DoD Erfarenhet i DoD23 - kör ni enligt reglerna eller ökar ni "tempot"?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Hej!

Sitter och funderar kring lite olika regler för Ensamma Vargen - Äventyr i Magnamund. Det kommer en massa extra hjälteförmågor i kampanjboken, och jag har börjat grubbla på det här med tempot för att rollpersonerna blir bättre.

Hur gör ni? Kör ni strikt efter reglerna, eller är ni mer generösa?

T.ex. ger ni ut en hjälteförmåga mer generöst än vad som anges i reglerna?

• När du höjer en färdighet till FV 18 får du direkt en valfri hjälteförmåga. Om FV sänks under 18 av något skäl behåller du hjälteförmågan och får till och med en ny förmåga om FV höjs till 18 igen.
  • Efter ett mäktigt stordåd kan SL eller äventyret belöna dig med en hjälteförmåga. Det bör ske sällan, aldrig mer än en gång per normallångt äventyr.
T.ex. en hjälteförmåga för varje avklarat äventyr, eller en hjälteförmåga när man når FV 15.

Eller delar ni ut förbättringskryss mer generöst?

Som ni förstår laborerar jag med tankar på att skapa en extraregel med "ökat tempo" som man kan välja om man vill, och det skulle vara värdefullt att höra hur ni gör. Varför jag tänker så här är för att t.ex. Kai-krigare har 10 discipliner (hjälteförmågor), och det ska gärna vara inom det möjligas existens att någon, någon gång blir Kai-mästare och då har lärt sig alla 10 discipliner.

Anthrox

Byns sämsta Majestix.
Jag brukar nog dela ut HF lite mer generöst i början, för att karaktärerna ska bli lite mer versatila och det blir tråkigt när det blir statiskt. Så efter en 4-5 spelmöten brukar jag nog ge ut en ny HF oavsett hur situationen har sett ut, mer eller mindre. Sen efter att karaktärerna har tre eller så HF börjar jag bromsa ner tempot mer för att vara mer i linje med reglerna.

Förbättringskryss har jag nog dock aldrig sett någon mening med att vara generösa med. Spelarna brukar ju ha typ 4-6 förbättringskryss efter varje spelmöte och det räcker ju gott och väl för att kännas som rimlig progression.

Fenhorn

Speltestare
Kejsarkampanjen för oss tog 15 spelmöten jag delade inte ut hjälteförmågor när kampanjen rekommenderade det, då det var i slutet på hela kampanjen och skulle innebära att spelarna näst intill aldrig skulle få leka med sina nya hjälteförmågor. Jag delade i stället ut tre hjälteförmågor under själva kampanjen och en när kampanjen var klar.

Tror inte det är så farligt att ge ut lite fler hjälteförmågor då de har en begränsad mängd viljepoäng att använda till dom och skulle de ta fokuserad för att få mer viljepoäng så har de ju offrat en "effekt" hjälteförmåga. Ger man lite fler hjälteförmågor än "standard" (alltså mer än två i kejsarkampanjen) så kan ju det också göra att spelarna vågar ta hjälteförmågor som inte är formulär 1a (id est Hal som en ål och liknande) utan ta någon som är lite mer utanför boxen.

Rangertheman

Myrmidon
Jag kör i stort sett RAW. Nördhängs-gruppen började med en extra HF och har fått ytterligare en efter att de klarade Svart duell. 3-4 förbättringskryss per spelmöte utöver drak- och demonslag.

Klingonsylt

Swordsman
I soloäventyren får man väl en ny Kai-förmåga mellan varje bok? Hur många äventyr skulle en bok kunna tänkas motsvara? Å andra sidan kanske Kai-förmågor är mer som magin i DoD eftersom man kan lära sig dem från en lärare eller en bok (om jag minns rätt)?

Leon

Leo carcion
Det tycker jag låter som en väldigt spännande idé!

Hmmmm ... @Dante du kan väl fundera på matematiken bakom en sån grej? :D

Eller, kanske 10 kryss = en hjälteförmåga? @Leon Känns det rimligt?
Kul! En möjlig perk är att det borde det göra möjligt att bygga upp RP över längre kampanjer utan att de går i FV-taket.

Spontant är 10 kanske lite dyrt? I HT/KH körde vi ju 5 kryss som standard. Visserligen svårt att jämföra rakt av men spontant är ett HT/KH kryss värt mindre än motsvarigheten i DoD23.

Sedan är frågan vilka kryss som gäller - bara fria, eller även kryss för vissa färdigheter? En snygg mekanik hade kunnat vara att låta rollpersonernas Yrkesfärdigheter vara möjliga HF-kryss7

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
I soloäventyren får man väl en ny Kai-förmåga mellan varje bok? Hur många äventyr skulle en bok kunna tänkas motsvara? Å andra sidan kanske Kai-förmågor är mer som magin i DoD eftersom man kan lära sig dem från en lärare eller en bok (om jag minns rätt)?
Ja, det är ju mer "generöst" med förmågor och discipliner i Ensamma Vargen, för det är en helt annan grundmekanik. Så är det också i grundtexten jag utgår från, där man startar med inte mindre än FEM hjälteförmågor (det finns inga färdigheter).

Så jag jonglerar detta mot Drakar och Demoner som har en helt annan filosofi.

Girighet

Warrior
Jag har delat ut några fler Hjälte förmågor än RAW ( ca en varje 2-3 klarad del i Drakkejsaren). Först tänkte jag inte göra det men efter jag insåg att det allra flesta kostar VP så blir det inte så mycket mer användande av dem (då de begränsas av VP). Det blir snarare ännu ett val spelarna måste göra.

