Nekromanti Erfarenhet under konstigheter

Mobius

Veteran
Hej alla!

Jag sitter i valet o kvalet här.

Det står i reglerna om att köra en Eon "kampanj" som tex virtuell värld i N2 , hur gör jag med erfarenhet?

Jag är lite osäker på hur jag vill göra med erfarenhet medans rollpersonerna befinner sig i en virtuell värld.

Min tanke är att rollpersonerna får erfarenhet som vanligt, men det kan tolkas som .

Borde det vara skillnad om de är medvetna om att det är en VR eller inte?

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Beror på hur programmet är uppbyggt.
Hjälper programmet spelarna med saker som att sikta, och har man "färdigheter" i det speler som spelarna kör ?
I sådana fall, nej.

Alternativet är att spelet inte hjälper spelarna alls. Det vill säga, vill din RP som spelar "mundana spelet" faktiskt hugga en tirak i baken så måste han explicit göra det själv.
Då får han naturligtvis erfarenhet av det.

Hoppas det hjälpte

nomardiculdacar

Warrior
Du kan låta dem skapa EON-karaktärer, och all erfarenhet Vr-gubbarna får kan Real life-gubbarna slå med färre tärningar (undantag magiska formler och alla språken tex sabriska). Om Vr-spelet baserar sig på EON-reglerna borde det ju gå för RL-gubbarna att få erfarenhet, det är ju väldigt verkligt. Här har vi förresten ett alternativ för skoltrötta Kidz (och rollpersoner)- inlärning genom SIMSTIM! /images/icons/smile.gif

Nalle med AK4

Swordsman
Hardcore-VR eller Mes-VR?

Det skrevs om att man skulle slänga in rollpersonerna i någon sorts vr-Eon-spel i någon tråd för jättelängesen här, har du läst den eller bara kommit på samma bra ide?
Som sagt, det är en bra ide, men det där med erfarenhet hade jag inte tänkt på. Jag tror nog att man ska ge spelarna erfarenhetsslag med två tärningar eller så, eftersom de ju faktiskt inte gör det de gör på riktigt, spelet hjälper dem antagligen kraftigt genom att göra tirakerna dumma och svärden fjäderlätta, det skulle ju vara livsfarligt att släppa in en vanlig datornörd i en värld full med stentuffa tiraker. Men jag kan tänka mig att man spelar på olika svårighetsgrader, en som spelar på en lägre svårighetsgrad får antagligen lite autoaim och rör sig kanske tystare och så, och framförallt upplever saker långsammare så de har längre tid på sig att reagera. Däremot en som spelar "hardcore" kanske inte får någon hjälp alls, det är precis som i verkligheten, då borde dom ju få full erfarenhet. Kan tänka mej att militären tränar i sådana "hardcore"-vr-simulationer. En kompis och jag kom på ett ganska coolt äventyr som byggde på det temat (en virtuell eon-värld) där hela simuleringen hade tagits över av en ond drake som spelarna skulle ta kål på genom att installera ett specialvirus mitt i drakens håla. Sedan skulle vi elaka spelledare bjuda på massa otrevliga överraskningar också, men det är en annan historia, och den ska jag inte berätta här (för då kommer flera av mina spelare spoilera hela äventyret för sig).
Nalle

Mobius

Veteran
Ojdå, jag va rnog lit eotydlig, men det gör inget.

Jag tog mest up Eon för att det fanns som exempel i boken.

Min tanke var att mer eller mindre utan spelarnas vetskap placera dem i en VR-kopia av världen. Min tanke är att de bör få erfarenhet då de faktiskt utför handlingarna utan hjälp.

Eftersom de inte vet om att de befinner sig i VR (lite som Matrix) och det ända som egentligen skiljer dme från den riktiga världen är att de tex int e kan du , utan blir avloggade eller något liknande.

Tyvärr vågar man inte vara för frispråkig här då mina spelare ibland läser här.

G

Guest

Guest
Erf

alltså... det är ju jätte verkligt och så och det kanske lurar spelaren men det är fortfarande inte riktigt. så jag skulle vilja säga att det går fint med den "mentala" delen av träningen däremot så tränas ju inte kroppen det minsta... tänk också på att det antagligen finns en del begränsningar. alla VR simulatorer innehåller inte världens djävla fläsk AI som man kan träna psykologi på. mkt beror ju på vilken VR simulator det är. om det är ett datorspel så får man nog inte så mkt träning om det är en VR simulator special gjord för att träna strid i så kan du träna strid i den. är det ett MUSH spel så kan du ju träna övertalning mot andra spelare och så men det blir fortfarande svårt med stridsträning. ja usch.

nomardiculdacar

Warrior
Ska det finnas elaka "agenter" som i Matrix också? Skulle nog vara roligt om man skulle leta efter ett sätt att plugga ur sig samtidigt som man flydde för livet.