Nekromanti Ereb'98 och DoD6

Krille

Lord
Förra helgen började jag allvarligt fundera på vilka anpassningar som skulle behöva införas för att DoD6 och Ereb'98 skulle fungera ihop. Jag identifierade ett antal problem som jag stångats med tidigare, men kom inte på någon lösning. Problemen har sin ursprung i att Ereb'98 utgår från tidigare versioner av DoD, vilket ställer till en del konstigheter...

* SPI: Finns som bekant inte tidigare, vilket gör att Ereb'98 som är skrivet för tidigare DoD plötsligt får en grundegenskap "över".

* SK: Eftersom handlingar och anfall hanteras helt annorlunda i Ereb'98 så måste stridskapaciteten byggas om. Ereb'98 har ett turordningsvärde som tas fram som initiativ, och som sedan sänks så fort man gör något. Det är alltid den kombattant som har högst turordning som gör något, och man kan alltid svara om någon anfaller en själv. Så länge som turordningen är större än noll så kan man fortsätta att agera. Som synes är detta helt annorlunda än DoD6s SK, som delas upp på handlingar. Eftersom FV används direkt (precis som tidigare) och inte via SK så har vi ännu en omfattande skillnad.

* Yrkesnivåer: Finns inte alls. Går det att kombinera med Ereb'98 över huvud taget?

* Färdighetsskalan: DoD6 har en kortare skala. Man förväntas inte börja med färdigheter över FV 5. Ereb'98 kör med T20-systemets fulla skala, dvs att man blir riktigt bra först över FV 15. Detta problem måste också föras samman med yrkesnivåerna.

* Magi: Magi i Ereb'98 utgår huvudsakligen från DoD'91, DoD Magi och DoD Expert. Magi i DoD6 är visserligen liknande, men fortfarande radikalt annorlunda. Det känns inte heller som att det egentligen finns plats för kraftbönerna från DoD6.

Om någon har förslag på dessa områden så skulle jag bli väldigt lycklig. Läs dock mer om Ereb'98 här innan ni frågar om vad Ereb'98 är för något.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Re: Trudvang '98?

Ska denna kampanjvärld i sinom tid också "moderniseras"? Eller gäller det bara att förändra systemet så man spelar Ereb med DoD 6:s regelsystem?

Bönerna kan ju, som gudomliga förmågor i tidigare varianter, kopplas till självsuggestion tillsammans med magisk kraft.

Yrkesnivåer känns lite knepigt (att gå upp i YN som brevbärare och få extra SK och KP), speciellt eftersom ett yrke nu för tiden inte är lika statiskt som ett yrke var på medeltiden. Likaså FV 5 som max, då de flesta nutida människor börjar med en nivå på t.ex. Läsa/skriva och Räkning som skulle få den genomsnittlige nyskapade lärde mannen i Trudvang att blekna.

Eftersom den klassiska magin endast används av klassiska arkanister behöver man inte bry sig så mycket om de praktiska detaljerna, men däremot får nog magiteorin ändras lite för att förklara t.ex. vitner och liknande.

SK har jag alltid ogillat, eftersom detta innebär att man aldrig kan ha någon skilnad vad det gäller sina vapenkunskaper. Överlag gillar jag de gamla versionerna mer, men hoppas vid Paridon att ingen börjar diskutera detta. Jag har hur som helst problem med att ge ett svar på detta med SK.

Livet som hummer är inte så lätt alla gånger...

- Bobby

jonix

Warrior
En liten varning för att jag kan ha missuppfattat Ereb98 totalt nu när jag kommer med mina funderingar.

* SPI: Finns som bekant inte tidigare, vilket gör att Ereb'98 som är skrivet för tidigare DoD plötsligt får en grundegenskap "över".

Eftersom man in Ereb98 inte bryr sig om gudar längre, behöver man väl inte bry sig om denna grundegenskap heller? Kanske den nu skall översättas till någon slags "TUR", det som skiljer några vassa personer från andra... ett bevis på att universum kanske inte är så strikt logiskt som man tror...

* SK: Eftersom handlingar och anfall hanteras helt annorlunda i Ereb'98 så måste stridskapaciteten byggas om. Ereb'98 har ett turordningsvärde som tas fram som initiativ, och som sedan sänks så fort man gör något. Det är alltid den kombattant som har högst turordning som gör något, och man kan alltid svara om någon anfaller en själv. Så länge som turordningen är större än noll så kan man fortsätta att agera. Som synes är detta helt annorlunda än DoD6s SK, som delas upp på handlingar. Eftersom FV används direkt (precis som tidigare) och inte via SK så har vi ännu en omfattande skillnad.

Asch, man kör på som vanligt med DoD6 reglerna. Tänker mindre och spelar mera /images/icons/wink.gif

* Yrkesnivåer: Finns inte alls. Går det att kombinera med Ereb'98 över huvud taget?
Glöm inte att det finns officiella reglervarianter där bla yrkesnivån plockas bort.

* Färdighetsskalan: DoD6 har en kortare skala. Man förväntas inte börja med färdigheter över FV 5. Ereb'98 kör med T20-systemets fulla skala, dvs att man blir riktigt bra först över FV 15. Detta problem måste också föras samman med yrkesnivåerna.

Grundegenskapsslag, mer tonvikt på svårighetsgrader... vilket du redan vet, se nedan vad jag vill ha sagt.

