Nekromanti Erfarenhet i Blå himmel, en ståry i tre delar

Krille

Super Moderator
Nu tänker jag strax posta tre trådar om förbättringen i Blå himmel. I grunden har man förbättringspoäng, som man höjer färdigheter för. Det kostar 1 poäng att skaffa en ny färdighet till +1, 2 poäng att höja från +1 till +2, 3 poäng att höja från +2 till +3, osv. Den kurvan är ganska lagom, enligt min erfarenhet. Tråden handlar inte om hur man använder förbättringspoäng, utan hur man får dem, och det kommer beskrivas strax i tre poster.

Vad jag vill veta är hur ni skulle reagera och tänka om ni använde systemet, eller om man så vill: vilket uppträdande skulle de olika systemen uppmuntra.

Edit: Ett tack till är på sin plats: brevet hem är smått inspirerat av Jonas Ferry; egenskaper har inspirerats av prat om att plantera och att skörda (jag vill minnas att det är Han och Rising som i första hand ska ta åt sig äran, men jag är faktiskt inte säker, så mycklet som de termerna snurrat runt); och kamratskapssystemet är snott nästan rakt av från ett delsystem i John Wicks spel Thirty.

Krille

Super Moderator
Del ett: kamratskap

Systemet för kamratskap bygger på en färdighet med samma namn. Värdet ökar inte som andra färdigheter - man kan inte spendera förbättringspoäng för att öka den, och den börjar alltid på 1. Man kan slå för den och använda den som de flesta andra färdigheter, men den har en väldigt speciell roll på flera andra sätt. Den är en av två färdigheter (den andra är Stridsvana) som är hårt knutna till andra delsystem i reglerna.

Kamratpölen

I början av varje spelmöte får varje spelare lika många poäng som sitt värde i Kamratskap. Har han värdet 1 så får han en poäng. Dessa poäng bör representeras fysiskt i form av en tärning, pokermarker eller något i den stilen. Spelaren kan behålla poäng, eller lägga dem i kamratpölen. Hur många av sina poäng man behåller eller lägger i kamratpölen är upp till spelaren.

Poäng som spelaren behåller utgör en egen separat liten bonuspöl som kan användas precis när som helst i vilket slag som helst, som om det vore en poäng i en handlingspöl. Poäng som ligger i kamratpölen kan vem som helst ta och använda på samma sätt. När poäng har använts så är de förbrukade.

Spelaren kan få fler poäng under spelsessionen om rollpersonens handlingar tjänar flottiljen, divisionen eller jaktgruppen som helhet. Det kan vara att leta upp bränsle till flygplanen, eller mat och ammunition eller andra förnödenheter. Det kan vara att dra en sårad kamrat i säkerhet, finna vitala underrättelser, eller flyga genom fiendens luftvärn för att leverera ett viktigt meddelande. Om rollpersonen gör något sådant så får denne ett antal poäng, mellan 1 och 3 stycken. Precis som med de andra poängen så får spelaren behålla dem och lägga till sin egen pöl, eller lägga dem i kamratpölen för alla att ta ifrån.

I slutet av spelmötet så samlas alla oanvända poäng i kamratpölen ihop och delas lika mellan närvarande spelare. Dessa poäng blir förbättringspoäng. Blir det inte en jämn fördelning så får spelarna själva komma överens om hur de kvarvarande poängen ska fördelas. Om de inte kan komma överens så ska de kvarvarande poängen kastas bort.

Spelarens privata bonuspöl förkastas.

Öka eller minska Kamratskap

För varje månad (i verkligheten - räkna med tre till fem spelmöten eller så) så stiger Kamratskap med 1. Kamratskap kan inte bli högre än antalet personer i spelgruppen, så har man fem spelare så kan man inte få mer än Kamratskap +5.

Kamratskap kan också minska, när något händer som skadar moralen hos gruppen.

När en rollperson dör minskar Kamratskap med 1 hos de andra rollpersoner som ser rollpersonen dö.

När en rollperson visar feghet eller skadar gruppen så minskar Kamratskap med 1 för de rollpersoner som bevittnar händelsen (inklusive den fege rollpersonen).

