Nekromanti Ereb vs. Trudvang

kalcidis

Hero
Nu är tror alla säkert att jag undrar om vilken kampanjvärld som är bäst. Titeln är ganska missvisande (on purpose though). Det jag undrar är skillnader mellan Ereb och Trudvang i kampanj etc.

Hur skiljer sig egentligen de olika spelen när det kommer till äventyr? Är det lättare att skapa episka äventyr i Ereb eller är det lika lätt/svårt i Trudvang? På vilket sätt ändrar Trudvangs stämning äventyrsuppbyggnad om man jämför med Ereb? Eller är det samma sak generellt. Och om jag har förstått rätt så utvecklas Trudvang hela tiden (eller kommer iaf att utvecklas/förklaras under tiden som moduler kommer ges ut) påverkar inte det äventyrsskapandet/äventyrandet märkbart? Eller kommer det komma en Trudvang modul som kommer beskriva det mesta av världen?

Jag ställer dessa frågor då jag funderar på om jag ska skaffa mig DoD6/Trudvang (reglerna är det minst intressanta) eller fortsätta spela Ereb.

//kalcidis - vill veta

Veritas Odium Parit - Sanningen Föder Hat

jonix

Warrior
svårt med trudvag

Själv har jag varit ganska irriterad en tid, jag ställde upp i svultnasvinets äventyrstävling, -"jaha" tänkte jag, -"då är det ju bara att plita ihop lite sagostämning så att det passa trudvag världen..." så vad gör jag, jo jag läser de flesta sagor som Bauer illustrerade, jag läser Narniaböckerna, läser som galning allt som har med trudvag på forumet, läser (för 100ade gången) Vinterskogens hemlighet, finhackar allt om Trudvag, stämning och tankegångar hos de SLPn som Riotminds slängt upp på sin sida, och för att inte tala om grundboken... jag laddar hem alla (nja många iaf) bilder som har med DoD6 att göra. Så vad finner jag?
En !@#"$¤%$ massa motsägelser. Man blir mest snurrig.
Se om jag kommer på ett bra exempel..

jo, något inlägg för länge sedan på detta forum om brist på metall och den nästan lite kusliga stämningen som finns i de täta barrskogarna... sedan hoppar man till Hemsidan och läser om en Arketyp som i full metallrustning och med en arrogant blick och en text under om en omänsklig träning som får "novellerna" i "Mutant Chronicles" att framstå som "pekboksberättelser"!

Sedan trollen, själv är jag så förrvirrad om dessa mycket omdiskuterade trudvagsvarelser och (som jag ser det) viktiga troll, ibland verkar de har en väldight stor personlighet (ex. diverse gamla sagor, äventyret på "altor vidder"), ibland så är de värre än de gamla orcerna (ex. sid 54 i grundboken)

Sedan förklaras inte magi och relationen till den, är det mystiskt med en massa insnöade gubbar med näsan i böckerna eller är det vardagsmat att skelett knackar på dörren och eldbollar flyger genom fönstret till frukosten?

-"Ingen värld är den andre lik, säger alla" (inkl jag), men något mer kunde väl jag som DoD6-lirare matats med.
Kapitlet "Att spela" i grundboken är ur ren sagostämning ala Trudvag synvinkel är lite svagt (jag uttrycker mig väldigt milt..)

Det är trist att få vänta enda tills den 25 aug, men hellre en bra modul då än en kass imorgon.

Mitt svar på din fråga; Vill du ha en värld att skapa äventyr och kampanjer till kör Ereb. Vill du ha en ny värld enbart, köp inte DoD6 grundboken.
Jag påstår att Trudvag inte existerar tills den 25 aug.

jonix.e@sweden.com
UIN: 104897134

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Ereb är mest mångsidigt. Man kan i stort sett fixa vilka äventyr som helst i Ereb, man kan hitta vilka miljöer som helst och spela de flesta rollpersoner. Trudvang känns lite mer inriktat på "sagofantasy", det känns inte som det rätta stälelt för hovintriger eller gotisk skräck. Det hela beror på hur du vill spela. Episkt kan fås i båda, men med annorlunda inriktning. Ett episkt äventyr i Trudvang skulle knappast vara som "Nidländska reningen" eller "Svavelvinter". Fördelar med Trudvang är just att det är mer enhetligt, det hela är gjort med en genomgripande tanke, inte som Ereb där de olika länderna klistrades ihop efter hand av olika författare. Dock är Trudvang, som jonix påpekade, inte riktigt så enhetligt som man tror från början, men det har åtminstone en genomgripande tanke. Om man nu gillar detta tema är upp till en själv att avgöra.

Livet som hummer är inte så lätt alla gånger...

