Jag vet att det finns ett äldre projekt, erebaltor.se , som gett upphov till en wiki och den del texter. Men själva projektets historia har jag svårt att hitta något om, vem det var som drog igång det, när det startade, större händelser inom communityt.
Erebaltor.se drogs igång av Tobias Tranell, som senare skulle bli FL:s (med flera) kartritare, men som nu gör helt andra grejer (nått med datorspel tror jag), 2007 och var till en början tungt baserat på hans fantastiska och realistiska kartor över Ereb Altor. Mellan åren 2007 och nån gång på 2010-talet var forumet väldigt aktivt och spottade ut sig material. Det var oerhört kreativt. Det fanns grovt sett två falanger, de som ville bevara Ereb Altor exakt så som Äspel skapat det och varsamt restaurera enbart där det tvunget behövdes och de som ville kasta ut allt som inte uppfattades ha tillräckligt hög verkshöjd och skapa nytt (gissa vilken falang jag tillhörde?
). Men den största händelsen var när projektet runt 2009 började växa så stort att man faktiskt kände sig som en värdig arvtagare och började undersöka hur det låg till med upphovsrätt och varumärke. Jag var inte själv involverad i detta, men var tillräckligt nära för att veta vad som hände.
Naivt nog frågade man Riotminds om lov, och eftersom Riotminds ägde varumärket Drakar och Demoner menade man sig äga allt som hade med det varumärket att göra, inkl. alla texter, bilder och Ereb Altor. Väl medveten om att detta inte stämde ansökte RM om att registrera varumärket Ereb Altor. Man fick nej (vilket går att se på PRV). Men, det höll man för sig själv och fortsatte att sätta käppar i hjulet för alla som ville ge ut material baserat på de gamla produkterna (Erik Granström fick ta till juridisk expertis för att använda material han själv skrivit då RM ansåg sig äga det med, men Erik vann till slut, varför Svavelvinter RPG och romanerna kunde släppas).
Erebaltor fortsatte att producera texter men RM hade inte gett upp. 2013 var det dags för nästa dust när RM laddade upp alla DoD PDF:er de laddat ner från Pirate Bay och skrev "
© Riotminds" på dem. Dock fick de ta ner allt som hade med Trakorien att göra eftersom Granström sett till att skydda sina alster efter den förra processen. Jag vet inte vilka planer RM hade med detta, men jag är tämligen säker på att det inte var för att vara snälla...
2015, tror jag, ansökte RM igen om att registrera Ereb Altor som varumärke, och pga av ändrade EU-regler fick de igenom ansökan. De hade dock ingen plan för vad de skulle göra med det och resultatet blev Ereb Altor: Caldarox, som rent affärsmässigt får anses vara en riktigt miss, med tanke på hur populärt Ereb Altor är. Produkten i sig hade heller inget med Ereb Altor att göra. Inför arbetet med Ereb Altor intervjuade vi Max Herngren, som skrev Kaldarox, och ingen skugga ska falla på honom, men vi fick insyn i arbetet. Och, ja, det är inte riktigt så
vi jobbar om man säger så. Kaldarox hade funkat betydligt bättre som helt fristående spelvärld.
Erebaltor.se blev därför fortsatt ett hobbyprojekt och eldsjälarna sökte sig vidare till andra plattformar. Alla texter finns dock bevarade och det är en verklig kulturskatt (även om jag saknar källhänvisning i wikin!
) För egen del är cirkeln sluten, då vi ju snart släpper Ereb Altor.
Edit: Att erebaltor.se kom att kväsas av RM är min egna tolkning, och det är inte säkert att den delas av andra som var involverade, men jag kan inte se projektet ur ett historiskt perspektiv utan att redogöra för hur RM hanterade en grupp glada hobbyamatörer på nätet.