solvebring
Superhero
Som jag skriver i ett inlägg ovan är förberedelserna vad man gör dem till. Själv förbereder jag bara en grund och improviserar resten utifrån vad rollpersonerna gör. Det är roligare och helt klart mer levande. Som du säger blir det annars trevande och det blir segt. Det här jag skriver om ovan, med M&M, var dock rena katastrofen. Varför? ... Jo, för att den spelledaren inte kunde improvisera, han mötte aldrig upp våra rollpersoner, han mötte aldrig upp någonting. Så, han satt oförberedd och hade inte förmågan att improvisera. Det var ständigt händelselöst. Kort och gott, så bör man alltid förbereda, sedan om det bara en en namnlista över SLP's - fine - då har man i alla fall en bas att stå på och kan därmed möta upp rollpersonernas tilltag och storyn skriver sig själv. Kort och gott, jag tycker som du, jag gillar att improvisera, men det krävs alltid en bas anser jag, stödord för en plott, whatever, men en bas.Grundidén i rollspel, att spelarna ska upptäcka det som spelledaren har förberett skapar ett trevande spel, eftersom spelarna nu måste räkna ut vad de borde göra, istället för leva sina rollpersoners liv, de gör vad de förväntas istället för vad de brinner för. Överge storyn!
Sedan vet jag inte om jag förstår dina ord "Överge storyn!". Menar du överge storyn i den bemärkelsen "skit i att skriva ned hela jävla scenariot scen för scen" så säger jag: Amen broder! Fast du kanske vill säga något annat?
Av min spelstil hoppas jag att jag kan improvisera. Kanske inte mästerligt men i alla fall dugligt - hoppas jag. Men ja, det är alltid roligt att utvecklas och lära sig mer. Det är ju ett av de stora nöjena med spelledarskapet - att försöka hitta nya tekniker och bli bra på dem.Men som krank säger, det är ju bara ifall man känner sig lockad av och trygg med improvisationen. Vill du lära dig improvisation, skaffa Play Unsafe, gärna Apocalypse World (För spelledarkapitlet om inte annat), och om du är seriös med det så kan du försöka hitta en kurs i improteater. It's awesome.
*Lägger det på minnet*Vill du lära dig improvisation, skaffa Play Unsafe, gärna Apocalypse World (För spelledarkapitlet om inte annat)
Låter underbart roligt, fast jag vet inte om jag vågar. Jag har alltid velat spela teater men har en oerhörd scenskräck som alltid dränkt den där glada killen som älskar att gå in i roller, leka med dialekter, imitera röster, dramatisera och agera. Fast jag misstänker att detta inte är som vanlig teater?och om du är seriös med det så kan du försöka hitta en kurs i improteater. It's awesome.
Kanske redan läst det inlägget, men jag ska kika får vi se.Jag bloggar om det här, ska skriva ett till inlägg efter jag återvänt till genus och rollspel, här finns det så länge:
BLAG!
Ju mer delaktiga spelarna är, ju mer bejakande och ju mindre blockande spelsituationen är, ju mer flow, ju mer fart, ju mer möte. Jag har ett nytt, mer tydligt inlägg på gång. Fråga om något är oklart.
Åh, tackar för påminnelsen. Jag har glömt bort att följa krönikan. Är sällan inne på krönikeforumet förstår du, så jag glömmer i princip bort att det finns.Kolla på vår AW-krönika. På sex möten så har våra rollpersoner (antingen individuellt eller tillsammans) vält ett hardhold, blivit indragna i en hyenakult, krossat hyenakulten, samtliga rollpersoner har blivit individuellt tillfångatagna/besatta och räddat sig ur det, hämtat Joe's Girl från Rolfball's Rollers, hållt möten med nya allierade, ridit till Mudkips och blivit tillfångatagna eller flytt, ridit med Newton eller ridit hem, rest en armé mot Newton, konfronterat Newton, utforskat Sunken City och nästan dött på kuppen, krossat Newtons armé och startat ett nytt liv on the road. Och det är bara höjdpunkterna!
Som sagt, jag gillar att ha en liten bas bestående av något sorts klotter och att skallen vimlar av idéer som kan användas är ju omöjligt att undvika.Noll förberedelser, förutom att jag som spelledare tänker "Ooh, det vore coolt med en jättelik grävskopa i ödemarken" eller "Shit, jag undrar vad som är grejen med Joe's Girl egentligen?" och liknande. Vad vi gjort istället är att noggrant följa anvisningarna till hur man ska spela AW, istället för de spelsätt vi har vant oss vid i rollspel.
Det är en tråd jag skulle vilja läsa! "Arvidos improvisationsskola" .Det finns ett sätt att göra det här på, det finns tekniker tillgängliga, och de är inte omöjliga eller svåra, bara ovana.