Att ge sitt liv

Det enda tillfälle när en rollpersons död ökar kamratpölen är när en rollperson dör på ett hjältemodigt sätt, det vill säga offrar sitt liv för sina kamraters. Det kan vara att bli skjuten när man drar en sårad kamrat i säkerhet eller om man torteras till döds utan att förråda gruppen.

När detta inträffar så ökas kamratpölen omedelbart med lika många poäng som rollpersonens Kamratskap. Dessutom får alla som bevittnar handlingen öka sin Kamratskap med 1.

Nykomlingar

En nykomling börjar med 1 i Kamratskap.

Krille

Super Moderator
Del två: egenskaper

Egenskaper är sifferlösa spelvärden. Antingen har man dem eller så har man dem inte. Man väljer egenskaper när man gör sin bakgrund, och man kan även få dem från ras och nationalitet. Egenskaper har en eller två distinkta funktioner: de kan ge bonuspölar, och de kan aktiveras för att ge förbättringspoäng.

Bonuspölar från egenskaper
(den här biten har inte med förbättringar att göra, utan är bara med för att förklara sammanhanget)

Den ena funktionen som egenskaper kan ha är att ge bonuspölar. Det innebär att man får ett eller två handlingspoäng som kan användas till handlingar som har med egenskapen att göra.

Förbättringspoäng från egenskaper

Man kan även få förbättringspoäng från egenskaper. Det gör man genom att ”plantera” och ”skörda” dem. För det så finns det två kryssrutor. När båda är ikryssade så får man ett förbättringspoäng.

Det första steget, att ”plantera” egenskapen, är att meddela att man vill att den ska ingå i storyn på ett viktigt sätt. Det gör man genom att föra in den i berättelsen genom sin rollperson. Man kan få den på tal över en öl på krogen, en annan spelare kan undra vad som trycker en varvid man berättar det, man kan visa foton som kan knytas till egenskapen et cetera. När egenskapen är planterad kryssar man i rutan ”Planterad”.

Det behöver inte vara spelaren som planterar egenskapen. Om det inte är spelaren som äger egenskapen som planterar den så får den planterande spelaren en kamratpoäng att göra som han vill med. Han kan lägga den i den gemensamma kamratpölen eller i sin egen kamratskapspöl.

Det andra steget är att skörda egenskapen. Det kan man inte göra förrän egenskapen är sådd. När egenskapen är sådd så skördar man den genom att egenskapen används i ett för berättelsen avgörande sätt. Lyckas man med det så kan man kryssa i rutan ”Skördad”.

När spelmötet är slut så får man ett förbättringspoäng per egenskap som har skördats. Därefter suddas alla kryss för Skördad och Planterad ut, så att dessa kryssrutor är tomma inför nästa spelmöte.

Krille

Super Moderator
Del tre: brevet hem

Förbättringspoäng som man har fått kan inte användas direkt. Innan poängen måste man formulera vad man har lärt sig. Det gör man genom att skriva ett brev till föräldrar eller respektive, en rapport till ens överordnade eller en dagboksanteckning, i vilken man berättar om vad man har fått för erfarenheter av händelserna som har gett rollpersonen förbättringspoäng. Brev, rapport eller dagboksanteckning behöver inte vara välskriven, men den måste skrivas och dessutom ur rollpersonens synvinkel.

När man väl har skrivit brev, rapport eller dagboksanteckningen så kan man använda förbättringspoängen.

Ram

Skev
Re: Del ett: kamratskap

I slutet av spelmötet så samlas alla oanvända poäng i kamratpölen ihop och delas lika mellan närvarande spelare. Dessa poäng blir förbättringspoäng. Blir det inte en jämn fördelning så får spelarna själva komma överens om hur de kvarvarande poängen ska fördelas. Om de inte kan komma överens så ska de kvarvarande poängen kastas bort.

Spelarens privata bonuspöl förkastas.
Det som slår mig lite här är att jag upplever att poängen som läggs i kamratpölen inte känns "kamratliga" att använda medan de egna gör det. Det känns som att målet med kamratpoängen är att se till att de blir kvar till slutet.

Vad är syftet med konstruktionen?