* Magi: Magi i Ereb'98 utgår huvudsakligen från DoD'91, DoD Magi och DoD Expert. Magi i DoD6 är visserligen liknande, men fortfarande radikalt annorlunda. Det känns inte heller som att det egentligen finns plats för kraftbönerna från DoD6.

Radikalt annourlunda vet jag inte, men nu när jag börjar filosofera över detta så hamnar jag på väldigt djupt vatten... ta orden som står i boken om dessa energier hit och dit på ett mindre bokstavligt vis, vetja!
stryk maktböner, skulle aldrig få för mig att läsa "Jakten på röd oktober" med maktböner i... usch!

Vad vill jag ha sagt?
Det du egentligen frågar efter är ju någon slags konventeringsregel mellan versionerna.
Jag har hört att den som uppfinner evighetsmaskinen, löser gåtan livets mening, hur tusan systembolaget i Sjöbo Skåne kan gå runt och/eller ett konverteringsformulär mellan Drakar och Demoner versionerna kommer att bli jätte rik... problemet är väl att de fortfarande är olösta?!?

Så tyvärr när man väl träffas på ett konvent och den ena har en RP med EDD och den andre med DoD6 så får den ene eller andre snällt gå med på att gå över till en annan version och strunta i den RPn som finns för tillfället i handen.

Fråga: Ditt handlar ju om Ereb i nutid, DoD6 har Trudvang som utgångsvärld, kanske du skulle göra om allt helt till Trud'98?

En annan kommentar är att Alverna bör tänkas igenom lite till. För hur vad det nu det stod i texten... man har inte tid att lära sig både magi och styra ett rike... vilket dessa ju har!

Förövrigt tycker jag att du Krille skall skita i alla dina miljontals projekt och satsa stenhårt på detta istället /images/icons/wink.gif

jonix.e@sweden.com
UIN: 104897134
<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by jonix on 2001-06-08 21:46.</EM></FONT></P>

Krille

Lord
"Det du egentligen frågar efter är ju någon slags konventeringsregel mellan versionerna."

Ja och nej. Antingen måste Ereb'98 konverteras till DoD6 eller tvärtom. För stora ingrepp i DoD6 är inte önskvärt, för i så fall kunde man lika gärna strunta i att köpa regelboken. Å andra sidan är DoD6 inte särskilt väl anpassat till modern miljö, så något måste göras. Dessvärre finns det ett antal diskrepanser mellan de båda systemen.

"Fråga: Ditt handlar ju om Ereb i nutid, DoD6 har Trudvang som utgångsvärld, kanske du skulle göra om allt helt till Trud'98?"

Det får i så fall vänta tills det finns en Trudvang att konvertera till nutid. /images/icons/wink.gif

"En annan kommentar är att Alverna bör tänkas igenom lite till. För hur vad det nu det stod i texten... man har inte tid att lära sig både magi och styra ett rike... vilket dessa ju har!"

Problemet är att de inte har tid att lära sig det samtidigt och att båda områdena konstant förändras och utvecklas. Blir man tokbra på magi så kommer världen ha förändrats så mycket att man är tvungen att lära sig politik och diplomati från grunden, och när man äntligen blivit tokbra på det så är man hopplöst omkörd av magins utveckling. Att fördela tiden på båda hjälper inte heller - då blir det mest halvmesyrer av det.

- Krille

Krille

Lord
Re: Trudvang '98?

"Ska denna kampanjvärld i sinom tid också "moderniseras"?"

Kanske. Fast det får nog någon annan göra. Ereb'98 gjordes som en slags kärleksförklaring till Ereb Altor (trots alla knasigheter i världen), och jag kommer nog aldrig att tycka om Trudvang på samma sätt.

- Krille

lave

Warrior
varför?

jag har en känsla av att de allra felsta som vill lira ereb 98 har spelat "ereb classic" innan, dvs de har tillgång till "gamla" dod regler. DoD6 har inget alls med ereb att göra, därför kanske det inte är lika interessant för en som spelat ENBART dod6 att spela ereb98.
Pudelns kärna: har man intresse av att spela ereb98, har man gamla regler till hands, och då finns det ingen vits att översätta. Om du översätter dem till d0d6 måste du göra två versioner för att de som bara har "gamla" regler inte skall bli sura...

eller nått i den stilen

Krille

Lord
Re: varför?

"Pudelns kärna: har man intresse av att spela ereb98, har man gamla regler till hands, och då finns det ingen vits att översätta."

...det hade jag inte ens tänkt på.

"Om du översätter dem till d0d6 måste du göra två versioner för att de som bara har "gamla" regler inte skall bli sura..."

Nja. Så länge som alla spelare i en spelgrupp håller sig till samma spelsystem så spelar det inte så stor roll att det är skillnad mellan Ereb'98/DoD5- och Ereb'98/DoD6. Det enda problemet skulle väl vara när man vill använda äventyr skrivna för "fel" spelsystem.

Målet var annars att konvertera samtliga DoD till en gemensam plattform, så att det inte spelar någon roll om man har de nya eller de gamla reglerna.

- Krille

lave

Warrior
går det?

du vill altså ha ett system till ereb 98 som man kan köra oavsett vilka dod-regler man använder. är det inte bäst att skriva någon sida med notiser som visar vad man måste ändra i dod6 för att spela ereb98, och ha kvar alla regler? i så fall stämmer iallafall en uppsättning regler till 100%. annars kanske det blir "fel" vilka regler man än kör med.