*surnar till* VARNING:skit mot Neogames [OT, lång]
Jag behövde bara läsa det andra stycket som du skrivit för att lista ut att du är mestadels en
neogamare (engelskt uttal, fast svenskt uttal blir å andra sidan rätt kul).. Jag förstår inte hur du kan fästa så stor vikt vid regelsystemet, fast å andra sidan är du ju trots allt (möjligen ) en
neogamare i grund..
Levelsystem i all ära, men det är väl ändå världen, stämningen och möjlighet till olika spelstilar som är det viktigaste i ett rollspel (Ja, det
har tjatats om detta tidigare)? SL i sin tur har också en väldigt stor vikt om ett rollspel blir bra eller dåligt, men jag lämnar denna utanför det hela och riktar mig enbart mot rollspelskonstruktionen..
DoD får skit från
neogamare för att det är så simpelt.. Det är ju för fanken det som är hela charmen med det hela.. Du skriver att Eon till största delen består av
frivilliga regler.. Dessa är ju helt absurba och riktar sig ju enbart till de äldre rollspelarna som har vett nog att ta bort dem eller improvisera utifrån de frivilliga reglerna.. Nybörjarna tar helst med de flesta reglerna då dessa gärna vill ha reglerna att stödja sig på för att de är så pass osäkra att spelleda.. Om det skulle uppstå en konstighet kan de alltid skylla på att det står så i reglerna.. Vad blir detta för spelledare om några år? Jag kan redan nu se vilka som är frälsta neogamare här på forumet.. Det är de som skriver saker som "Hur ska jag klara av när spelarna slår in en dörr. Varför finns det inga regler om det?" eller "Jag gillar ditt regelssystem men det är lite för simpelt".. De har inte fattat att det går att spelleda genom att tolka reglerna lite annorlunda..
Man kan inte jämföra rollspel med andra spel såsom brädspel eller kortspel.. Jag tänkte istället jämföra rollspel med fotboll för att där blir sällan en match den andra lik.. Man får (som spelare) på planen hitta på saker bäst man vill men man vet ändå att vissa taktiker funkar bättre (likaså i rollspel).. Domaren har några simpla regler att stödja sig på och det är upp till denne att tolka dessa.. Utifrån omständigheterna ändrar man på reglerna (5-aside-regler för inomhusfotboll). Man skulle kunna jämföra detta med husregler som man bygger på med.. Lek med tanken om fotboll bestod av 90% av frivilliga regler..
Det som dock skiljer fotboll och rollspel åt är att reglerna i fotboll är fastsatta.. I rollspel så är dessa
riktlinjer för att beskriva hur man ska bära sig åt för att
simulera en situation.. Vill man ha denna simulation verklig får man för fanken
lajva.. Det är omöjligt att eftersträva de fysiska och mentala naturlagarna verkligt så pass snabbt att det passar in i rollspel.. I CRPG (dator"rollspel") går det i viss mån, men knappast i bordsrollspel..
Nu tillbaka till Eon vs DoD.. Neogamare klagar på DoDs simplicitet och vi DoD:are klagar i sin tur på att Eon är för komplext.. Det jag avser i mitt inlägg här är förklara varför komplexiteten är dålig, alltså få vår kritik mot Eon/Neotech att vara lite konstruktiv.. DoD och Eon är varandra motsatta när det gäller regelverket.. I DoD är det meningen (ej uttalat) att man ska bygga på när man blir erfarnare medan i Eon är det meningen att man ska dra av (vilket oftast bara sker när man blivit erfarnare).. Två helt olika tillvägagångssett.. Vad har detta fått för effekt? De gånger jag har tittat in på Eon-forumet har jag ofta skakat på huvudet.. Det är regelförslag/regeldiskussioner för de mest bisarra sakerna (jag orkar dock inte leta reda på exempel).. Något annat som jag har lagt märke till att det är mycket mycket mer regelsnack på Eon-forumet än på DoD-forumet.. Det är en anledning till varför Eon-forumet är så pass mycket större trådmässigt.. Det kommer ständigt nya regeldiskussioner varje dag.. Visst diskuteras det om världen men det är i så pass liten form att man kan jämföra det med antalet regeldiskussioner här på DoD-forumet..
