Tre solar
Hero
När man har gjort ett rollspel vill man ibland sälja det. Om man är ny i sin roll som spel-säljare är det svårt att veta vad som funkar. Det beror bland annat på att "såhär säljer du ditt spel" inte diskuteras lika ofta som "såhär gör du en regel". För att ändra på det en smula tänkte jag dela med mig av mina erfarenheter från Deal of the Day, som är en tidsbegränsad rabatt på OBS.
Kontext:
Jag har tre produkter till salu på OBS, ett spel, ett äventyr och en samling vildmarkshändelser. Den sista är pay-what-you-want. Dessutom har jag två gratisprodukter som i princip är första halvorna av spelet och äventyret.
Knappt tusen personer har laddat ned någon av pdferna. Av dem hade hundra köpt själva spelet. När jag skickade ut reklam för Deal of the Day nådde det 750 personer.
Utfall:
Dealen var 70% rabatt på spelet.
I samband med kampanjen sålde jag
65 spel för rabatterat pris
2 spel för fullpris
2 tryckta kopior från en annan site
11 äventyr för rabatterat pris
1 tryckt äventyr från annan site
14 vildmarkstabeller, samtliga valde att betala
Det här motsvarar ungefär
40% av total pdf-försäljning av spelet
20% av total pdf-försäljning av äventyret
1% av total försäljning av tryckta produkter
5% av total pdf-försäljning av vildmarkstabeller
Anledningen till att jag anmälde mig till deal of the day var att Wilper berättade om sina (positiva) erfarenheter. Jag vill nu passa den kunskapen vidare. Min erfarenhet är alltså att deal of the day är en otroligt bra kanal för försäljning, och särskilt om man har flera produkter som intresset kan "smitta av sig" på. Jag upplever att folk som annars inte skulle köpt mitt spel gjorde det, och att de sedan i stor utsträckning kompenserade för det låga priset genom att köpa andra saker till fullpris.
Jag kommer använda det igen när jag har fler produkter, och då överväga att ge 80% rabatt.
Fråga om du undrar något.
Kontext:
Jag har tre produkter till salu på OBS, ett spel, ett äventyr och en samling vildmarkshändelser. Den sista är pay-what-you-want. Dessutom har jag två gratisprodukter som i princip är första halvorna av spelet och äventyret.
Knappt tusen personer har laddat ned någon av pdferna. Av dem hade hundra köpt själva spelet. När jag skickade ut reklam för Deal of the Day nådde det 750 personer.
Utfall:
Dealen var 70% rabatt på spelet.
I samband med kampanjen sålde jag
65 spel för rabatterat pris
2 spel för fullpris
2 tryckta kopior från en annan site
11 äventyr för rabatterat pris
1 tryckt äventyr från annan site
14 vildmarkstabeller, samtliga valde att betala
Det här motsvarar ungefär
40% av total pdf-försäljning av spelet
20% av total pdf-försäljning av äventyret
1% av total försäljning av tryckta produkter
5% av total pdf-försäljning av vildmarkstabeller
Anledningen till att jag anmälde mig till deal of the day var att Wilper berättade om sina (positiva) erfarenheter. Jag vill nu passa den kunskapen vidare. Min erfarenhet är alltså att deal of the day är en otroligt bra kanal för försäljning, och särskilt om man har flera produkter som intresset kan "smitta av sig" på. Jag upplever att folk som annars inte skulle köpt mitt spel gjorde det, och att de sedan i stor utsträckning kompenserade för det låga priset genom att köpa andra saker till fullpris.
Jag kommer använda det igen när jag har fler produkter, och då överväga att ge 80% rabatt.
Fråga om du undrar något.