Ram

Skev
Re: Del tre: brevet hem

Krille said:
När man väl har skrivit brev, rapport eller dagboksanteckningen så kan man använda förbättringspoängen.
Här uppmuntrar regeln till att skriva en krönika. Mycket trevlig regel, men jag är inte tillfreds med att den är tvingande. Har inte några bättre förslag dock.

Krille

Super Moderator

Jag skulle vilja vänta med att tala om syftet, utan hellre be dig tala om hur du i förlängningen skulle gestalta din roll när du har Kamratskap 4 och en nykommen rollperson har Kamratskap 1. Dvs, jag skulle vilja att du berättade vad du uppfattar att syftet skulle vara. Sen lovar jag att tala om vad syftet med konstruktionen är.

Du kan också fuska och leta upp John Wicks originalkonstruktion om du vill. Där står också syftet. :gremgrin:

Ram

Skev

Krille said:
Jag skulle vilja vänta med att tala om syftet, utan hellre be dig tala om hur du i förlängningen skulle gestalta din roll när du har Kamratskap 4 och en nykommen rollperson har Kamratskap 1. Dvs, jag skulle vilja att du berättade vad du uppfattar att syftet skulle vara. Sen lovar jag att tala om vad syftet med konstruktionen är.

Du kan också fuska och leta upp John Wicks originalkonstruktion om du vill. Där står också syftet. :gremgrin:
Ok, som jag uppfattar det: Alla bör lägga samtliga tärningar i kamratpoolen och man bör använda dem enbart när man tror att man kan få minst lika många nya tillbaka (eller av annan nödvändighet). Det jag inte greppar är vilket syfte den egna poängen ens fyller. Den är sämre än kamratpoängen på nästan alla sätt...?

Eller powergejmar jag nu?

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.

Snyggt grepp. Vilka schyssta krönikor man kan få. :gremdrink:

Krille

Super Moderator

Ram said:
Ok, som jag uppfattar det: Alla bör lägga samtliga tärningar i kamratpoolen och man bör använda dem enbart när man tror att man kan få minst lika många nya tillbaka (eller av annan nödvändighet). Det jag inte greppar är vilket syfte den egna poängen ens fyller. Den är sämre än kamratpoängen på nästan alla sätt...?

Eller powergejmar jag nu?
Klart du gör, men jag vill inte bara veta hur du powergejmar, utan även hur du tror att gruppsykologin kommer att fungera och vad den "sociala powergejmingen" kommer att resultera i.

Som exempel: Du har fem poäng, Jonas har fem poäng. Jonas väljer att lägga en poäng i kamratpölen och behålla fyra själv. Jonas resonerar nämligen så att fyra poäng som han kan garanterat använda och max sex poäng som han kanske kan använda är bättre än tio poäng som han kanske kan använda. Hur mycket lägger du och hur resonerar du, och vad anser du om Jonas under spelkvällen?

Jenny har en poäng, och lägger den i pölen. I övrigt samma scenario som ovan. Jenny anstränger sig för att hålla en låg profil och norpar inte ur kamratpölen alls. Vad anser du om Jennys agerande och vad gör du om hennes rollperson hamnar i knipa?

Sissi har en poäng och behåller den, och spelar klokt och norpar poäng ur kamratpölen när hon behöver, typ ett eller två per spelmöte. Hon bidrar inte till kamratpölen eftersom hon vet att hon har en mjäkig rollperson och vet att hon kommer behöva den där poängen och vill inte riskera att kamratpölen då är slut. Då och då tvingas hon ändå ta poäng ur pölen för att rädda sitt skinn. Hur agerar du gentemot Sissi?

---

Syftet med systemet är att efterlikna och uppmuntra den sorts kamratskap och tillit som uppstår bland vapenbröder och -systrar, utan att för den delen göra det omöjligt eller ens olönsamt att vara självisk. Ditt powergaming-scenario funkar mest om alla powergejmar på samma sätt och alla är ungefär lika mycket del av gruppen. Om någon powergejmar på ett mer själviskt sätt (se Jonas ovan för rationaliserandet i det), eller inte kan bidra lika mycket som de andra, så kommer vissa gruppdynamiska effekter att uppstå.

Det är de gruppdynamiska effekterna som jag är nyfiken på. Vad händer i spelgruppen?

Ram

Skev

Krille said:
Det är de gruppdynamiska effekterna som jag är nyfiken på. Vad händer i spelgruppen?
Well...

Asså, jag tror att de personliga poängen skulle behöva kryddas på något sätt för att det inte skall vara uppenbart för alla och envar att den gemensamma pölen är bättre.

Men; Jag anar att det finns andra funktioner bakom? Någon form av regel som belönar mig för att jag gör bra saker? Som uppmuntrar mig att ha kontroll på mina tärningsslag? Eller? Då hamnar allt i ett annat ljus. Eller finns det andra finesser i hur det är tänkt att man skall spela? Jag tänker på hjältedöden t.ex. Den verkar indikera att rollpersoner går åt lite då och då? Hur ser en rollpersons livscykel ut? Hur många karaktäerer avverkas per år? :gremelak:

Pilzefrau

hon/henne

Det känns som att det för att man ens ska ha anledning att göra avvägningen "fyra säkra poäng i min pöl eller fyra osäkra i den gemensamma?" krävs antingen att man egentligen inte bryr sig jättemycket om de andra alltid, dvs har anledning att ibland strunta i att en kamrat egentligen behöver de gemensamma poängen mer
och/eller
ett väldigt böljande stridssystem, där man aldrig riktigt vet säkert hur man ligger till, och kan säga "Jaja, ta den du, det är onödigt att du blir skadad" för att strax därefter vara hotad till livet själv.
Om det är lätt att gissa kvalificerat vem som behöver poängen mest och när, och man alltid vill hela gruppens bästa, känner jag precis som Ram: den personliga pölen vill man väl inte använda?

/pilze, insåg just hur lång den första meningen är, men orkar inte ändra.

Krille

Super Moderator

Ram said:
Men; Jag anar att det finns andra funktioner bakom? Någon form av regel som belönar mig för att jag gör bra saker? Som uppmuntrar mig att ha kontroll på mina tärningsslag? Eller? Då hamnar allt i ett annat ljus.
Blå Himmel använder T10 version 2, med handlingspölssystemet. Det vill säga, i början på varje konflikt så får du en mängd med poäng. Varje gång du vill göra något så kostar det en poäng. Vill du göra det först så kostar det en poäng att rulla motsv "initiativ". Vill du slå om ett slag så kostar det ett poäng. När du inte har poäng kvar så har du i princip förlorat. Här finns lite tankar om hur det fungerar mer i detalj.

De där kamratpoängen är tillgängliga som en handlingspöl som alla kan ta ur, och som fylls på en gång per spelmöte. Just för att de fungerar som erfarenhetspoäng så är det inte säkert att man vill ta av dem när det krisar sig. Dina egna poäng blir inte förbättringspoäng, så de vill man tvärtom använda för annars är de förlorade.

Det vill säga, så fort du gör något så måste du ha handlingspoäng, annars kan du inte göra något. Och när handlingspoängen tar slut, då har du din privata pöl eller kamratpölen att använda. Och är även de slut så är du i princip ute. Du orkar inte lyfta sabeln till försvar, du orkar inte springa till nästa skydd, du har inte fart eller höjd nog att manövrera med din flygmaskin...

Ram said:
Den verkar indikera att rollpersoner går åt lite då och då? Hur ser en rollpersons livscykel ut? Hur många karaktäerer avverkas per år? :gremelak:
Det är upp till kampanjstilen, men jag har definitivt ingenting emot att det dör ett par rollpersoner under en kampanj. Det är ju krig, trots allt.

Ram

Skev

Krille said:
Det vill säga, så fort du gör något så måste du ha handlingspoäng, annars kan du inte göra något. Och när handlingspoängen tar slut, då har du din privata pöl eller kamratpölen att använda. Och är även de slut så är du i princip ute. Du orkar inte lyfta sabeln till försvar, du orkar inte springa till nästa skydd, du har inte fart eller höjd nog att manövrera med din flygmaskin...
Systemet är lite knöligt att analysera, men det känns som om man kringgår problemet alltför enkelt genom att bara prata med varandra. Alla hinkar in alla poäng i kamratpölen och sedan kommer man överens om när de skall användas. Om det är det som är målet så är det väl väldigt bra. På så sätt kan även de oerfarna få kul i spelet från ruta ett; De använder poäng ur kompispölen på ett "optimalt" sätt. Kringreglerna (förlorat kamratskap när någon dör, hjältedöd, feghet etc.) uppmuntrar också det beteendet.

Alltså: Om alla är överens om när man tar en poäng från pölen så uppstår inte de coola dynamikerna. Däremot skulle man kunna uppmuntra dem genom att krydda de egna valen med till exempel egna erfarenhetspoäng, högre grad/rank eller vadsom. Kanske via Förbättringspoäng från egenskaper?

Men om syftet är enbart att skapa/representera kamratskapen så tycker jag som sagt att det är väldigt bra om än kanske lite uddlöst.

Re: Del två: egenskaper

Jag kommer ju sitta och leta efter tillfällen att få in mina egenskaper i berättelsen.
Är det ont om kamratpoäng kommer jag kanske leta tillfällen att få in de andras egenskaper.
Powergamande in absurdum skulle kanske få det att bli en krystad historia, men den risken är nog liten.
Jag tror att det beror lite på hur många egenskaper man tycker det finns plats för att spela ut i spelet. Om historien bjuder på ett begränsat antal tillfällen att så och skörda sina egenskaper kanske det blir konkurrens mellan spelarna om att få ut sina egenskaper. Tror man å andra sidan att det finns plats för alla så blir man väl mer generös mot varandra.

P.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk

Jag tycker kort sagt att det är ascoolt. I praktiken så ser jag det dock som så att man kommer/borde spendera dessa mellan spelmöten eller se till att ta pausar då man hinner göra sånt här. I min mening är det inte en bra idé att pilla ihop sitt brev medan allting annat rullar på - då missar man ju en massa! Däremot är pausar bra. Sådeså.

Man gör också rollpersonen lite köttigare och mer levande när man belägger en relation sådär. Visar det sig att man konstant bara skriver till överordnade så kan man ju undra vad rollpersonen har för problem med familjen. Om den nu ens har någon...?

Krille

Super Moderator

Ram said:
Systemet är lite knöligt att analysera, men det känns som om man kringgår problemet alltför enkelt genom att bara prata med varandra. Alla hinkar in alla poäng i kamratpölen och sedan kommer man överens om när de skall användas.
Vad händer om någon bryter mot pakten?

Vilken effekt skulle det få om den privata pölen också kan blir förbättringspoäng vid spelsessionens slut?

Ram

Skev

Krille said:
Vad händer om någon bryter mot pakten?
Man blir sur på dem. Men så länge som systemet inte visar mig någonting som gör att jag tjänar på att bryta pakten så upplever jag det som en non-issue.

Krille said:
Vilken effekt skulle det få om den privata pölen också kan blir förbättringspoäng vid spelsessionens slut?
De skulle i någon mån bli attraktivare. De skulle i någon mån uppmuntra egoism. De skulle framför allt skapa ett val som är ett riktigt val.

Edit: N.b: Jag upplever inte att systemet skulle bli bättre av att de egna poängen kunde bli förbättringspoäng.

Mogger

Hipsteranka

Krille said:
Kamratpölen
Jag gillar den. Av två anledningar - När du väljer att behålla dina marker för dig själv så sätter du dig själv före gruppen (= coolt)och för att du kan missbruka dina kamraters förtroende genom att inte använda kamratpölen till något som gynnar gruppen (= coolt).

Men jag gillar den inte, av en anledning, och det är att den är kopplad till erfarenhet. Jag hade kunnat köpa att ett kollektiv kamratvärde hade kunnat sänkas och höjas på det här viset men inte enskild erfarenhet.

Mogger

Hipsteranka

Det här är ju så rätt att jag får ont i magen! Problemen är uppenbara (folk orkar inte) men är det en regel i spelet så är det. Skriv ett brev hem eller slipp erfarenhet - valet är spelarens.

Varför jag älskar den varianten? Den för storyn framåt! Det är inte bokföring, utan du fortsätter att spela. Shit, jag älskar ju att pyssla med spel även när jag inte spelar och med lite engagemang och vilja kan det här bli ett PBeM som spelas mellan spelmöten.

Så, you have a winner!