Nekromanti Erfarenhet i Blå himmel, en ståry i tre delar

Rickard

Urverk speldesign
Re: Del tre: brevet hem

För det första, jag har en sån grupp. Cthulhu-kampanjen som var det senaste jag spelade fick totalt fyra (4) nya spelare som ersättare för de gamla som flyttade från stan, fick FN-tjänst i Liberia, fick tenta-noja och fick barn, i ungefär den ordningen. Det var under ungefär tolv månaders spel.
Ersättare, ja. Det snackade jag aldrig om. Fast nu gillade du inte att rollpersoner drar kan vara moralsänkare. Att vänner drar från mitt liv brukar jag se som en nackdel, även om jag glädjs med dem. Men, men... om du inte tycker så, så har jag inget att kommma med.

Krille said:
Han said:
Jag trodde att "Ove +3" skulle bli ett "NOOO" från spelaren som spenderat poäng på Ove när Ove dör, medan man fnyser åt "Lena ±0".
Dessvärre är egenskaper sifferlösa. Det vill säga, du har Ove eller ingen Ove.
/Han som givetvis menade färdigheter

Krille

Super Moderator

Han said:
Ersättare, ja. Det snackade jag aldrig om. Fast nu gillade du inte att rollpersoner drar kan vara moralsänkare. Att vänner drar från mitt liv brukar jag se som en nackdel, även om jag glädjs med dem. Men, men... om du inte tycker så, så har jag inget att kommma med.
Det är ju en viss skillnad på när du kan hälsa på kompisen på hans nya jobb, och när du kan hälsa på kompisens gravsten på en krigskyrkogård.

Rickard

Urverk speldesign

Krille said:
Han said:
Det är ju en viss skillnad på när du kan hälsa på kompisen på hans nya jobb, och när du kan hälsa på kompisens gravsten på en krigskyrkogård.
Ok då. Jag tänkte inte realistiskt utan historiemässigt. Om rollpersonen är ute ur historien, så är denna ute ur historien. Det är rätt sällan man i TV-serier ser folk besöka gamla karaktärer från äldre avsnitt.

/Han som dock sett det på grund av plottar

Ram

Skev

Krille said:
Nä, det är individens integrering i gruppen som mäts, samt reaktionen på den integrationen givet tryck utifrån i svåra situationer.
Vad menar du konkret med "mäts" ovan? Kamratpoolstorleken? Hur de används?

Nu när det tjabblats en del om detta och stora delar av tänket säkert ventilerats i friska ordalag, skulle du kunna tänka dig att dela med dig om hur detta normalt sett ser ut i spel? Ibland fattar jag inte hur folk tänker när de ser på detta (Ja, Måns, vi är olika... :gremgrin:) men nu skulle jag vilja ha din syn också. Hur tänker du dig att det skall användas?

Jag ger min syn också ur ett rent systemmässigt perspektiv, ej story/verklighetsmässigt.
* Normalfallet, alla lika bra och ett hyfsat tight gäng. Alla stoppar alla tärningar i Kamratpolen och undviker i möjligaste mån att använda dem.
* Specialfallet Rookie, alla lägger alla tärningar i poolen och rookien har en tillbakadragen roll och spenderar tärningar ur poolen när han måste agera. Han måste hållas vid liv annars skjunker kamratskapen ännu mer.

Krille

Super Moderator

Han said:
Ok då. Jag tänkte inte realistiskt utan historiemässigt. Om rollpersonen är ute ur historien, så är denna ute ur historien. Det är rätt sällan man i TV-serier ser folk besöka gamla karaktärer från äldre avsnitt.
Fast även om rollen försvinner permanent ut ur historien så brukar det ändå få implikationer på övriga personers moral om det sista de ser av kamraten är när han vinkar farväl från flaket på lastbilen, respektive en granatkrevad och flygande kroppsdelar.

Krille

Super Moderator

• Optimalfallet: alla litar på alla. Alla stoppar poäng i kamratpölen och försöker inte använda dem.
  • Nykomlingen: alla stoppar alla poäng i kamratpölen, och alla försöker hålla nykomlingen vid liv. Alla biter ihop i snålblåsten.
  • Begränsat förtroendefall: en person litar inte på de andra då gruppen sätts under tryck, utan snålar på några poäng för eget bruk. Han gör bedömningen att fem säkra egna poäng plus tio osäkra gemensamma är mer än femton osäkra gemensamma, och just nu börjar motståndet bli så hårt att kamratpölen ofta blir tömd.
  • Massivt förtroendefall: ingen person litar på någon. Den gemensamma pölen är tom, eftersom de drar samma slutsats: fem säkra egna och fem osäkra gemensamma är bättre tio osäkra gemensamma poäng. Nästa person tänker likadant och pölen blir tom.

antorax

Swordsman
Re: Del två: egenskaper

Skulle man kunna få lite smakprov på Egenskaper?

Jag blir väldigt inspirerad, men också lite skeptisk, då jag för tillfället inte har några bra exempel på egenskaper som smidigt och konstruktivt kan delta i berättelsen.

antorax

Swordsman

Wow. Sjukt bra. MVG
Bra grej att göra mellan spelmöten, för att reflektera över spelmöte, berätta om sin karaktär och kanske även kunna peka framåt på kommande äventyr.

Ram

Skev

Krille said:
Det är Kamratskap som mäter integrationen i gruppen - hur väl passar Loffe in i plutonen? Hur förändras den integrationen när gruppen utsätts för hemskheter, eller när någon i gruppen bryter?
Denna vet jag inte om jag köper riktigt... Vilken kamratskap är det du menar, pölen elller den enskildes värde? Pölen talar om vad alla vill erbjuda alla och det egna värdet talar bara om vad man har möjlighet att erbjuda. Möjligheten till uttag ur den gemensamma pölen påverkas inte av den egna investeringen och man kan inte "straffa" en rookie direkt genom att utesluta denne från pölen utan man måste straffa hela teamet genom att inte investera alls.

Krille said:
Blir motståndet så tufft att folk dör trots att man har en hyfsat stor gemensam pöl så inträffar fall två. Om motståndet fortsätter vara högt så kan det trigga fall tre, och i så fall är det inte långt kvar till att fall fyra triggas.
M-mmmm... Jag känner fortfarande att jag måste sätta delsystemet i relation till annan systemmekanik och faktiskt spelande innan jag ser det. Jag ser inte exakt hur stor effekt just denna pöl kommer att få i relation till alla andra pölar som finns.

Krille said:
Med den lilla förändringen att även privata poäng blir erfarenhetspoäng så tror jag att triggernivån sänks, och det ganska rejält.
Absolut. Det komplicerar även valet en hel del. Men jag antar att inte alla man har omvandlas, va? De delas ju inte som de andra...

Därtill, det finns en risk att man tar bort rätt mycket av teamingheten om man gör det.

Mogger

Hipsteranka
Re: Del ett: kamratskap

Genesis said:
Detta ser jag inte att spelet uppmuntrar till.
Det har du helt rätt i. Jag utgick från att systemet var större än den här mekaniken. Ger du en karaktär en egenskap i stil med Missbrukare och ställer det mot Kamratpölen så kan ex ett morfinförråd ställa till med ganska intressanta saker.

P.s Vi ska f.ö testa 3:16 om någon vecka. Ska bli coolt!