Om jag ska ta ett exempel på varför jag ogillar (men inte hatar, jag kan ändå tänka mig använda't) Neogames regelsystem.. Först av allt så har OB-tärningar, särskilt Neogames variant, en tendens att kunna dra ut på tiden.. Vad som i början kan vara ett enkelt tärningsslag kan ta över 5 sekunder! Om vi ska ta nästa sak jag irriterar mig på - skadesystemet.. Sitta och slå på tabellen? Men snälla! Tabeller ska man inte slå på utan de ska fungera, i rollspel, som insperation.. Att man fortfarande numrerar tabellerna är en gammal rest av gamla rollspel (tänk bara på alla slumptabeller för varelser eller resor).. Ibland är slag på tabeller bra, som under regelskapande MEN man ska knappast använda detta under spelets gång.. Själv brukar jag bestämma lite saker i förväg (eller slå om jag inte orkar bestämma mig)
innan jag sätter igång att spela.. Men i skadesystemet i Eon ska man minsann slå på tabeller - slag som tar tid - tid som slöar ner en strid - strid som ska vara actionfylld.. Hur ska man kunna ändra detta? Dessa två saker är ju knappast frivilliga regler? Vad jag vet har Neogames inte skrivit hur man kan "speeda" på OB-slagandet.. I så fall får man slänga ut hela (eller delar av) systemet och bygga ett eget, precis enligt de principer som DoD bygger på (alltså att man ska bygga på regelsystemet med husregler)..
Neogamarna brukar ju stolt
påstå att Eons strider är mer realistiska än DoD:s.. Hah! Jag skrattar bara åt detta.. Eons stridsregler är bara mer
detaljerade men det säger inget att realism har med saken att göra..
Herr Nils har flera gånger sagt (i andra forum) att rollspelskonstruktörer av fantasyspel sällan vet vad de håller på med.. Nu säger jag inte att
Herr Nils ord är lag, men han verkar i alla fall veta vad han pratar om..
Du uttryckte dina åsikter
Perenna så det gjorde jag också..
Slutligen ska jag skriva varför jag sätter DoD:s regelsystem framför Eon.. Jag ser på en rollspelsbok, inte som regelbok utan som
riktlinjebok.. Reglerna är bara riktlinjer, inget annat.. Jag gillar att slå tärningar (jag slår hellre för mycket än för lite) men om jag sedan förlitar mig på resultatet är en annan sak.. Jag brukar också slå/välja alla sorter av slumpsaker (Finna Dolda Ting, Upptäcka fara, resehändelser, vilken RP som blir träffad av pilen, m.m.) innan jag sätter igång och spelar.. Detta går inte i Eon.. Jag kan inte göra ett enkelt slag pga. av OB.. Jag kan inte bortse lika enkelt på resultatet (spelarna hör om jag slår om).. Jag kan inte slå alla slumpslag innan
eftersom skadesystemet(!) består av slumptabeller.. Det är alltså de fasta reglerna jag stör mig på och som gör spelet komplext/segt, inte de frivilliga (även om jag ogillar principen "frivilliga regler" också)..
/[color:\\"green\\"]Han[/color] som först funderade på att krossposta inlägget i Eon-forumet men tyckte inte att det tjänar något till
<font size="1">PS. Mundanas värld är dock rätt bra från vad jag överblickat, men den är ändå bara vanlig trist fantasy.. I så fall kan jag lika gärna spela Ereb Altor som jag är van vid.. Riotminds Trudvang däremot har något som har dragit en annorlunda stämning över deras värld.. DS.</FONT>