Rickard
Urverk speldesign
Jag har gjort om rollpersonskaparsystemet så att man får mer BP av ålder (och mindre poäng om man slagit bra på grundegenskaperna, men det är ett annat område) och jag vet inte.. Hur borde man begränsa sig? Som det är nu så får man 1 BP för var påbörjade 10:e år som man har levt (alltså ålder/10 = BP, avrunda nedåt).. BP:na kan man spendera på att få en bra levnadsstandard, för att höja RP:ns GE:er (som är framslagna) eller få "bättre" förmågor på förmågetabellen..
Man kan också omvandla BP till EP (som används till att köpa i färdigheter) och det är där problemet kommer in.. En 400-årig alv blir rätt bra.. En 20-årig normal människa (11 i alla GE:er) får 10 BP från början och 175 EP.. I omvandlingen så blir 1 BP till 10 EP.. Du ser här att en spetsörat får 40 BP vilket blir, om denne omvandlar allting till EP dubbelt så mycket än en normal rollperson.. Hmm.. Det låter inte så mycket nu när jag skriver det, men det är det! För 250 EP får man nämligen en rätt bra rollperson..
"Problemet" är att jag inte tycker man borde kunna få oändligt med EP.. Någonstans finns det väl ändå en gräns för hur mycket man kan lära sig, oavsett om det är från karaktärsskapande eller via erfarenhet? Jag har stört mig lite på att rollpersoner som man spelat med i 3-4 år är hur bra som helst på nästan alla färdigheter.. Finns det något enkelt sätt att lösa det på? Jag poängterar "enkelt".. Eller är hela färdighetssystemet fel från början? Jag har nämligen löst detta i ett (kommande?) dogmabidrag..
Jag har 3-4 olika lösningar där GE:na låser FV:t och 2-3 stycken andra lösningar, men ingen av dem är bra och ingen av dem är smidiga att använda.. Jag vill helst se ett system där man direkt kan se "Aj, fanken.. Jag kan inte höja mer här" eller "Ojsan, om jag höjer i den här färdigheten så sänks en annan".. Så jag vill gärna svepa undan alla idéer på bordet och börja om.. Själv är jag för låst vid DoD-tänkandet och termer.. Har ni någon lysande idé på hur man kan göra? Tänk på att även om jag kanske inte gillar er grundidé så finns det en möjlighet att jag ändå kan få idéer utav dem och spinna vidare på det..
/[color:\\"green\\"]Han[/color] som hade tänkt att fråga detta på rollspelsmakarforumet, men kom på att lösningen trots allt kan bli DoD-specifik
Man kan också omvandla BP till EP (som används till att köpa i färdigheter) och det är där problemet kommer in.. En 400-årig alv blir rätt bra.. En 20-årig normal människa (11 i alla GE:er) får 10 BP från början och 175 EP.. I omvandlingen så blir 1 BP till 10 EP.. Du ser här att en spetsörat får 40 BP vilket blir, om denne omvandlar allting till EP dubbelt så mycket än en normal rollperson.. Hmm.. Det låter inte så mycket nu när jag skriver det, men det är det! För 250 EP får man nämligen en rätt bra rollperson..
"Problemet" är att jag inte tycker man borde kunna få oändligt med EP.. Någonstans finns det väl ändå en gräns för hur mycket man kan lära sig, oavsett om det är från karaktärsskapande eller via erfarenhet? Jag har stört mig lite på att rollpersoner som man spelat med i 3-4 år är hur bra som helst på nästan alla färdigheter.. Finns det något enkelt sätt att lösa det på? Jag poängterar "enkelt".. Eller är hela färdighetssystemet fel från början? Jag har nämligen löst detta i ett (kommande?) dogmabidrag..
Jag har 3-4 olika lösningar där GE:na låser FV:t och 2-3 stycken andra lösningar, men ingen av dem är bra och ingen av dem är smidiga att använda.. Jag vill helst se ett system där man direkt kan se "Aj, fanken.. Jag kan inte höja mer här" eller "Ojsan, om jag höjer i den här färdigheten så sänks en annan".. Så jag vill gärna svepa undan alla idéer på bordet och börja om.. Själv är jag för låst vid DoD-tänkandet och termer.. Har ni någon lysande idé på hur man kan göra? Tänk på att även om jag kanske inte gillar er grundidé så finns det en möjlighet att jag ändå kan få idéer utav dem och spinna vidare på det..
/[color:\\"green\\"]Han[/color] som hade tänkt att fråga detta på rollspelsmakarforumet, men kom på att lösningen trots allt kan bli DoD-specifik