Re: Del tre: brevet hem
Krille said:
Systemet för kamratskap bygger på en färdighet med samma namn. /.../ Den är en av två färdigheter (den andra är Stridsvana) som är hårt knutna till andra delsystem i reglerna.
Personligen så ogillar jag principen om "Här är en färdighet som fungerar på ett annorlunda sätt". Det är något som tyder på ett trasigt system (har själv byggt sådana). Jag kommer att kommma med en fundering senare, angående detta.
Som jag ser det så är det bästa att alltid slänga in alla tärningar i kamratpölen. Spela roll om min rollperson eller någon annans klara biffen, så länge vi klarar biffen. Nu brukar vi i gruppen förvisso spela med just det tankesättet, men det kommer annars fram rätt bra i D&D4.
Om någon skulle vilja behålla tärningar för sig själv, så skulle jag försöka övertyga den spelaren om att lägga tärningar i den gemensamma potten istället. Kanske även dra upp förslag på riktlinjer för när personer ska använda den gemensamma potten. Utifrån andra spel (
Svärd och trolldom och
InSpectres där man ha tärningspotter som man kan ta av, så brukar de faktiskt inte användas särskilt mycket och om de används så är det oftast på inråd av andra spelare.
Att det är rerurser brukar även kunna ge en psykologisk del, där spelare alltid känner att de vill spara potten tills det verkligen skiter sig. Sedan brukar gemensamma potter innebära "sista biten"-psykologin, där ingen vill ta den sista biten (även om det i detta fallet kan vara 5-10 bitar kvar).
Jag gillar tankesättet, men ogillar att Kamratskap ska vara en rollpersonlig egenskap, när den lika gärna kan vara en gemensam egenskap. Som du skriver så ger ju döda rollpersoner minus i gemenskap. På så vis borde (den gemensamma) potten balanseras självmant. Eftersom det är en gemensam pott, så kan du ha kamratskap på ett gruppformulär, där också har en ruta för hela potten.
Du har en regel om att gemensamma potten kan öka om en gruppmedlem offrar sig för de andra, men den tycker jag du lika gärna kan binda till medlemmens erfarenhet (antalet rader på förbättringslistan), snarare än ett eget värde i kamratskap (som jag nu istället föreslog skulle vara gemensam).
---
Jag tycker det blir lite för övertydligt att man
ska slänga in alla tärningar i den gemensamma potten när du har en regel för att man ska slänga alla sina personliga tärningar. Låt det vara kvar istället, så att man kan tjäna
någonting på att få vara lite självisk.
Öka eller minska Kamratskap
Det här kändes väldigt mycket "spelledaren bestämmer och spelarna måste följa spelledaren syn på hur en grupp ska gå tillväga". Det känns som en regel för att bolla spelarna hit och dit i olika uppdrag, vilket gör att det skulle kännas som om jag inte har en frihet med min rollperson. Saker och ting skulle kännas rälsade. Nu har förvisso Star Wars mörkerpoäng och där känns det inte som om jag blir begränsad i min frihet (eftersom det är rollpersonens uppgift att kämpa på den goda sidan).
---
I övrigt så gillar jag personligen gemensamma potter, för det bidrar till en större gruppdynamik. Man kan tjafsa eller ge förslag på hur och när man kan använda grupptärningarna. Vissa är egoistiska och använder de för egna ändamål medan andra är sparsamma.
/
Han som tycker det känns som det här psykologiska experimentet där folk (som inte har kontakt med varandra) får en belöning om de inte trycker på en knapp, men den som trycker på knappen får ensam en belöning som är mindre än den gemensamma (medan de andra inte får någonting alls - det är alltid någon som trycker på knappen)