JohanL

Champion
T.ex. en hjälteförmåga för varje avklarat äventyr, eller en hjälteförmåga när man når FV 15.
Jag tror att tricket är att vara generösare med "mjuka" utdelningar av hjälteförmågor, alltså att man får dem av SL:s välvilja. Det gör det också enklare att dra i bromsen.

Det går redan någorlunda snabbt till FV 18, så det skulle jag inte öka farten på - det innebär bara att det blir fler 18-färdigheter snabbare.

JohanL

Champion
Det tycker jag låter som en väldigt spännande idé!

Hmmmm ... @Dante du kan väl fundera på matematiken bakom en sån grej? :D

Eller, kanske 10 kryss = en hjälteförmåga? @Leon Känns det rimligt?
Det potentiella problem jag kan se är att den normala användningen av de fria förbättringskryssen är att få upp färdigheter som man inte slår för lika ofta, så om man i stället lägger dem på hjälteförmågor kan det komma att skeva mer mellan färdigheter man använder ofta och sällan.

Å andra sidan kanske inte det är ett problem.

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Intressant fråga - jag skulle säga det det helt handlar om perspektiv - jag har dragit NER på erfarenhetskryssen från möjliga 5, till statiska 3 för att jag satsar på möjliggöra en längre kampanj. Skulle säga det är lite likadant med hjälteförmågor - det är helt ok strössla med dem om man spelar en enskild kampanj eller äventyr, men anser man bör hålla igen något för en bättre generell utvecklingskurva för längre spelande. I mitt fall har jag och gruppen landat på det sistnämnda.

För att återgå till kärnfrågan om hjälteförmågor så har jag använt följande alternativ:

Valfri hjälteförmåga för SL 18.
Specifikt tilldelade hjälteförmågor för händelser (hänt en gång under min kampanj, där en spelare belönades för en rolig och modig sak).
Fritt val av Tålig/Fokuserad - tilldelades 2-3 gånger under kampanjen för ge en känsla av progression av karaktärerna.

Utöver detta rekommenderar ju Drakkejsaren 2 Hjälteförmågor som del av händelseförloppet. Kan hålla med om att den första av dem nog borde ligga tidigare än straxt innan slutstriden.

På det stora får jag anses representera Team Konservativ och Återhållsam :D

Möjligtvis kan ett system med "lägre hjälteförmågor" som tilldelas tidigare/mer fritt vara ett alternativ i Ensamma Vargen om man kan hitta en balans för sådant? En Hjälteförmåga på SL15 blir ju kanske lite konstigt eftersom man kan nå det första spelmötet om man börjar med maxvärdet SL 14.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Möjligtvis kan ett system med "lägre hjälteförmågor" som tilldelas tidigare/mer fritt vara ett alternativ i Ensamma Vargen om man kan hitta en balans för sådant? En Hjälteförmåga på SL15 blir ju kanske lite konstigt eftersom man kan nå det första spelmötet om man börjar med maxvärdet SL 14.
Balans ... hahahahahaha!

Riddare kan starta med en plåtrustning eller stridstränad häst ... och en annan rollperson börjar med en fuktig trasa. :D

Fast du har ju rätt. Ska fundera på det där. :)

Mogger

Hipsteranka
En klassisk (hus)regel i DoD är ju att det inte räcker med att lägga XP på en färdighet, du måste också slå en tärning lika med/över ditt FV. Den principen körde vi med back in the day (vet inte om det faktiskt stod i reglerna eller inte), och det var ju även principen i HT/KH. Där var det dessutom det omvända då hjälteförmågor istället krävde att du skulle slå under ditt vårde. Så någonstans runt FV 70 fick man börja fundera på om det var värt att försöka höja FV ytterligare eller om man skulle börja sikta mot en ny förmåga istället. Detta är en väldigt smart och kul mekanik och dessutom en ekonomi som funkar svinbra.

Obs: Jag har inte stenkoll på reglerna i DoD23 så jag kan missa bollen helt här.

Paal

Imaginär fantast
Vi är nu i slutet av Drakkejsar-kampanjen, rollpersonerna ska precis bege sig till Dimön. Vi har spelat alla äventyrsplatserna och lite till, totalt 39 spelmöten på 3-4 timmar styck. Vi har delat ut en Hjälteförmåga per hittad statydel (utöver den första), samt den som rekommenderas av äventyret när man fått tag på svärdet. Det har känts som en rimlig takt. Vi delar nog ut ca 3-5 kryss per session, och några färdigheter är uppe i 18, just färdighetsvärdena stiger nog lagom fort för en sådan här kampanj, men om man vill fortsätta med ytterligare spel känns det nog som det gått för fort.
Dock tycker jag att man tidigt ska få sin första hjälteförmåga som nyskapad rollperson, för det blir mycket roligare att ha fler valmöjligheter.

luddwig

Lawful evil
Min spelgrupp är rätt långsam. Dessutom tycker jag att det är trevligare om alla rollpersoner förbättras lika mycket. Om vi ska spela drakkejsaren kommer jag därför att husregla erfarenhetssystemet. Tanken är att göra ett poängsystem som ger en hyfsat långsam men stadig utvecklingstakt. Tycker samtidigt att det låter som en god idé att dela ut en hjälteförmåga i ett tidigt skede, för att ge spelarna fler valmöjligheter.

Anthrox

Byns sämsta Majestix.
Ett annat alternativ till progression i början som jag nog skulle använda mig av om jag påbörjade en ny kampanj i dag är att dela ut en HF till alla spelare första gången någon får FV 18. Och om en vill höja tempot mer går det då att strössla lite extra med förbättringskryss.