eller någon annan till något fall där dessa licenser faktiskt tillämpats på svenskt rollspelsmaterial?

Observera att texter från romanen 'Svavelvinter' och dess uppföljare INTE kommer att släppas under öppen licens inom överskådlig tid.
Jag vill bara flika in att citeringar (i rimlig mängd) fortfarande kan göras, så att ingen missförstår det där
Det är riktigt. Jag ville bara förtydliga att det är spelen vi talar om, inte minst för att jag har ett avtal gällande publiceringsrätt av romanen med Järnringen.

/Erik G

Andy

Vila i frid
Betyder det här att det kommer att finnas två Drakar.

Drakar och Demoner: Trudvang

Drakar och Demoner: Ereb Altor

Det första kostar pengar (mycket pengar enligt vissa) och det andra är gratis och går att ladda ner direkt från webben. :gremlaugh:

Hmm. . . vilket ska man välja och vad tycker Riotminds om konkurrensen? :gremsmirk: