Nekromanti Ereb Altor - Projektet

Dewil

Skrivbordsgeneral
Betyder det här att det kommer att finnas två Drakar.

Drakar och Demoner: Trudvang

Drakar och Demoner: Ereb Altor

Det första kostar pengar (mycket pengar enligt vissa) och det andra är gratis och går att ladda ner direkt från webben.

Hmm. . . vilket ska man välja och vad tycker Riotminds om konkurrensen?
Ereb Altor är en kampanjvärld, inte ett komplett rollspel.

Dewil

Spelknepe

Veteran
Detta är ingen fråga om att konkurera med Riotminds. Trudvang och Ereb Altor är två helt olika världar. Visserligen vill jag ha som ambition att vi återskapar Ereb Altor så proffisionellt som möjligt, men att komma upp i samma klass som Riotminds med illustrationer, utgivna böcker och annat kostnadsmässigt tvivlar jag på... vem vet vad som händer, återstår att se. :gremsmile:

Arfert

Facit
Hursomhelst är det ju kul om Ereb återuppstår i någon fom... frågan är dock vem som äger rätten till NAMNET. Target Games var ju inga lallare som undvek att tjäna pengar på namn. Så det är frågan om rättigheterna till Ereb Altor ingick i licensen till Riotmind, eller om de bara betalat för att få använda namnet Drakar & Demoner.

Annars skulle jag gissa att Fredrik Malmberg håller i det på nåt sätt, det skulle inte förvåna mig i alla fall. Om jag var han skulle jag sett till att behålla kontrollen.

Sen är det där med upphovsrätt lite luddigt för icke invigda när man gör material till ett företag. Visst har man den alltid rätt att anges som upphovsman osv, men oftast finns det ju någon form av avtal där företaget köper alla kommersiella rättigheter till det man gör, nu och för all framtid. Men jag vet som sagt inte vad som avtalades när de "köpte in" Svavelvinter med mera en gång i tiden.

Arfert

Facit
Re: Lite förtydliganden

Hej Eric, har du nån aning om vem som eventuellt har köpt rättigheterna till Ereb Altor av Target? Eller sitter Fredrik fortfarande på det?

TheKid

Veteran
>Visst har man den alltid rätt att anges som upphovsman
>osv, men oftast finns det ju någon form av avtal där företaget
>köper alla kommersiella rättigheter till det man gör, nu och
>för all framtid. Men jag vet som sagt inte vad som avtalades
>när de "köpte in" Svavelvinter med mera en gång i tiden.

När det gäller Svavelvinter, men vad jag har förstått, även det mesta annat som gjordes för Drakar och Demoner så köptes aldrig upphovsrätten in utan man slöt publiceringsavtal. Det betyder att de ursprungliga upphovsmännen har kvar all upphovsrätt till sina alster.

Det betyder också att till enskillda utgåvor (äventyr, boxar med mera) så finns det många gånger ett antal upphovsmän. Till exempel så är ofta bilder med mera gjort av någon annan än den som skrivit texten och så vidare (i alla fall baserat på informationen i varje äventyrs information).

Så för Drakar och Demoner så är rättigheterna inte uppköpta utan finns hos de ursprungliga upphovsmännen. Dock så är vissa varunamn (såsom "Drakar och Demoner") ägda av företag (Riotminds till exempel). Vill man då ge ut ett äldre äventyr så krävs förutom alla upphovsmännens samtycke, troligtvisa att man tar bort "Drakar och Demoner" på till exempel titelsidor med mera.

En fråga dock. Det verkar på vissa inlägg som om namnet "Ereb Altor" skulle kunna vara registrerat, är så fallet? Sökte hos PRV på "Ereb" och "Altor" men fick inga träffar.

En andra fråga. Var det inte någon som för något år eller två sedan talade om att försöka finna personer som gett ut äventyr till Drakar och Demoner och likt Erik försöka få dem utgivna i friare form?

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
TheKid said:
Var det inte någon som för något år eller två sedan talade om att försöka finna personer som gett ut äventyr till Drakar och Demoner och likt Erik försöka få dem utgivna i friare form?
Det kan ha varit jag.

Jag försökte hitta (och få tillstånd av) alla som varit inblandade i produktionen av »Tvillingbergen« för att ge ut den som PDF.

Jag fick tillstånd av alla jag fick kontakt med (t.o.m. den som då satt på rättigheterna till namnet »Drakar och Demoner«), men lyckades inte spåra upp de två illustratörerna.

Varpå det hela rann ut i sanden.

Dewil

Skrivbordsgeneral
En andra fråga. Var det inte någon som för något år eller två sedan talade om att försöka finna personer som gett ut äventyr till Drakar och Demoner och likt Erik försöka få dem utgivna i friare form?
Här på forumet var det i alla fall jag som senast nämnde det. Liknande tankar har dykt upp tidigare i ett otal trådar.

Dewil

Brior

Swordsman

Hej Erik, har du nån aning om vem som eventuellt har köpt rättigheterna till Ereb Altor av Target? Eller sitter Fredrik fortfarande på det?
Se mitt inlägg om upphovsrätt. Jag tror som sagt inte att det finns så mycket att bekymra sig om. Ereb Altor är inget varumärke och begreppet har hur som helst inte någon kommersiell potential i nuläget. Dessutom talar vi här om en helt okommersiell användning där mildare regler gäller såsom Han påpekar ovan. Upphovsrätterna har enligt min mening återgått till upphovsmännen men det enda sättet att reda ut saken slutgiltigt vore förmodligen genom rättlig prövning. En sådan lösning tror jag ingen har intresse av, särskilt som inga pengar finns att vinna. Låt oss istället ägna energin till att utveckla rollspelshobbyn i Sverige.

Arfert

Facit
Man behöver inte registrera att namn enligt svensk lag för att ha rätt till det... det räcker med INARBETNING... Och det kan "Target" absolut hävda att de har. De har gett ut produktena under namnet, och sannolikt vet en stor majoritet av rollspelare i Sverige vet att det var dom som ligger bakom namnet, ingen annan. Så i en hypotetisk rättsprocess skulle de ha ordentligt på föttera.

Sen har vi ju det där med avtal med frilansarna till Target... (jag var ju en av dom). Jag hade inget skrivet avtal, men det är frågan om vem som hade vunnit vid en eventuell tvist om kommersiell upphovsrätt. Det finns ju sådant som branschstandard och sedvänja att ta hänsyn till. Hur det fungerar generellt i branschen. Alltså en helt öppen fråga. Jag känner tyvärr inte till några prejudikat.

Hursomhelst så skulle jag FRÅGA om det var ok innan jag skulle ge ut nåt som det skulle kunna bli strul med. Det brukar vara bäst.

Arfert

Facit

Jag tycker det här är ett jättebra intiativ... och jag tror inte heller att nån orkar bråka om rättigheterna till namnet, i alla fall när det gäller en sån är grej av idéell natur. Om jag vore Smaug ;-) så skulle jag säga "trevligt, kör på!".

Spelknepe

Veteran

Tack Brior och tomasarfert! :gremsmile:

Detta är idéelt, frivilligt och kostar t.om. mig lite pengar och arbete. Syftet är som sagt att skapa ett sammanhängande, spännande och enhetligt Ereb Altor med hjälp av skriv-nödiga och kreativa människor.

Visst ska man respektera upphovsrätt och akta sig för att lägga upp officielt materiel, man behöver dock inte göra ett större bekymmer än det (redan) är...

Skulle inte vilja använda det gamla officiela materialet, inte p.g.a. att jag inte gillar det, snarare p.g.a. att det ska kännas lite nytt, spännande, genuint och fräscht.

Detta är från min sida ett projekt med mer hjärta och nostalgi än regler och bekymmer... (misstolka mig nu inte) :gremsmile:

Hälsningar
/Spelknepe

Brior

Swordsman
Man behöver inte registrera att namn enligt svensk lag för att ha rätt till det... det räcker med INARBETNING... Och det kan "Target" absolut hävda att de har. De har gett ut produktena under namnet, och sannolikt vet en stor majoritet av rollspelare i Sverige vet att det var dom som ligger bakom namnet, ingen annan. Så i en hypotetisk rättsprocess skulle de ha ordentligt på föttera.
Med all respekt så tror jag att du har fel i detta. Varumärken kan inarbetas om du sålt varor eller tjänster under beteckningen under en längre tid, men så är inte fallet vad gäller "Ereb Altor". Dessutom finns en femårsregel i lagen och jag finner det mycket osannolikt att rätten skulle anse att namnet på en enda produkt utgiven för mer än tio år sedan skulle ha vunnit kraft som inarbetat varumärke. Upphovsrätt kan inte inarbetas alls och det är viktigt att hålla isär dessa två rättigheter eftersom de lyder under helt olika regler. Detta sagt kan man naturligtvis fråga av ren artighet. (Det gjorde jag faktiskt själv innan jag gav ut romanen Svavelvinter).

Sen har vi ju det där med avtal med frilansarna till Target... (jag var ju en av dom). Jag hade inget skrivet avtal, men det är frågan om vem som hade vunnit vid en eventuell tvist om kommersiell upphovsrätt. Det finns ju sådant som branschstandard och sedvänja att ta hänsyn till. Hur det fungerar generellt i branschen. Alltså en helt öppen fråga. Jag känner tyvärr inte till några prejudikat.
Vad gäller upphovsrätt så står det uttryckligen i lagen att den går tillbaka till upphovsmännen om annat inte avtalats så även där förefaller mig saken vara klar.

Arfert

Facit
Troligen har du rätt, men helt säkert är det inte... även om det bara gavs ut en Ereb Altor-box så användes namnet och begreppet i stort sätt allt DoD-material som de gav ut från sent 80-tal tills man lade ner, till och med till Chronopia (Erebs baksida). Och med tanke på targets totala dominas på svenska marknaden på den tiden så borde namnet vara inarbetat. Tja strunt samma...

Det fär med avtal.. även muntliga avtal gäller, men då är det ju svårt med bevis. Då brukar man gå på bransch-sedvänja. (Ofta finns det även branschavtal som reglerar sånt där så man ska slippa skriva papper vid varje jobb). Och på den som har bäst advokat. Det vet jag "the hard way". ;-) ..men strunt samma igen.

Men vem kom på namnet? Var det Nisse? Blixt? Minns inte detaljerna så bra längre. För visst sjutton skissades det på världen innan du började skriva på den? Den skulle ju vara med i gigantboxen från början om jag kommer ihåg rått.. Jag ritade grejer till Ereb redan 87...

Troberg

Sinister eater

Detta är idéelt, frivilligt och kostar t.om. mig lite pengar och arbete. Syftet är som sagt att skapa ett sammanhängande, spännande och enhetligt Ereb Altor med hjälp av skriv-nödiga och kreativa människor.
Det är ju dessutom så att en rollspelsprodukt, till skillnad från tex en vanlig bok, är avsedd för brukaren att bygga vidare på. Om man pratar programvaror så är den mer som ett utvecklingsverktyg än som en vanlig applikation.

Brior

Swordsman
Det fär med avtal.. även muntliga avtal gäller, men då är det ju svårt med bevis. Då brukar man gå på bransch-sedvänja. (Ofta finns det även branschavtal som reglerar sånt där så man ska slippa skriva papper vid varje jobb). Och på den som har bäst advokat. Det vet jag "the hard way". ;-) ..men strunt samma igen
Fast i det här fallet ligger som jag ser det bevisbördan hos motparten eftersom lagens "default" är att upphovmannen får tillbaka rätten.

Men vem kom på namnet? Var det Nisse? Blixt? Minns inte detaljerna så bra längre. För visst sjutton skissades det på världen innan du började skriva på den? Den skulle ju vara med i gigantboxen från början om jag kommer ihåg rått.. Jag ritade grejer till Ereb redan 87..
Det var absolut inte jag som hittade på namnet Ereb Altor. Fast jag tror inte man inkräktar på annans upphovsrätt genom att använda ett enstaka namn eller ens ett sammanhang. Lagen gäller uttryckligen hela verk:

"Har någon i fri anslutning till ett verk åstadkommit ett nytt och
självständigt verk, är hans upphovsrätt ej beroende av rätten till
originalverket.

5 § Den som genom att sammanställa verk eller delar av verk
åstadkommit ett litterärt eller konstnärligt samlingsverk har upphovsrätt till detta, men hans rätt inskränker icke rätten till de särskilda verken."

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
I begynnelsen

Men vem kom på namnet? Var det Nisse? Blixt? Minns inte detaljerna så bra längre. För visst sjutton skissades det på världen innan du började skriva på den? Den skulle ju vara med i gigantboxen från början om jag kommer ihåg rått.. Jag ritade grejer till Ereb redan 87...
Förmodligen var det jag och Nisse tillsammans. Jag minns inte detaljerna, men det handlad eom spånande över många koppar kaffe i ett stökigt kontor i Frihamnen hösten 1985. Själva konceptet var mitt, men Nisse kom med en massa feedback och förändringsförslag.