- Bobby

Foggmock

Myrmidon
*har redan skapat en egen värld* [NT]

"The Danish Wrath Shall Come Upon All Of You"

Foggmock

Myrmidon
Re: På papper? [NT]

jajjemän.. kartan iaf.. är faktiskt väldigt nöjd men funderar på att använda den i mitt egna rollspel det pratas om på r0ollspelsmakarforumet så jag vet inte om jag är villig att släppa den... mewn om du ber snällt ska jag göra en snabb skiss i paint innan jag scannar in min blyerstkarta som för övrigt är ritad på ett blad ur ett kollegieblock.. snacka om proffskänsla.../images/icons/laugh.gif

Foggmock

Myrmidon
*börjar kludda i paint genast.. *snäll**[NT]

NT

Sårias

Veteran
håller med lite grann...

Jag både håller med och tycker raka motsatsen...Som du säger är allt en smula motsägelsefullt. Jag har löst detta på ett enkelt sätt. Jag spelar på två sätt. Det ena sättet är att jag följer grundtanken som i vinterskogens hemlighet. Och det andra nytjar reglerna från grundboken men spelar inte någon värld. Jag försöker få stämningen som i grundkonceptet med lummiga mörka skogar...osv. Medan äventyren och världen för tillfället är precis som i 91:an. Sedan så har vi en grupp som jag tänkte mig att vi skulle spela alla Riotminds äventyr med (har dock blivit mycket lite spel eftersom dom bara släppt vinterskogens hemighet än så länge. Men jag tror jag kommer fortsätta som vi gör med den gruppen vi använder oss av i kampanjen men lägga den i trudvang när man släpper den. Hoppas detta inte blev allt för virrigt. Med tanke på hur förvirrad världen är så passar det väll in, men så fungerar min hjärna den är konstant förvirrad. Därav passar det ganska bra med denna värld för mig den är lika skumm som jag. Oj...nu glider jag från ämnet sorry...nej nu räcker det nu slutar jag skriva innan det slutar i katastrof...

Sårias Halvalv:
Biter inte min klinga eller morgonstjärna biter INGET!

Feuflux

omjonasson.se
Enligt mig är en av de stora fördelarna med Ereb just att i stort sett alla miljöer finns representerade någonstans. Vill man ha barbarkrigare lägger man äventyret i Barbia, vill man ha gripar äventyrar man i Ransard, pirater? = Felicien. Riddare? = Kardien/Zorakin o.s.v. o.s.v.

Allt finns. Helt perfekt!

//[color:red]Feuflux säger:
´Nag ach tlawdiau heb iaith achrofynt mar yochliau!</font color=red>

Rickard

Urverk speldesign
"<EM>..just att i stort sett alla miljöer finns representerade någonstans</EM>"
Vill man ha troll och kanske lite sagostämning så är Cereval ett bra ställe.

/[color:green]Han</font color=green> som dock inte spelat i Cereval

Sodivra

Champion
Lapptäcke

Det klagas en hel del på världar som försöker pressa in "allt" (Det är iallafall det intrycket jag får..) Lite konstigt när det var så i Europa! (Det är iallafall det intrycket jag fått../images/icons/wink.gif)

/RIKTIG Coolhet kommer från harmoni..
Och jag är cool! /images/icons/cool.gif

Krille

Super Moderator
Re: Lapptäcke

"Det klagas en hel del på världar som försöker pressa in "allt" (Det är iallafall det intrycket jag får..) Lite konstigt när det var så i Europa!"

Det beror på hur man ser det. Europa har bevisligen haft republik, diktatur, imperium, barbarstammar, riddartid, pirater, sjöhandel, korståg, nomadfolk och araber, men det är liksom utspritt över tvåtusen år och avskärmat av naturliga hinder som hav och berg. Altor (och i rättvisans namn även Mundana) har allt detta samtidigt och ofta utan några naturliga skiljelinjer. Därav lapptäcket.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Sodivra

Champion
Ja, just det..

Ja. Just det. Ööööh.. öh. Fan vad ska jag skriva?

I begynnelsen var det mörkt..... /images/icons/wink.gif

/RIKTIG Coolhet kommer från harmoni..
Och jag är cool! /images/icons/cool.gif

Ofeig

Warrior
Cereval tycker jag kryllar allt för myckaet av troll, de är överallt och i alla former, allt från sjötroll till skogstroll... ack, Ofeig har tröttnat på Cereval, men månsilvret är kul! ;-)

Hac in horasine moracorde pulsum tangite; quod per sortemsternit fortem,mecum omnes plangite!

Feuflux

omjonasson.se
Re: Just vad jag också menade!

Vi har visst samma åsikt här. Trevligt.

Kanske uttryckte mig som om jag sa emot dig eller nåt, var ej med flit i så fall. Bara så vi förstår varandra./images/icons/smile.gif

//[color:red]Feuflux säger:
´Nag ach tlawdiau heb iaith achrofynt mar yochliau!</font color=red>